S-3 KAZEMATTEN

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

S-3 KAZEMATTEN

Bericht door tim »

hoi allemaal,
zoals sommige van jullie waarschijnlijk al weten word de boulevard van scheveningen de komende jaren ''opgeknapt'' en op deltahoogte gebracht.
dit alles gebeurt in 2 fasen, en in de eerste fase (ik dacht van 2009 tot 2011) word het deel vanaf het noorderhavenhoofd tot de scheveningseslag aangepakt.

in dit stuk liggen 2 van de 3 in de strandmuur aanwezige S-3 kazematten, en deze worden volgens het plan beide gesloopt.
de 3e volgt in de volgende fase.
de stichting atlantikwallmuseum scheveningen gaat proberen minimaal een S-kazemat voor sloop te behoeden, door deze te laten verplaatsen naar een nog nader te bepalen locatie.

als er voldoende historische waarde aan de objecten zit, is de hoofdaannemer bereid z'n medewerking te verlenen :)

om dit voor elkaar te krijgen, moet er een document opgesteld worden, waarin de geschiedenis van deze kazematten verteld word, inclusief een waardebepaling, (liefst op nationaal niveau,het zijn zover ik weet de laatste S-3 kazematten aan het westfront van vesting holland.)
ook de technische gegevens (afmetingen, gewicht...) van de kazematten moeten in het document komen te staan, dit i.v.m. het transport.

dus bij deze doe ik een beroep op de vele kennis over nederlandse kazematten die hier aanwezig is, zodat we met z'n allen een stukje vaderlandse geschiedenis van de ondergang kunnen redden!

groeten, tim,
http://www.atlantikwallmuseum.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door wattman »

In het boek van J.R. Verbeek, Kustversterkingen 1900-1940, uitgave Schuyt en Co, 1988 is een beschrijving opgenomen van de kazematten als onderdeel van de Nederlandse kustverdediging.
Ik neem aan dat je al contact hebt gehad met de Stichting Menno van Coehoorn wat zij hierbij nog voor jullie kunnen betekenen?
Joop Schreuder †

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Joop Schreuder † »

De Gemeente Den Haag, dienst Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling afdeling Monumentenzorg heeft het boek "Van verdediging naar bescherming (Ir. H.F.Ambachtsheer ea.) uitgebracht met daarin aanbevelingen tot bescherming van de restanten. Ook van de werken in Stutzpunkt XXXXII, HKL Strand, Strandweg en zeewering. In dat boek staan ook argumenten voor de historische waardebepaling. Maar dat was in 1995.... Wellicht dat daar nog aan te refereren is???
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door tim »

hoi wattmann, het boek van John verbeek is bij mij bekend, daar staat veel informatie in,

joop,
in het boek van ambachtsheer staat inderdaad een waardebepaling, echt achterhaald zal deze niet zijn maar ik denk dat er wat dieper op het materiaal in moet worden gegaan moeten ingaan..
20 mensen weten meer dan 1!

ik neem aan dat er in het nationaal archief of het CAD wel informatie over deze werken te vinden is, deze stukken zijn vaak moeilijk te vinden, maar er is vast al eens iemand tegenaangelopen :idea:
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door pauldijkstra »

der bunkermann schreef:hoi wattmann, het boek van John verbeek is bij mij bekend, daar staat veel informatie in,

joop,
in het boek van ambachtsheer staat inderdaad een waardebepaling, echt achterhaald zal deze niet zijn maar ik denk dat er wat dieper op het materiaal in moet worden gegaan moeten ingaan..
20 mensen weten meer dan 1!

ik neem aan dat er in het nationaal archief of het CAD wel informatie over deze werken te vinden is, deze stukken zijn vaak moeilijk te vinden, maar er is vast al eens iemand tegenaangelopen :idea:
gr,tim
Je kan het Denkschrift ook gebruiken? Die heb je neem ik aan?

Gr,

Paul
Joop Schreuder †

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Joop Schreuder † »

Ik zou in ieder geval de Gemeente Den Haag ook confronteren met hun intenties die ze in het boek van Ambachtsheer hebben uitgesproken. Hun eigen boek nota bene!!

De S3 volgens Ambachtsheer:
S3 Scheveningen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door wattman »

Interessant is trouwens die verwijzing naar de overdekte loopgraaf, omdat in het boek van Verbeek sprake is van een overdekte loopgraaf die in 1939/1940 is aangelegd (uit die tekst wordt echter niet duidelijk of ze aangelegd zijn, of het slechts voorbereidingen waren). Misschien iets om in het achterhoofd te houden voor nader onderzoek en opmetingen op het moment dat de werkzaamheden gaan plaatsvinden. Of zou dat al bij het herstel van de boulevard na 1945 zijn opgeruimd?
Joop Schreuder †

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Joop Schreuder † »

Tja, lijkt me echt een klusje voor de jongens van de HBP. Geen bunker bij het politiebureau maar twee stuks pal op de boulevard. Ik heb nog ergens een oud PTT tentje.....
Voor de liefhebber ( er zijn door de Duitsers overigens nog meer gangen aangelegd tussen hun eigen werken voor- en achter de muur... ):
S3 gangen Scheveningen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Danny »

Duidelijk een "klusje-x". Geloof wel dat er bij de hele scheveningse boulevard een muur zit aan de strandzijde dus graven kan zoiezo niet daarzo. Maarja, voor de liefhebber is het wel iets leuks om eens wat dieper in te duiken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door wattman »

Je moet wat asfalt wegbreken boven de kazemat om bij de oorspronkelijke toegang te komen. Ik daar wel eens gekeken en ik had de indruk dat je wellicht aan de hand van de vorm van het asfalt ter plekke de plek van het toegangsluik kan localiseren.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door maarten-stahlbeton »

Maar als de Duitsers ze aangepast hebben? Oorspronkelijk zijn het dus S3k's, gemodificeerd door de Duitsers, misschien ook wel intressant om te onderzoeken.
Lord of the Ringstand
Joop Schreuder †

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door Joop Schreuder † »

Volgens Ambachtsheer cs zijn de werken op de boulevard uit kostenoverwegingen gesloopt tot ca 100-150 cm beneden het maaiveld. :lol:

als dat inderdaad zo is dan kunnen we daar nog wat gaan beleven! (en de aannemer ook..)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door PdK »

Een mooie dia opname van een andere S(3?) in Den Haag. Deze sloop lijkt aardig in het verlengde te liggen van onderstaande discussie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door AvB »

In Den Haag bouwden de Duitsers langs de tankmuren
MG bunkertjes die op S3 kazematten lijken. Dit is
gewoon een Duitser.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: S-3 KAZEMATTEN

Bericht door tim »

arthur heeft gelijk,
de atlantikwallstichting is nauw betrokken bij de werkzaamheden op de boulevard, en als er bunkerresten bovenkomen, horen we dat gelijk.
vooronderzoek heeft al eengetoond dat op bepaalde locaties waar we resten vermoedden. aanzienlijke hoeveelheden beton onder de grond zitten :D

dus... word vervolgd!

het bunkertje op de foto lag waarschijnlijk op de hoek koningskade - groenhovenstraat.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”