Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door AvB »

Staat meteen een S-7 op :mrgreen:

En inderdaad Barst goede luchtfoto. Langs het tracé van de spoorlijn een hele hoop S-7 en betonnen loopgraven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Frankie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2015, 12:42

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door Frankie »

Ha, geweldig. Nu ik een beetje weet waar ik naar moet zoeken, gaat dat (ondanks de beperkte resolutie van de vrij toegankelijke luchtfoto's) een stukje beter. Ik ga er tenminste vanuit dat de bouwwerkjes in deze screendump, gezien de typische vorm van bovenaf en hun stand ten opzichte van het perceel waarop ze staan -met een slag om de arm- mogelijk (ook) S7 kazematten zijn. (locatie is z-w van fort Blauwkapel, boven de spoorlijn. (RAF foto 24 dec 1944)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door AvB »

Klopt en ik heb van deze twee S7s denk ik een na-oorlogse foto gezien. Ga ik nog even naar op zoek.

Dit is mogelijk een betonnen loopgraaf in de Johannapolder (nu Rijnsweerd)
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 970/125875
Nicht ärgern - Nur wundern!
Frankie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2015, 12:42

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door Frankie »

Inmiddels krijg ik het idee dat er een zee van beton gelegen heeft. Op deze luchtfoto is aangegeven dat er zich volgens air reconnaissance kennelijk 'iets' bevindt. Voor een deel lijkt het herkenbaar als betonnen loopgraven, maar voor een deel zijn het kazematten die ik noch als S7, noch als S3 kan herkennen (voor zover mijn nog onervaren oog dat sowieso zou kunnen overigens).
overvecht.jpg


Ik zie ook nog 7 'blokjes' (die nu nog bestaan) rond Fort Voordorp. Ik kan dat niet als S3 of S7 herkennen. Het wemelt er volgens mij van in Nederland. Als ik het goed begrijp heeft een S3 een 5-hoekig grondvlak. Zijn dit dan wellicht Duitse bunkers?
blokjes.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door Bas de Mos »

Frankie, dat zijn Nederlandse schuilplaatsen type P (vaak piramide genoemd). Zijn de betonnen loopgraven er nog, of allemaal gesloopt?
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door Martijn »

Er staat er nog 1, bij fort Blauwkapel.
NHW022-065.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
BeatleHans
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2015, 23:04

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door BeatleHans »

Wat betreft die vermeende betonnen bunker in de volkstuintjes bij de Zwarte weg: ik denk dat dit klopt. Al je op de luchtfoto's kijkt van de omgeving van fort De Bilt kan je hem vinden ten zuiden van het fort. Halverwege de zuidelijke gracht loopt er een sloot naar het zuiden, die ophoudt bij een dwarssloot. net ten zuidoosten hiervan liggen de volkstuinen en daar staat (op de luchtfoto's) inderdaad een betonnen loopgraaf. Drie anderen zijn net ten oosten van de Waterlinie weg te vinden tussen de waterplas en het vervolg van de Rembrandkade. Bijgevoegd één van de luchtfoto's (via Wageningen UR) met in de rode cirkels de drie betonnen loopgraven. Nog wel een vraag bij deze foto, ik ben ook pas net hiermee bezig, en ik vroeg mij af of dat G kazematten zijn in de blauwe cirkels ? Zo ja, dan stond de in aanleg zijnde Waterlinieweg er vol mee....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door ducatim901 »

Nee, Er daar zijn geen G-Kazematten gebouwd bij mijn weten.
Ik hou het eerder op een simpel groepsnest, een soort van verhoogde loopgraaf.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BeatleHans
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2015, 23:04

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door BeatleHans »

Oké, dacht dat even vanwege de vorm. Maar wel nog een paar interessante foto's in het Utrechts archief gevonden. O.a. van de aanleg van de rioolwaterzuivering aan de Jagerskade. bovenin kun je drie betonnen loopgraven zien liggen net ten noorden van de dan al deels omgelegde Kwakeldijk. http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 1970/80119

een blow up van dat gedeelte:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BeatleHans op 07 aug 2015, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
BeatleHans
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2015, 23:04

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door BeatleHans »

En ook nog een mooie blow up van een andere foto van de aanleg van de rioolwaterzuivering, linksonder dezelfde betonnen loopgraaf als links op de foto hierboven, en verder nog in de linkerbovenhoek een deel zichtbaar van een tweede. Een derde is duidelijk zichtbaar aan de andere kant van de Anthoniedijk midden in het weiland. De twee laatsten zijn spiegelbeeld gebouwd t.o.v. de meeste anderen: de linkerkant ligt meer naar voren dan de rechterkant, terwijl dat bij de meeste anderen juist andersom is ( zoals die links onderin). Ook nog twee S7 kazematten midden- en links bovenin zichtbaar, aan de westkant van de Anthoniedijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BeatleHans
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2015, 23:04

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door BeatleHans »

Wat betreft de S-7 kazemat net ten oosten van de Klopvaart: Er ligt op die plek in het park een heuvel met daarop een betonnen wegwijzer, of in de heuvel ook echt nog een kazemat zit weet ik niet. Ik zal eens rustig verder informeren ( en heb de vraag ook al even gedropt bij het onderwerp S-7 kazematten). Hieronder een foto van die heuvel die ik van de week heb geschoten:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BeatleHans
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2015, 23:04

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door BeatleHans »

Wat betreft de foto uit het Utrechts Archief:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 1960/71532

Ik denk eigenlijk dat dit niet op de Mr Tripkade was maar bij de Anthoniedijk. Als we er vanuit gaan dat het rechter gat de ingang is, dan is de rechterkant vn de foto het zuiden. De (dichtgespijkerde) huizen op de foto zouden dan aan de oostkant van de weg staan. Zover ik weet stonden er ten zuiden van de spoorlijn niet van deze huizen bij de Mr Tripkade, en ten noorden van de spoorlijn geen huizen ten oosten van de weg (als de kaarten uit die tijd kloppen). Dit was wel het geval bij de Anthoniedijk. Dan zou dit de middelste zijn van drie stuks die (samen met een betonnen loopgraaf) op een rij ten westen van deze weg stonden.

In ieder geval heb ik acht van de tien S7 kazematten gelokaliseerd: ëén ten oosten van de klopvaart, de drie op rij bij de Anthoniedijk, de twee bij fort Blauwkapel en de twee ten oosten van tuindorp. Als er ook daadwerkelijk nog twee bij de Mr Tripkade hebben gestaan (zoals meerdere bronnen zeggen) dan klopt het aantal van tien stuks precies....
Wat betreft de betonnen loopgraven: het altijd genoemde aantal van twintig is aan de lage kant (voor heel Utrecht), tussen de Klop en Blauwkapel heb ik er al 23 (24, als ik de zover bekend enige nog bestaande ten oosten van Fort Blauwkapel meetel) gelokaliseerd. Maar daarnaast stonden er ook drie ten westen van Fort de Gagel, net ten zuiden van de Gageldijk, en stonden er ook nog negen in de Johannapolder ( tussen Fort De Bit en het verlengde van de Rembrandkade)...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door AvB »

Een S-7 langs het spoor bij Blauwkapel, genomen vanaf de Seinpost bij de huidige overgang Eykmanlaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door Dikkieturf »

Betonnen loopgraaf in staat van nieuw. Foto 1943.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten in de mobilisatieperiode begin 1940

Bericht door Dikkieturf »

Er is ook een boekje geschreven over de betonwerken rond Utrecht:

https://dikkieturf.stackstorage.com/s/P4hWrcfcRJIpIHl


Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”