Wanneer dichtgemetseld?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Barst »

Kijkend naar de foto's van Ties, viewtopic.php?f=29&t=414#p51676, moet ik denken aan iets dat ik al vaker gehoord heb. Nederlandse schuilplaatsen en kazematten zouden tijdens de oorlog dichtgemetseld zijn om te voorkomen dat ze gebruikt zouden worden door het verzet.
Volgens mij een broodjeaapverhaal. Waarom bruikbare bunkers dichtmetselen? Wat zou het verzet in onze bunkers moeten doen, anders dan illegaal een varken vetmesten en slachten? Ik kan me ook niet herinneren ooit een oorlogsfoto gezien te hebben met een dichtgemetselde bunker.
Ik vraag me af of er wel een (overheids)plan achter al die dichtgemetselde schuilplaatsen zit, of dat het alleen op persoonlijk initiatief gebeurde. Ik kan er maar weinig over vinden op het net, wie weet er meer?

http://www.forten.info/index.htm?http:/ ... ijst-2.htm ( Sleen S40, het varkensverhaal)
http://egmond4045.nl/de-bunker.html
http://www.goeievraag.nl/kunst-cultuur/ ... tgemetseld

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door AvB »

Ze waren niet zo zeer bang voor het verzet als wel voor vijandelijk (luchtlandingstroepen).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door AvB »

Ze zijn er al in 42 en 43 mee begonnen.
Heb het leesbaar proberen te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door AvB »

Gezien de manier waarop het gedaan is. Drielaags baksteen, en dat in de hele NHW wijst ook op een georganiseerd plan op hoog niveau.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Ties »

Ik ben wel es ergens foto's tegen gekomen van Duitsers voor een dichtgemetselde kazemat, maar waar... Vroeg of laat kom ik het wel weer tegen, dus dat houden jullie tegoed.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Dikkieturf »

Hallo allemaal,

De groepschuilplaatsen zijn zonder opgave van redenen dichtgemetseld op last van de Duitsers. De uitvoering lag bij de dienst:

"Afwikkelings bureau landmacht (Genie)"

Het metselwerk is niet door de genie gedaam maar door burger aannemers. Overigens is een deel nooit dichtgemetseld.

Ik vrees dat alle "verzonnen redenen" naar het rijk der fabelen moet worden verwezen.

Groet,

DT.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Barst »

Ik had nog niet geantwoord, beetje druk momenteel. Ik ben nog bezig met het vertalen van de twee documenten van AvB. Op zich niet zo moeilijk maar ik ben niet bekend met de Duitse instanties en al de afkortingen daarvan.

Als ik het goed begrijp heeft het OKW op 28-03-1944 het bevel gegeven om de vestingwerken van het Oost- en Zuidfront Vesting Holland onbruikbaar te maken, met uitzondering van een aantal bunkers bij Utrecht en ten zuiden van Rotterdam. Dit om te voorkomen dat ze door vijandige luchtlandingstroepen gebruikt zouden worden.

Op dit bevel werd op 31-03-1944 geantwoord door de Oberbefehlshaber West. In Nederland waren inmiddels al 2102 bunkers dichtgemetseld en 83 bunkers waren opgenomen in de Duitse linies, men was nog bezig de rest dicht te maken.

Ik ben nog aan het puzzelen met de getallen, en met waar wel en waar niet dichtgemetseld werd.

Bart
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Dikkieturf »

Ik weet alleen iets van de waterlinie maar wat ik gezien heb zijn de groepschuilplaatsen op de forten niet dichtgemetseld. Die in het tussenterrein meestal wel. Ook groepschuilplaatsen P zonder dag zijn wel dichtgemetseld.

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door AvB »

Het zou interessant zijn om een precieze lijst te kunnen vinden met wat wel en niet moet worden dichtgemetseld of onbruikbaar gemaakt. Daarmee is het ook meteen duidelijk welke Nederlandse vestingwerken in de Duitse verdediging zijn opgenomen. Zo zijn een aantal forten rond Utrecht dus opgenomen in de buitenste Duitse verdedigingsgordel van Utrecht. Dat verklaart ook het niet dichtmetselen van die groepsschuilplaatsen.

Al die S-kazematten langs de linies in het oosten tellen al gauw op, + de vele groepsschuilplaatsen in het buitengebied van de NHW. Dan kom je al gauw aan de 2100.

Kazematten in het kustgebied moeten ofwel in de eigen verdediging worden opgenomen of onbruikbaar worden gemaakt.

Er was naast zee- en luchtlandingen ook angst voor "Aufstandsgruppen", het verzet dus.

Vestingwerken rond Rotterdam (Zuidfront Vesting Holland) vielen buiten het hergebruik als ze in inundatiegebied lagen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door ducatim901 »

Het verzet maakt in meldingen van o.a. de Grebbelinie de melding dat kazematten die eerst waren afgesloten weer geopend werden om gebruikt te worden in de Pantherstellung.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Barst »

AvB schreef:Het zou interessant zijn om een precieze lijst te kunnen vinden
Voor het aantal kazematten gebouwd tijdens het Parabellum kom ik met hulp van de lijst van Sander van Dalen op Grebbelinie.nl tot een totaal van 2523. Hij komt tot een totaal van 1836 B's, G-s en S'en. Hier komen volgens mij nog 570 P's, 83 Brug/Rivier/VIS kazematten en 34 kazematten op de afsluitdijk bij. Een mij niet precies bekend aantal kazematten van het veldleger zijn hier niet meegeteld, ik schat dat het er in totaal tussen de twintig en de dertig waren.
Ik weet niet hoeveel WO I schuilplaatsen/kazematten er precies waren en in hoeverre ze in aanmerking kwamen om dichtgemaakt of juist gebruikt te worden, ik heb ze dan ook niet meegeteld.
Ik weet ook niet welke rol de Gietstalen kazematten in dit verhaal spelen. Werden ze inderdaad opgeblazen, en in één geval zelfs afgezaagd, alleen voor het staal zoals we altijd horen? Of werden ze zo onbruikbaar gemaakt en was het staal een leuke bijverdienste.

Ik weet niet door wie of wat, en op welk niveau in 1942 en 1943 al het bevel is gegeven om kazematten dicht te gaan metselen, en of daar lijsten van bijgehouden werden. De Oberbefehlshaber geeft wel binnen drie dagen een precies antwoord op het bevel van het OKW.

Bronnen: http://www.grebbelinie.nl/page/kazematten, Kazematten in het Parabellum pag. 95.

Groet,

Bart
Laatst gewijzigd door Barst op 23 jan 2016, 03:10, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Barst »

Dikkieturf schreef:Ik weet alleen iets van de waterlinie maar wat ik gezien heb zijn de groepschuilplaatsen op de forten niet dichtgemetseld. Die in het tussenterrein meestal wel. Ook groepschuilplaatsen P zonder dag zijn wel dichtgemetseld.

DT
Wat is een "P zonder dag".

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Dikkieturf »

sorry, moet zijn dak.

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door BetonBijter »

Barst schreef:
AvB schreef:Het zou interessant zijn om een precieze lijst te kunnen vinden
Voor het aantal kazematten gebouwd tijdens het Parabellum.....

Ik weet niet door wie of wat, en op welk niveau in 1942 en 1943 al het bevel is gegeven om kazematten dicht te gaan metselen, en of daar lijsten van bijgehouden werden. De Oberbefehlshaber geeft wel binnen drie dagen een precies antwoord op het bevel van het OKW.

Bronnen: http://www.grebbelinie.nl/page/kazematten, Kazematten in het Parabellum pag. 95.

Groet,

Bart
Parabellum? Interbellum!

Gediskwa...gediskwa...mag niet meer meedoen :D
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wanneer dichtgemetseld?

Bericht door Barst »

Sorry hoor, je hebt helemaal gelijk.
Was om half drie 's-nachts, na een lange avonddienst, niet zo scherp meer.

Bart
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”