Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door AvB »

Viel me ook op, mooie afwijking. Als enige verklaring lijkt me dat er een kleine afwijking in het schootsveld zit.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door Martijn »

Het is inderdaad de frontwand van de kanonkamer waar de afwijking in zit. Het schootsveld van het kanon is meer naar links gericht. Ook de schietopening zelf is a-symmetrisch en is naar links gericht (maar dat is die van de mitrailleur voor zover ik kon zien ook).
Blijkbaar was het nodig om het schootsveld van het kanon meer te draaien dan dat van de mitrailleur. Anders hadden ze immers de hele kazemat kunnen draaien.
Helaas was de kazemat niet toegankelijk, dus ik heb de binnenkant niet kunnen bekijken. Je kunt met wat klimwerk door de schietgaten naar binnen kijken, maar deze zijn aan de binnenkant voorzien van tralies. Ook dit is dus geen toegangsweg.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door Barst »

Bedankt voor deze info. Rondkijkend op Google Earth ziet het er inderdaad naar uit dat alleen de frontwand van de kanonkamer schuin staat ten opzichte van de rest van de kazemat. Ik was in de veronderstelling dat de hele kanonkamer in een hoek zou staan, maar daar is op Earth niets van te zien. Ik blijf het een vreemde constructie vinden en hoop er binnenkort eens te kunnen gaan kijken, helaas nogal een eindje rijden voor mij.
Kwam overigens bij het zoeken naar meer afbeeldingen van deze kazemat terecht op de site verdedigingswerken.nl, die ik tot mijn schande nog niet kende. Een prachtige site die een bezoek meer dan waard is, evenals een vermelding op Forten Info trouwens.
Laatst gewijzigd door Barst op 27 nov 2010, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door ducatim901 »

Dag Barst,
Dat is de site van Kees v.d. Waal, sommige stukjes en foto´s zijn van de hand van Sander van Valen.
Goed onderbouwde verhalen en mooie foto´s.
Kees heeft er nu ook wat info over de forten rond Luik op gezet.
http://www.kazemat-diefdijk.nl/cms-nhw/" target="_blank
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door MM 305 »

Dit is een hele mooie site. Maar bij Fort Battice gebruikt die wel een verkeerde plattegrond.

Groetjes Andreas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door ducatim901 »

Ha die Andreas,
Het is een kaartje uit het Denkschrift over Belgie.
Ik ben zelf nog niet in Battice geweest maar wat schort er aan de tekening.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door MM 305 »

Dat is een plan van 1932. Maar het fort is zo niet gebouwd.
In Blok 1 zijn ook geen 34 man gesneuveld. Het correcte antwoord hierover ga je nog krijgen. De voltreffer was ook maar een toevalstreffer omdat de bom afkaatste op een tetraeder en precies door de infanterie-uitgang naar binnen vloog en daar tot ontploffing kwam. Op 2 man na waren allen opslag gedood. Eén van de 2 is op weg naar hospitaal gestorven en de ander is blind en met longbeschadiging ergens jaren 90 gestorven.
Als je naar het fort gaat, raad ik je aan om eens met de duitse gids mee te gaan.

Groeten Andreas
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door Koen77 »

Barst, AvB, Martijn,

Ik ben al een tijdje bezig met de rivierkazemat Kampen-Noord. De Stichting Menno van Coehoorn heeft namelijk aan de gemeente Kampen gevraagd om deze kazemat op de monumenten lijst te zetten.
Maar er zijn inderdaad een aantal eigenaardheden aan deze kazemat, die ik nog maar niet verklaard krijg. De verspringing in de wand van de mitrailleur is er een van. Mogelijk veranderde men tijdens de bouw van inzicht. Maar er zijn er nog meer. Waarom staat de kazemat bijvoorbeeld aan de oostelijke zijde van de IJssel en niet aan de west zijde? Waarom staat de kazemat op zo'n afstand, op de flank van de brug? Vanuit militair oogpunt is dit naar mijn idee een hele beroerde plek.

De kazemat is wel toegankelijk, alleen dat moet dan wel via de gemeente Kampen, daar is de kazemat eigendom van. Ik hoop er binnenkort een keer heen te gaan. Daarnaast wil ik in het nationaal archief wat documenten uit pluizen. Er bestaan namelijk nog archiefstukken van de Genie over de aanleg van deze kazemat (en de andere rivierkazematten) en er zijn nog archiefstukken van het Korps Politietroepen, met daarin beschreven de instructies, uitrusting etc van het Korps Politietroepen die deze kazematten bemanden.
Als jullie nog meer (beeld) materiaal hebben houd ik me aanbevolen!

Overigens heeft het Korps Politietroepen hun werk in Kampen prima gedaan. In de vroege ochtend van 10 mei 1940 is de Kamper stadsbrug in twee etappes opgeblazen.

Wordt vervolgd!

Groeten,
Koen
Gaveel

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door Gaveel »

Hallo Koen,

Het archief in Groningen (Groninger Archieven - http://www.groningerarchieven.nl/index.php) heeft van Kampen Noord een tekening waarop deze bijzondere uitbouw te zien is. Te weten;

toegang 793 (Dienst der Genie, 1799-1941), inventaris 51 (1936-1938) - rivierkazematten KN, KZ, ZN, ZM & ZZ

Zoals je in de omschrijving kunt lezen staan er meerdere kazematten op. Het is een erg grote tekening. Het archief heeft die ooit voor mij op CD-Rom gebrand en dat is een bestand geworden van maar liefst 481 MB. Een plaag voor mijn PC en nog steeds moeilijk te openen. Vanavond dus ook. Maar ik weet bijna zeker dat deze bijzondere uitbouw erop staat. Jaartal tekening weet ik zo niet.

Verder heb ik bij het NIMH een bestektekening uit 1936 (kazemat dus niet zo gebouwd) gekopieerd en later gescand van dezelfde kazemat waarop dezelfde bijzondere uitbouw NIET staat.

toegang 412/A 1 (opschrift doos: Sectie Militaire Geschiedenis, Voorgeschiedenis, WOII, Nederland 1922-1938, specificatie inhoud, COLLECTIE b.d. DE WOLF), Bestek 53-1936 blad 1 - Kampen Noord

Wil alles wel een keer op CD-Rom voor je zetten. Alleen is succes niet gegarandeerd bij die grote tekening.
Maar dan weet je in ieder geval waar je iets over Kampen Noord kunt vinden.

Groeten Raymond
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door Martijn »

Hierbij een paar plaatjes van de enig nog overgebleven rivierkazemat bij Nederweert. Hij is niet toegankelijk (ingericht als vleermuisonderkomen; hoe origineel... :lol: ) en door de struiken en bomen die ernaast staan slecht te zien/fotograferen. Misschien nog een poging wagen als de begroeiing wat minder dik is.
NDW1.jpg
NDW2.jpg
NDW3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door ErwinZ »

Zwolle Noord.

Afbeelding

Afbeelding

Zwolle Zuid is op het ogenblik volledig uit het oog getrokken :roll: Volgens mij is de huidige eigenaar niet zo blij met dat stuk beton in zijn tuin.
jan lugtmeijer †

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Zal wel meevallen want de eigenaar woont in het huis achter diegene bij wie dat ding in de tuin lijkt te staan ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door ducatim901 »

Ik heb begrepen dat het ook niet zijn tuin is maar dat hij het stukje wel in gebruik heeft.
Is officieel nog defensie eigendom, maar je hebt natuurlijk met verjaringstermijnen te maken.
Dus misschien is het geen overheidsgrond meer.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door ducatim901 »

Vorig jaar is bij oeverwerkzaamheden de kazemat bij Blerick (althans de restanten) weer zichtbaar geworden.
http://www.obras-del-alma.com/blog/?p=12371
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten (hedendaagse foto's)

Bericht door Martijn »

Nice,

moet ik dus nog een keer naar Zwolle voor een brok beton... :roll:
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”