L401

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Plaats reactie
pauldijkstra

Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door pauldijkstra »

Beste iedereen,

Gister in een L401 geweest in Den Helder. Maar waar hing het VW1.2 filter??? Er zit wel een rare buis, maar het lijkt mij dat daar geen VW filter tussen past. Graag hoor ik wat jullie er van vinden/denken?

Gr, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:19

Re: Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door Jeroen »

Dag Paul,

Zal het niet net zo'n constructie geweest zijn als bij de 143 in zeeland.
Dat hij niet direct aan de muur hing, maar aan een aanvoerbuis.
http://www.bunkerbehoud.nl/stichting/ar ... vliss.html" target="_blank

Groetjes Jeroen
pauldijkstra

Re: Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jeroen,

Zou kunnen, maar het lijkt mij enigszins onwaarschijnlijk. In een ander exemplaar in dezelfde Flakbatterij hing wel het VW-filter direct op de muur. Die bijgaande foto.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door AvB »

Buis afgebroken?
Hij zit er in ieder geval wel, direct aan de muur, of aan een buis. ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door PdK »

Ik denk dat de buis inderdaad is afgebroken. Waarschijnlijk gingen de moeren niet meer los, dus dan maar even de tarzan 'uitgehangen'. Dat heb ik jammergenoeg eerder gezien.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door ducatim901 »

Me Tarzan you VW filter??
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door PdK »

ducatim901 schreef:Me Tarzan you VW filter??
JK.
De bekende slingerkreet zal ik hier maar niet onder woorden brengen...
pauldijkstra

Re: Waar hing het VW1.2 filter???

Bericht door pauldijkstra »

Heren (of moet ik Tarzannen zeggen?),
In de Lüfterraum van de aaneen geschakelde 244 zat het voorfilter ook lager doordat de buis onder een hoek gebogen was, wellicht in de 401 ooit ook zo?
Gr,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Juttertje

L401

Bericht door Juttertje »

Hallo,

Op Fort Erfprins zijn wij (werkgroep) voornemens om een van de 2 L401's weer in originele staat terug te brengen, en dan weer origineel in te richten icm. een expositie van Erfprins in oorlogstijd.
Nu ben ik dus op zoek naar iets van een tekening of foto waarop we/ik kan zien wat de indeling was in deze bunker, (bedden, stoelen, tafels, kasten etc) mocht iemand deze tekening hebben dan hou ik mij zeer aanbevolen voor een kopietje....... mocht iemand ook de tekening hebben van de originele elektrische installatie, dan ben ik ook daar zeer in geinteresseerd, aangezien we indien mogelijk ook dit zoveel mogelijk weer in originele staat willen brengen.

Mvg,

Juttertje
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: inrichting L401

Bericht door Remco de Goede »

Ik zal vanavond als ik thuis ben even voor je kijken wat ik heb, heb wel het een en ander liggen van een aantal L-types maar weet niet precies hoe en wat van de 401.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: inrichting L401

Bericht door PdK »

Dag Juttertje,

In het Nationaal Archief in Den Haag liggen in ieder geval onderstaande tekeningen;
401 L A KS Anlage 41 u. 43 (L/401) Lüftungsanlage, Heizung sowie Betteneinbau 1:10, 1:50 25-2-4 (Siemens NL)
401 L A Wapening 1:50 zonder datum (2 tekeningen)
401 L A KS 41; Bewässerungsanlage L401 1:50 19-10-43 (Siemens NL)

Deze vind je in het bunkerarchief (BRV) met toegangsnummer 2.13.167. De map die je moet hebben heeft het inventarisnummer 1030
Je boft dus zo te zien! Maar misschien hebben andere deze tekeningen al eens gekopieerd of gefotografeerd? Scheelt je weer een rit.
Juttertje

Re: inrichting L401

Bericht door Juttertje »

Hallo Peter (dacht ik)

Daar hoopte ik eigenlijk op, maar mocht niemand deze tekeningen hebben, dan ben ik echt niet te beroerd om zelf naar Den Haag af te reizen, is zoiezo nog veel meer interessants te vinden.....

maar iig bedankt voor de tip, er is idd genoeg over de L401 aanwezig om een fatsoenlijke restauratie te doen, dat is toch wel het einddoel, samen met een expositie kunnen we bezoekers dan toch wat knaps laten zien. Gelukig is de bunker op zich nog in goede staat, dus met een verfje en nieuw interieur moet het wel wat worden. (alleen die pantserdeuren wordt nog een klus.....)

Linkje met relevante foto's. naar de site van Jan van Tongeren welke vandaag op bezoek was
http://www.fortendenhelder.nl/inleiding ... mheden.htm

Mvg,

Bas
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: inrichting L401

Bericht door AvB »

Hi Bas,

Informeer ook vooral bij collega stichtingen over interieur. Zij hebben veel ervaring met het renoveren en die kennis kan je alleen maar helpen denk ik!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”