Een topic over bunkers van het type M151.
Omdat ik kort geleden de M151's in Den Helder wat beter onder de loep genomen heb een vraag:
Op o.a. bunkersite kom ik M151's tegen met centrale verwarming. Echter een aantal in Den Helder is uitgevoerd geweest met WT80K's. De vraag is:
gebeurde dit vaker? en zo ja waar?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
M151
Re: M151
Standaard was dit type inderdaad voorzien van centrale verwarming.
Waarom het op sommige plekken/momenten niet gebeurd is...
Wellicht kosten- en tijdbesparing? Een rookafvoer voor een WT80 is sneller en makkelijker aan te leggen dan een compleet verwarmingssysteem. En het scheelt een hoop metaal
Waarom het op sommige plekken/momenten niet gebeurd is...
Wellicht kosten- en tijdbesparing? Een rookafvoer voor een WT80 is sneller en makkelijker aan te leggen dan een compleet verwarmingssysteem. En het scheelt een hoop metaal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: M151
Hoi Jan,
Dank voor je reactie. Wel opvallend dat de ene M151 in wél had (notabene in hetzelfde complex) en een ander exemplaar dan weer niet.
De M151 op Dirks Admiraal heeft in elk geval twee WT80K's gehad. Nadrukkelijk een K, omdat er resten van buizen met een aansluiting voor een K zijn teruggevonden.
Wat betreft bezuinigingen, ik kan me daar in vinden. In Den Helder is in verschillende bunkers (Huisduinen) een tekst teruggevonden over energiebesparing (Notstrom - Lichtsparen!). Ook meende ik dat er een soortgelijke 'zuinigheid'-instructie m.b.t. water was. Wellicht was er tijdens de bouw ook al besloten zo zuinig mogelijk te bouwen? Dus niet in alle bunkers een CV, maar in slechts twee of drie?
In elk geval zijn mijn aannames hierboven voor mij nog niet genoeg en probeer ik verder te zoeken naar een verklaring (misschien geen stromend water in de bunker en dus geen CV?)
Gr, Paul
Dank voor je reactie. Wel opvallend dat de ene M151 in wél had (notabene in hetzelfde complex) en een ander exemplaar dan weer niet.
De M151 op Dirks Admiraal heeft in elk geval twee WT80K's gehad. Nadrukkelijk een K, omdat er resten van buizen met een aansluiting voor een K zijn teruggevonden.
Wat betreft bezuinigingen, ik kan me daar in vinden. In Den Helder is in verschillende bunkers (Huisduinen) een tekst teruggevonden over energiebesparing (Notstrom - Lichtsparen!). Ook meende ik dat er een soortgelijke 'zuinigheid'-instructie m.b.t. water was. Wellicht was er tijdens de bouw ook al besloten zo zuinig mogelijk te bouwen? Dus niet in alle bunkers een CV, maar in slechts twee of drie?
In elk geval zijn mijn aannames hierboven voor mij nog niet genoeg en probeer ik verder te zoeken naar een verklaring (misschien geen stromend water in de bunker en dus geen CV?)
Gr, Paul
- ducatim901
- Berichten: 4028
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: M151
Bonjour Paul,
Buiten Nederland niet zoveel M151's gezien maar de M151 van de batterij op Pointe de Neville in de buurt van Cherbourg heeft wel de ruimte voor de centrale verwarming.
Bij HvH hebben diegene die ik gezien heb het ook allemaal.
JK
Buiten Nederland niet zoveel M151's gezien maar de M151 van de batterij op Pointe de Neville in de buurt van Cherbourg heeft wel de ruimte voor de centrale verwarming.
Bij HvH hebben diegene die ik gezien heb het ook allemaal.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: M151
Op Batterie Moltke / Jersey is de M151 van het museum aldaar voorzien van de CV.
De CV staat opgesteld in een uitsparing (Diepte) in de bunker (ongeveer 20 cm diep).
Grtzz
Jan
De CV staat opgesteld in een uitsparing (Diepte) in de bunker (ongeveer 20 cm diep).
Grtzz
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
http://www.festungeuropa.nl" target="_blank