134 (met 'smeerput')

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

134 (met 'smeerput')

Bericht door Remco de Goede »

Bij MKB Oye plage (met de scheve observatietoren) en MKB Malo Terminus (Leffrinckoucke) bevinden zich een type 134 met een 'smeerput'. Tevens viel het mij op dat de 134 bij MKB Oye plage de rechtermunitieruimte breder is dan standaard , de de linkermunitieruimte.

Iemand enig idee wat hiervan de functie was? Extra opslagruimte? Een smeerput zal het niet zijn daar een auto oid nooit de galerij door kan.

Afbeelding
Linkermunitieruimte

Afbeelding
Rechtermunitieruimte (breder dan standaard)
Joop Schreuder †

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door Joop Schreuder † »

Klinkt als 134-K Kuchenunterstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door ducatim901 »

Nee Joop, die zijn bij mijn weten alleen maar in stellingen van de Landmacht
gebouwd (niet echt nagezocht hoor) mogelijk is het eerder om de 134 meer
opslagcapaciteit te geven.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Bij een 134 K is inderdaad ook de ene ruimte groter dan de andere. Maar dit betreft naar alle waarschijnlijkheid geen K uitvoering. Lijkt me ook niet echt handig dergelijke putten in je keuken (voor afvoerwater is het wat te diep). Verder ontbreken ook de schoorstenen van de K uitvoering.
Goof

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door Goof »

Het is maar een gedachte... rond de "smeerput" zie ik een richel voor een stalen rooster waarmee de put kon worden afgesloten. Lag deze bunker misschien op een plaats waar nogal eens water binnen kon stromen? Dan zou het handig zijn als dat water de put in liep zodat de munitie droog bleef.... my 2 cents.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door ducatim901 »

Ha die Goof,
Hoewel de batterij Oye Plage aan de rand van de polder staat liggen de bunkers allemaal op de "zandplaat" achter de duinen, van overstromingen niet echt veel last dus, verder is er een apart design feature, de pantserdeuren ziten in de buitenmuur en zo is dus ook de doorgang voor de ingangen van de munitieruimtes gasdicht en dus ook waterdicht.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door Annelies »

Even voor mezelf om een beeld te scheppen van de bunkers aldaar, is dit de bunker tegenover het veld met de scheve toren?

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door ducatim901 »

Helemaal goed Annelies!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door Bunkertju »

Op MKB Malo Terminus staat ook een 134 met dezelfde eigenschappen.
Deze bunker is waarschijnlijk wel als munitie bunker gebruikt en zeker niet als keuken.

:D

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door Remco de Goede »

Bunkertju schreef:Op MKB Malo Terminus staat ook een 134 met dezelfde eigenschappen.
Deze bunker is waarschijnlijk wel als munitie bunker gebruikt en zeker niet als keuken.

:D

Groetjes Jan
Dat zeg ik ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Regelbau 134 (met 'smeerput')

Bericht door ducatim901 »

Het zou kunnen zijn dat de put is gebruikt is om extra munitie in kwijt te kunnen.
En mogelijk dat de ene ruimte werd gebruikt voor de kardoezen en de andere voor de granaten.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
myt1prod
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2013, 15:00
Locatie: De Panne BE

Re: 134 (met 'smeerput')

Bericht door myt1prod »

Hallo

Dit topic ligt al een eindje stil en gezien de vraag naar het doel van deze 'smeerputten' onbeantwoord blijft,
misschien kan dit ons verder op weg helpen;

wat mij opviel bij mijn bezoek aan de 134 te Oye Plage is dat tegenover elke toegangsdeur naar de opslagruimtes er een vierkante schacht is die naar buiten leidt... toen ik dit vooreerst opmerkte (zonder kennis van dit topic) was mijn vermoeden dat in de smeerputten vloeistoftankers (mss brandstof??) moeten hebben gestaan en dat deze vloeistoffen via de schachten naar buiten of binnen konden worden gepompt?...

Ook opmerkelijk is dat de ene 'smeerput' iets breder is dan die in de tweede opslagruimte, ook de gebruikte pantserdeuren zijn niet courant voor een 134 en al zeker niet het feit dat deze 134 ook buitendeuren van hetzelfde model bleek te hebben (mss naoorlogs gemonteerd met recuperatiemateriaal?), ... en ook het vermelden waard; dit moet wel één van de meest triestige bunkers zijn als het op vakmanschap in het gieten van beton aankomt :D
134 smeerput1.jpg
134 smeerput2.jpg
Merk op dat in de benedenhoeken twee houten laten zijn aangebracht met op de linker houten lat een platte kabel gemonteerd... die platte kabel merkte ik pas thuis op (bezoek aan de bunker was kort), maar het lijkt mij een metalen behuizing te zijn.

De 134 te Malo Terminus (Duinkerke - Lefferinckhoecke) bezocht ik recent deze zomer nog maar ik vergat toen te letten op het feit of deze bunker ook over dergelijke schachten beschikt... ook al de batterij van mijn fototoestel (dat ondertussen kapot is ... weeral één) was plat dus was het verloren moeite geweest... bij een volgend bezoek en een nieuw fototoestel zal ik hier de nodige aandacht aan besteden.

Groeten
Jean
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 134 (met 'smeerput')

Bericht door Remco de Goede »

Interessant Jean ben benieuwd of dit bij de andere ook zo is. Als ik weer op pad ga binnenkort rij ik wel even langs.
Gebruikersavatar
myt1prod
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2013, 15:00
Locatie: De Panne BE

Re: 134 (met 'smeerput')

Bericht door myt1prod »

Het is maar een denkpiste... maar ik zie het al helemaal voor mij;
voor die bunker een dikke Duitser gezeten op een stoeltje tussen twee handaangedreven benzinepompjes (mss twee soorten voor 2 verschillende toepassingen/voertuigen). Maar om de voorraad te beschermen tegen (lucht)aanvallen kunnen de toevoerleidingen naar de buiten de bunker staande benzinepompjes worden losgekoppeld en binnen gehaald... zo zou de voorraad veilig zijn indien de losgekoppelde benzinepompjes getroffen zouden worden, maw de vlam/ontploffing kon zich niet via de aanvoerleiding verplaatsen naar de hoofdvoorraad in de bomvrije bunker.

Klinkt me niet zo gek, want ook nu nog lig Oye Plage ver weg van enige dicht bewoonde gebieden, gezien dit vroeger mogelijks nog minder dicht bewoond gebied was lijkt het mij logisch dat in dergelijke gebieden lokale brandstofopslagplaatsen werden ingericht eerder dan zich steeds te verplaatsen naar ver afgelegen dorpskernen of brandstofdepots???

met dergelijk giswerk geraken we ook niet verder maar het kan een richting aangeven bij het zoeken... uiteindelijk - vrees ik - zal het wachten en hopen worden tot ooit een verklarend document/foto opduikt... als zo'n document/foto al bestaat

Jean
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: 134 (met 'smeerput')

Bericht door Ruud »

.... (nood)generator, watertank, slaapplaats voor hardnekkige snurkers etc.
Is het bekend welke apparatuur/wapens in de betreffende WN's gestaan heeft?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”