L 14 ?

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

L 14 ?

Bericht door Remco de Goede »

Bestaat het type L 14 eigenlijk. Ik het typologie boekje van R.R gaat hij van de L13 naar de L15. Een bron gaf mij van de week voor deze bunker een type L 14, maar volgens mij is het een L 15. Of bestaat er toch iets van een L 14 voor 2 cm flak of iets dergelijks (daar de L 15 voor een 3.7 cm is).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: L 14 ?

Bericht door Danny »

Dat is een L15. Een identieke bunker is op Flugplatz Valkenburg ook te vinden. Peter heeft ooit eens een tekening van de bunker gepost, en wel hier: viewtopic.php?f=17&t=870&start=30

Jammer dat de betonnen deuren er af zijn...
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: L 14 ?

Bericht door jopaerya »

Hallo Heren

Het is geen L14 en ook geen L 15 , maar deze bunker http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=119927

Groeten Jos
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: L 14 ?

Bericht door +AW+ »

Hello,

but it looks like the L 14 drawing from the Patrick Fleuridas book "Regelbauten der Luftwaffe"?
where is the difference?

greetz

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: L 14 ?

Bericht door jopaerya »

Hallo Alex

Misschien heeft Patrick een Duitse tekening gevonden , maar ik ieder geval niet .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: L 14 ?

Bericht door +AW+ »

Hello Jos,
I thought you'd involved? (as usually;-)

here the drawing from the beloved book "Constructions Normalisees De L´armee De L´air" Regelbauten der Luftwaffe (2010)
are there coincidences?

greetz

Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: L 14 ?

Bericht door Danny »

Zie de Duitse tekening in de link die ik eerder gepost heb. Waar zou het verschil tussen de bunker van de foto en de tekening van de L15 in de link dan moeten zitten?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: L 14 ?

Bericht door +AW+ »

I think the bunker on the drawing at your link is also a L 14. Where is written that it is a L 15?
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: L 14 ?

Bericht door +AW+ »

as you see on Jos drawing... has the L 15 bigger "Muni Nieschen" and the entrance from the side.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
luchtkastelen 40-45

Re: L 14 ? NEEN, NEE, Nee, nee... of... ?

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Wat mij betreft bestaat er nog steeds GEEN L14, TENZIJ Patrick Fleuridas een betrouwbare (Duitse) bron voor zijn tekening toont. Bij gebrek aan feiten is deze hele L14-kwestie hoogstwaarschijnlijk terug te leiden tot de eerder gequote posts van mij op dit forum en het Axis-forum en is mijn vraag/suggestie van destijds een eigen leven gaan leiden. Om vergelijkbare reden (zie schets uit het SHAT-archief in ondergenoemde link), noemt half Frankrijk het ding "Abri pour Projecteur", schijnwerperbunker. Niet onderbouwd en waarschijnlijk niet waar!

Sla het grote blauwe boek van Rudi Rolf er maar eens op na, of het nieuwste Typenheft. L13, L15 en L16 zijn bekend met tekening. Als ik Rolf goed inschat, is dat gebaseerd op origineel bronmateriaal. Echter van de L14 zijn wel betonvolumes vermeld, naar GEEN tekening. In tegendeel; de enige originele tekening die (mij althans) tot nu toe bekend is, komt uit het BRV-archief (zie http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 7&start=30). Op deze Duitse schets heet het Sfinx-achtige ding géén L14, maar Uberdeckter G(eschutz)-Stand für 2,0 cm oder 3,7 cm Flak.

Mijn suggestie dat dit wellicht de missende L14 zou kunnen zijn (en die hypothese staat nog steeds), was puur speculatief en is naar mijn weten nog nooit onderbouwd met feitenmateriaal. M.a.w.: tenzij Patrick anders aantoont, loopt hij hier de feiten voorbij! Beste oplossing is om het hem zelf te gaan vragen en dat is precies wat ik nu ga doen.

En een L15 is toch echt anders dan de Uberdeckter G-stand für 2,0/3,7 cm Flak!
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”