VF 219

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Tom Oliviers

Re: Type 219

Bericht door Tom Oliviers »

Bunkertju schreef:Jack

De 219 - 2 Meter dik ? :shock: , Alleen de vijand zijde ... Dus eigenlijk geen volwaardig St Type.
Zo te lezen in het verhaal een ontwerp van de Festungspionierstab 27.
Dus grofweg bij mij bekend is zo tussen Blankenberge en Calais gebouwd.
Kunnen misschien een lijstje maken wie de 219 heeft gezien en op de foto gezet heeft of weet waar ze gestaan hebben.

Jan :)

Hoi,

Heb je de bunkers van de 200 serie al eens bekeken? zoals een 201 tobruk, 207 tobruk voor mortier, 227 tobruk voor FT tankkoepel (zo even uit het hoofd...) deze zijn toch ook geen 2 meter dik?

ST zal de 219 niet zijn, maar volgens mij wel een regelbau. ik geloof hem zelfs al een paar keer op een duits document gezien te hebben. als ik thuis ben zoek ik dit op. Thuis heb ik een tiental 219's op foto staan. heb zelfs een bakstenen variant gevonden :D (om het topic even aan te peperen ;))

groeten,

Tom
Tom Oliviers

Re: Type 219

Bericht door Tom Oliviers »

excuseer, de bakstenen variant is geen 219, maar zo'n type LAG dat je in diezelfde sector vaak vind, met geïntegreerde beobachter ("tobruk")

groetjes
Tom Oliviers

Re: Type 219

Bericht door Tom Oliviers »

de trapjes in de hoeken gaan naar onderliggende munitiekamertjes ik geloof dat er nog twee 219's die ze nog hebben. ik kijk het later deze week thuis na
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Type 219

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tom,
Je hebt me wel even laten schrikken met je bericht dat je met je site ging stoppen!
Gelukkig heeft Jan Lugtmeijer de nieuwe link al weer gepost.

Meestal zijn de kelders (omdat hier de munitie lag) opgeblazen, dit gebeurde geregeld (wel voorschriften van gevonden, kijk bv maar eens op Jan Lugtmeijer's site, maar geen documenten dat er ook daadwerkelijk opdracht wordt gegeven).
Volgens het voorschrift moest de aanwezige munitie in de munitieruimtes worden opgeblazen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”