Luftschutz-bunkers

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Plaats reactie
Weikich

Luftschutz-bunkers

Bericht door Weikich »

Onlangs zag ik ergens op een documentje staan waarbij de Luftschutzbunkers behoorden (welke eenheid / dienst), maar ik ben dit vergeten en weet ook niet meer waar ik dat gevonden heb,
weet er iemand toevallig de eenheid waarbij die LS-bunkers behoren? net zoals die KSS-bunkers die bij een "Armeenachrichtenregiment" behoorden (de jongens die instonden voor de bouw en onderhoud als er iets mis liep). Met die Luftschutzbunkers was dat ook zo'n dienst, maar weet niet meer welke :o

Deutsche Reichsbahn-achtig ding geloof ik.

Tom
Joop Schreuder †

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door Joop Schreuder † »

Siedlung und Bauten?

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door AvB »

Ik denk dat er geen overkoepelende organisatie is voor alle Luftschutzbunkers.

De Reichsbahn bunkertjes zijn deze dingen.

Afbeelding
Nicht ärgern - Nur wundern!
Weikich

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door Weikich »

bij wat behoorden die LS-bunkers dan? hoe werden ze ingedeeld?

Gr
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door tim »

Plaatselijk had je L.S. warndienst, deze waren bijvoorbeeld in den haag bij 1 van de fluwa,s in de stp. Gr. ondergebracht.
Van daaruit werd geobserveerd en (indirect) het luchtalarm aangestuurd.
De luftschutzbunkers zullen uiteindelijk onder het luftschutzwesen vallen?
De reichsbahn zal z'n ls. bunkers waarschijnlijk ook naar richtlijnen van het luftschutzwesen gebouwd hebben.
Misschien niet het ontwerp, maar bijv. Wel de locaties en capaciteit zal gereguleerd zijn geweest.

Ik denk dat je het precieze antwoord op je vraag wel op google kunt vinden.
Gr, tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door Ruud »

Weikich schreef:Onlangs zag ik ergens op een documentje staan waarbij de Luftschutzbunkers behoorden (welke eenheid / dienst), maar ik ben dit vergeten en weet ook niet meer waar ik dat gevonden heb,
weet er iemand toevallig de eenheid waarbij die LS-bunkers behoren? net zoals die KSS-bunkers die bij een "Armeenachrichtenregiment" behoorden (de jongens die instonden voor de bouw en onderhoud als er iets mis liep). Met die Luftschutzbunkers was dat ook zo'n dienst, maar weet niet meer welke :o

Deutsche Reichsbahn-achtig ding geloof ik.

Tom
De LS kan je ook een studie van maken. Je had de Wehrmacht, de overige Duitse diensten (bijv. de Baustelle) je had de civiele waarschuwingsdienst (lbd) en de vele bedrijfs-/overheidsonderdelen (bijv. Hoogovens) hadden een dienst. Behalve de sirenenes laten loeien bouwden deze diensten ook schuilplaatsen, varierend van schuilloopgraven bij een station tot dikke LS werken door de top van de baustelle die toch bovenop het beton zaten.

Wat me wel duidelijk is geworden is dat de Wehrmacht een dikke vinger in de pap had en zeker wbt de lS de dienst uitmaakte. Een voorbeeld is een bevel van de Wehrmacht kdt die via de LBD de gemeente het bevel gaf om een civiele schuilkelder te herstellen, de planken zouden rot zijn.

Een andere goede vraag is, wie gaf er opdracht voor de vele schuilplaatsen langs doorgaande wegen. Maakte de Wehrmacht hier de lokale gemeentes verantwoordelijk voor of was dit een initiatief van de 'overheid'.

Al met al de LS was in mijn ogen een vrij complexe organisatie, waar ik ook zeker meer van zou willen weten! Tips voor goede sites over de LBD of de Duitse tegenhanger(s) zijn welkom, ik ken ze namelijk nog niet!

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Weikich

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door Weikich »

bedankt voor de antwoorden so-far ;)

Toch zou ik de bevelstructuur van deze LS-bunkers beter leren kennen, ze zijn me nét iets té mysterieus. Je vind ze immers overal, aan de kust, binnenland, al dan niet aan fabrieksterreinen of scholen,... Ik vraag met vooral het meeste af, waaronder behoorden ze? Een onderdeel van de Luftwaffe? het Heer? of beide? Je hebt grote mastodonten die je op meerdere plekken tegenkomt, dus die moeten een typenummer hebben, wie weet er deze? je hebt anderzijds ook kleinere, soms bestaande uit rioleringspijpen en sommige zo slecht gebouwd dat zij bijna uit mekaar vallen van betonrot tegenwoordig...
Weikich

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door Weikich »

Bedankt Tim voor je antwoord, had eerst dat van Ruud gelezen ;)
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Luftschutz-bunkers

Bericht door wattman »

Een hoop kennis is op het IGEL forum te vinden:
http://www.luftschutzbunker-forum.com/forum.php

Dit is trouwens een "mer a boire". Ik ben twee keer naar Bremen geweest en heb slechts 40% van alle nog bestaande Hochbunkers bekeken (van de buitenzijde, de gemeente verleent geen medewerking aan bezoek binnnen). Over wat in die stad nog in de grond zit zal ik maar niet hebben.
Terzijde, van het aanschouwen van dergelijke betonnen mastodonten die de hele omgeving in de schaduw zetten en na het lezen van enkele werkkes over het dagelijks leven in Bremen in de NS-tijd ben ik tamelijk depri geworden en heb (mede) daarom het hele WO-II c.q. bunker gebeuren op een zeer laag pitje gezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”