Deuren in Kuverbunker

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Deuren in Kuverbunker

Bericht door Remco de Goede »

Ging de deur in het nachtverblijf van een kuverbunker naar binnen of naar buiten open, of was dit type gebonden? Ik weet dat in Scheveningen een Kuver 428 een betonnen deur heeft die naar buiten draaide maar uitkomt op een blinde muur. Hoe zit dit bij een deur die als hij naar buiten draait de doorgang naar het dagverblijf blokkeert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Bunkerfreaks »

het lijkt mij het meest logisch als zij van het bunkerdeel naar buiten draait (ongeacht of deze dan in de aanbouw/dagverblijf draait).

Als er een bom/granaat op of nabij het dagverblijf slaat, dan slaagt deze deur dicht door de luchtverplaatsing.

Als de deur naar de binnenzijde van de bunker zou draaien, dan word zij door de luchtverplaatsing juist opengezwierd en dood het het de manschappen die in de bunker schuilen.

8-)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door tim »

Inderdaad,
Zover ik ben tegengekomen draait de drillbetontür altijd naar buiten.
Je ziet ook vaak een uitsparing in het beton een de galerijzijde van de muur waar deze deur in zit.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door WimVe »

tim schreef:..drillbetontür....
Is dat een officiële benaming ?
Klinkt als een deur met stalen frame, volgestort met beton en verdicht dmv trillingen.

Dichtslaan van deuren heeft ook te maken met de draairichting tov buiten. Met de "opening' naar de buitenlucht , slaat de deur nog steeds open. Ook al draait ie van binnen uit gezien naar buiten toe open.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Bunkerfreaks »

Inderdaad Wim, stof tot nadenken, ik denk niet dat ze zich konden weren tegen een inslag buiten de deur, als ze geluk hadden blies die de deur toe, als ze pech hadden juist wel weer open...

"Tür Zu" stond dus niet voor niets op een deur geschreven!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door ducatim901 »

Een Drillbetontür is dan ook niet zo explosie bestendig door het gebruik van de materialen die gekozen zijn voor de productie.
Mocht de deur door een explosie dichtslaan dan zal hij door de klap denk ik beschadigen, de deuren zijn in het beton wel versterkt met staaldraad.
Het is een standaard deur voor het nachtverblijf van de Küverbunker, hij is echter niet overal gebruikt, vaak (lees veel vaker) werd er gebruik gemaakt van houten exemplaren.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door XX_Alexander_XX »

Late reactie maar het viel me op dat op wn67 bij de kuver 413/428 de kozijnsparingen van de deur aan de binnenzijde van het versterkte deel zit. Ik ga er dan maar vanuit dat de deur naar binnen draait. Blijkbaar is het niet zo standaard allemaal.

foto: Bas de Mos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Remco de Goede »

Het is mij opgevallen dat bij de 413 variant op Overvoorde dit ook het geval is (scharnieren aan de binnenkant). Vandaar ook mijn vraag ;)
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Bas de Mos »

Bij ons zat er een houten deur in dus echt 'Splittersicher' was die toch al niet :lol: Maar als iemand een bom voor je betonnen deur afsteekt die naar binnen draait, is dat toch link lijkt me. Zaten er bij overvoorde betonnen of houten deuren in Remco?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Remco de Goede »

Daar zijn we nog niet achter Tim, momenteel zit er een na-oorlogse ijzeren deur in die naar "buiten draait" maar je kan zien dat de scharrnieren eerst aan de binnenkant gezeten hebben.
Joop Schreuder †

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Joop Schreuder † »

als je als een haas de bunker in moet vluchten als er gevaar dreigt is het vast handiger om een naar binnen draaiende deur te hebben. Als het weer veilig is kan je op je gemak de deur naar binnen openen. Dit kan dan ook als er aan de buitenzijde puin tegenaan ligt.....

Tegen een dikke bom voor de deur helpt een Kuver toch weinig.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Remco de Goede »

Dat klinkt wel logisch Joop, is dat je Eigen interpretatie of heb je dat ergens gelezen?
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Bas de Mos »

Er zit een nooduitgang aan dit exemplaar dus puin voor de deur had niet veel uitgemaakt. De reden zal ongetwijfeld zijn dat de deur anders de hal ervoor zou blokkeren.
Joop Schreuder †

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door Joop Schreuder † »

Remco,

Eigen interpretatie aan de hand van toepassing van basisprincipes Duurzame Versterkingskunst..... Die worden door de bunkerbouwers immers ook gebruikt en kom je tegen in de diverse Pioniertechnische Voorschriften van allerlei landen.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Deuren in Kuverbunker

Bericht door tim »

Ik ben in de praktijk nog nooit een drillbetontür tegengekomen die naar binnen draait. Maar in 1942 werd een hoop niet volgens voorschrift gedaan, de neue westwall was een vestingbouwkundige proeftuin..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”