Norm und typeblat electro

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Tom Oliviers

Norm und typeblat electro

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo allen,

Kan er iemand me aan een Norm und Type documenten helpen voor electrische kasten, telefoons, k.e.v.,... ? ik heb er enkel één van de lufters, kachels, buizen,... maar niets over elektrische toestellen...

Wij zijn in het antwerpse een Duitse observatietoren aan het restaureren (drakenhof, vliegveld van deurne), en daar hangt een stoppenkast van onbekend type, en graag zou ik daarvan het type weten, maar ik vrees dat het beute-materiaal is. foto's volgen zeker nog.

mag je naar: Tomme_ke@hotmail.com" target="_blank sturen, dank bij voorbaat.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door tim »

hoi tom, misschien kan je het jos vragen, die heeft altijd veel van dit soort documenten.
ik heb wel een paar (herdrukte) boeken over nachrichten apparatuur, deze kun je op internet bestellen. iemand hier weet vast wel de website.

het jij dat norm und typeblad voor lufters, buizen enz. toevallig digitaal? ik kom vaak verwijzingen naar dat document tegen op tekeningen maar heb er op wat van internet geplukte tekeningen na niks van...

er moeten toch ook van deze documenten te krijgen zijn waar de putjes enz. opstaan? op axis staat een en ander.

plaats effe een foto van de stoppenkast dan herkent iemand en misschien

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Tom Oliviers

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Tom Oliviers »

Hier een foto van het schakelkastje dat ik bedoel:
001.JPG
Op de rode stoppen staat dacht ik 500 - 700 watt en 10A gedrukt.
Ik denk dat het een soort "beute"-object is aangezien er niets van materiaal in die toren/bunker standaard is.

Tom
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door tim »

inderdaad heb ik deze nog nooit gezien, hier in scheveningen is ook veel beute materiaal gebruikt.
te veel bunkers gebouwd, en te weinig materiaal voorhanden :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Joop Schreuder † »

Van elektrische installaties ben ik nog geen gedetailleerde specificatie tekeningen voor het schakelmateriaal zelf tegengekomen. Zou me overigens ook verbazen, het ontwerpen en produceren van elektrisch schakelmateriaal is onderhavig aan allerlei wettelijke normen, voor de nederlandse AW de N1010 van september 1940. Hierin staat alles wat je moet weten en doen om een veilige elektrisch installatie aan te leggen, het toe te passen schakelmateriaal moet ook aan deze norm voldoen. De werhmacht had zich ook aan deze norm te houden.
Beutematerialen zijn maar sporadisch voorhanden, er werd gewoon ingekocht wat nodig was bij een leverancier of elektrische installateur die de spullen (nog) had. Echter omdat iedere fabrikant zo zijn eigen uitvoering heeft van kastjes etc kan een bepaald onderdeel vele uitvoeringsvormen hebben. In het Nederlandse deel van de AW kan je in ieder geval de volgende Nederlandse fabrikaten tegenkomen: Heemaf, Odink en Koenderink, HAF, Alberts &Kluft, Hazemeijer.

In België zorgde het Belgisch Instituut voor Normalisatie (BIN), thans NBN (Bureau voor Normalisatie) voor de wettelijke normen.

Greetz,

Joop
Tom Oliviers

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Tom Oliviers »

Bedankt Joop, dan zoek ik verder bij het BIN ;-)

Tom
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Jeroen R. »

Dit iets?
gr. jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Remco de Goede »

Meneer Rijpsma tovert weer even iets uit zn hoge hoed ;) waar haalt ie het toch allemaal vandaan! :)
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Jeroen R. »

Gewoon autistisch mappen doornemen in een archief terwijl de rest buiten speelt.
Jeroen
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door The Viking »

Sommige vormen van autisme zitten dicht tegen genialiteit ;) dus zo erg is dat niet!

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Remco de Goede »

Jeroen R. schreef:Gewoon autistisch mappen doornemen in een archief terwijl de rest buiten speelt.
Jeroen
En heel wat copietjes/foto's maken.

Ik zit de laatste tijd ook een paar keer per week in de div archieven maar kopieer enkel de dingen die ik echt zoek. Ik heb al zoveel papieren (bunker) "rotzooi".
Tom Oliviers

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Tom Oliviers »

Bedankt Jeroen, die schema's komen zeker van pas !!

als je er meer hebt mag je die altijd hier zetten of naar men email sturen (Tomme_ke@hotmail.com" target="_blank)

die eerste verdeeldoos voor een 622 heb ik hierthuis zelfs liggen, super want die bedrading zit daar ook nog in en dat plan is ideaal voor de restoratie van dat doosje. (je hebt ook zo'n enkele dozen, dit is een dubbele)

Tom
Joop Schreuder †

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Joop Schreuder † »

Mooie schema's! Is van de telefooninstallatie. In tegenstelling tot de elektrische installatie is deze wel door de Wehrmacht in detail zelf genormeerd.
Nog wat plaatjes, wellicht dat je daar wat aan hebt.
Ze komen uit het ongesorteerde deel van mijn archief, geen idee meer waar ik ze ooit vandaan geplukt heb....

Greetz,

Joop
bunkertelf.jpg
tel_ijm.jpg
KEV 1_1.jpg
KEV 2_1.jpg
KEV KLEIN 1_1.jpg
KEV KLEIN 2_1.jpg
Telefoon.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door tim »

ha joop, die foto is op kernwerk ijmuiden gemaakt?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Tom Oliviers

Re: Norm und typeblat electro

Bericht door Tom Oliviers »

of in men kelder :D
heb zo'n complete telefoon set met kev, batterijkast en telefoon ook liggen :D

bedankt voor de informatie heren !!
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”