Muurschilderingen

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
edbus

Muurschilderingen

Bericht door edbus »

In het boek 'Groei en evolutie van Rozenburg' van A.J.M. Tetteroo wordt gesproken over muurschilderingen in de Duitse bunkers die stonden op het vroegere natuurmonument De Beer aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg tegenover Hoek van Holland. Hij heeft het over Beierse landschappen compleet met chalets en balkons met geraniums. Toen ik nog met mijn onderzoek naar de geschiedenis van De Beer bezig was, heb ik Tetteroo daarover gebeld. Ik vroeg hem of hij misschien foto's van de schilderingen had en van wie de informatie afkomstig was? Foto's had hij niet en de informatie kwam van oude inwoners van Rozenburg. Ik heb echter verder nooit iemand gesproken die van deze 'Beierse landschappen ' wist. Maar misschien weet iemand op dit forum er wel iets over te zeggen. Foto's zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Muurschilderingen

Bericht door AvB »

De Duitsers hielden af en toe van een mooie muurschildering.
Het zal me dan ook niets verbazen dat in de vele bunkers die er in het gebied zijn gebouwd zulke frescos te vinden waren.

Hier een voorbeeld van zo'n Beiers landschap
Afbeelding
Bron: bunkerart.nl / HBP
Nicht ärgern - Nur wundern!
edbus

Re: Muurschilderingen

Bericht door edbus »

Zeker een fraai geval.
Waar bevond deze zich?

Met groet,
Ed Buijsman
pauldijkstra

Re: Muurschilderingen

Bericht door pauldijkstra »

Tsja, dat schijnt nogal geheim te zijn maar laten we het op Noord Holland houden ;-)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Muurschilderingen

Bericht door PdK »

Dag Ed,

Muurschilderingen maakte de Duitsers in bunkers over heel de Atlantikwall. Vaak met boodschappen van heimwee, propaganda, erotiek en humor. Alain Durrieu heeft er een heel aantal gebundeld in een boek. En ook bestaat er de website van Jan Bueninck; http://www.bunkerart.nl/" target="_blank

Beierse landschappen komen veel voor, meestal als tekenen van heimwee en aankleding van de bunker. Erg leuk om te horen dat dit ook bij bunkers op de Beer het geval was!
In Hoek van Holland bestaan er ook enkele voorbeelden van 'bunkerkunst', maar deze zijn over het algemeen erg in verval geraakt.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Muurschilderingen

Bericht door PdK »

Dat is merkwaardig,

Hugo, heb je soms je laatste bericht uit dit onderwerp verwijderd? Dit was m.b.t. schilderingen in gebouwen op het Vianda terrein in Hoek van Holland.
Ik wilde daar nog graag op reageren, inclusief foto's van je genoemde schilderingen. Heel toevallig heb ik deze namelijk onlangs van iemand mogen lenen.

Omdat ik nog toestemming wil van de auteur bleef een antwoord op jouw bericht nog even uit.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Muurschilderingen

Bericht door Remco de Goede »

Peter,

Ik zie in de Log niet dat er een bericht verwijderd is?
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Muurschilderingen

Bericht door Hako »

@ PdK
ja peter ik heb het bericht verwijdert,om vervuiling te voorkomen.
Ik ben verrast dat er toch noch foto's zijn van het slachthuis en de stallen .
zoals ik al vermelde 25 tot 30 jaar geleden, kwam ik dagelijks luchtvracht ophalen bij de dsm en synres almoco en als je dan door de loods loopt of even helpt om grondstoffen op te zoeken dan zie je nog wel eens wat aangrijpende dingen.
Vandaar dat ik nu spijt heb dat ik toen geen foto's heb gemaakt van de tekeningen, ik weet ook niet of ik daar wel de kans voor had gekregen met een camera omdat toen de kevlar en aramide vezels in ontwikkeling waren (Bedrijfspoinage ). :cry:
Tegenwoordig gaat het veel gemakkelijker met je mobieltje, Hadden ze eerder uit moeten vinden. :P

Groeten Hugo
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Muurschilderingen

Bericht door PdK »

Hé Hugo,

Het was zeker geen vervuiling hoor! Je weet nooit wie (heel veel) later nog jouw opmerking leest en er iets aan toe te voegen heeft. Zoals nu hoop ik.

Ik heb nog wat uitgezocht en de tekeningen zijn na de oorlog gemaakt door politieke gevangenen en NSB'rs. Zij waren hier destijds tijdelijk ondergebracht.
Opvallend zijn de keuze van onderwerpen in de tekeningen. Veel stadsgezichten van Rotterdam en de havens. Daarnaast ook een soort beul met zweep. Enkele foto's, gemaakt in juli 1978 door kunstenaar Frank Dam voeg ik toe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”