Waterpompen in Waterbergplaatsen

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ik heb nu een hoop foto's gezien van bestaande bergplaatsen met watertanks en bezinkbakken er nog in maar ik snap en zie nog steeds niet hoe het technisch in elkaar steekt. Ik vraag me af hoe het water in het bezinkvat werd gestopt en vandaar uit weer in de watertanks gedaan werd. Ik mis de installatietechnische onderdelen op de bestaande foto's om het een en ander in mijn gedachte aan elkaar te koppelen.

Zijn er technische tekeningen van dit soort waterpompen? Eenmaal omhoog gepompt hoe kwam het in het bezinkvat en vandaaruit in de watertanks? Elke hulp is welkom...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door ducatim901 »

Dag Alexander,
Daar hebben we ook wel eens over gepiekerd.
Het ligt er aan of er een handpomp of een pomp die op brandstof zijn dingetje deed stond.
Bij de handpomp gaat het in een emmer en daarna wordt het handmatig in de behälter gedaan.
Bij de pomp op brandstof was het makkelijker, ingang op de bronpijp, slang op de uitgang en de andere kant in de behälter.
Nu zit er soms wel een filterinstallatie in waterbergplaatsen, deze werd pas gebruikt als er gefilterd water nodig was, drinkwater en water waar mee gekookt werd.
Het kan natuurlijk ook dat dit filteren ipv na het overpompen in de behälter er voor gebeurde, maar niet al het water in de behälter was ook daadwerkelijk voor consumptie (voor drinkbaar water zijn filters nodig en ik ga er van uit dat ze daar zuinig op waren en als je het van te voren doet heb je meer filters nodig).
Soms is er nog meer voor nodig zoals een ontziltingsinstallatie of ontijzeringsinstallatie maar of het filter ook als zodanig dienst deed dat weet ik niet zeker.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door XX_Alexander_XX »

Hey bedankt JK

Hoe ziet zo een handpomp eruit? Zijn er (duitse) tekeningen van de installatie van een handpomp ( incl. aansluiting buis naar grondwaterniveau etc)?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door tim »

Je kan je ook afvragen waarom de aftapkraan in de betonnen "bezinktanks" de aftapkraan bijna onderin zit..
Als het werkelijk een bezinktank is, moet het sediment naar beneden zinken, dan wil je daar juist niet aftappen :idea:
Nu kan het zijn dat dit kraantje daar alleen zat om slecht of oud water, of sediment af te tappen, maar dan moet het goede water dus van boven door een slang, of emmers worden verwijderd om de trinkwasserbehalter te vullen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door tim »

Ik heb ook wel eens gehoord dat het water in de tanks gewoon werd aangevoerd met wagens, en dat de bronpomp alleen voor noodsituaties was..
Je kan tijdens een beleg grondwater desnoods gekookt, of zelfs ongezuiverd drinken..
Ze hadden soms ook van die zandfilters (staan in de 622 en 608), in combinatie met een bron en pomp kan je daar ook op functioneren?

Helaas nog geen Duitse info over dit specifieke onderwerp, er werd wel heel serieus onderzoek naar gedaan door de wehrgeologen!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door rony »

Foto van een handpompje.

Eerst koken vooalleer het drinkbaar is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door Ruud »

tim schreef: 26 sep 2018, 12:34 Je kan je ook afvragen waarom de aftapkraan in de betonnen "bezinktanks" de aftapkraan bijna onderin zit..
Als het werkelijk een bezinktank is, moet het sediment naar beneden zinken, dan wil je daar juist niet aftappen :idea:
Nu kan het zijn dat dit kraantje daar alleen zat om slecht of oud water, of sediment af te tappen, maar dan moet het goede water dus van boven door een slang, of emmers worden verwijderd om de trinkwasserbehalter te vullen.
Heb hier wel wat documentjes van, kan ze zo snel niet vinden. Iig werd er van bovenaf gevuld met 'vuil' water, dit filtreerde door het materiaal waarmee deze gevuld was. Het basin was gevuld met allerlei materiaal, meen kool, hout, zand etc.

Echter zijn alle betonnen behalters voor het filteren of zouden ze ook gewoon dienst gedaan hebben als water tank. Daarnaast ben ik in 'waterbunkertjes' ook wel zaken als een (druk)vat (lijkend op een boiler tegengekomen), om net op druk te houden, voorraad of ook een filter.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door XX_Alexander_XX »

Maar als in de bezinkvat van alle soorten materiaal gelegen heeft om water te filteren naar beneden waarom zijn alle vaten dan meer of minder in schone conditie? Tenminste de foto's die ik heb gezien zit er bij allemaal geen materiaal in de bezinkvat? Ik zeg niet dat het niet zou kunnen zijn maar dan zou er toch in die vaten wel wat moeten liggen? Kunnen toch niet allemaal schoon zijn na de oorlog? :geek:

ik vraag me af of het uberhaupt wel een bezinkvat was? Staat het ergens op een Duitse tekening dat het een bezinkvat is?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door tim »

Die grote betonnen vaten zijn nooit gevuld met zand, il denk dat Ruud die filtervaten bedoelt zoals wij in de 608 hebben staan?
In een 504 in Den Helder zat op zo'n vat een soort rechtertje gemonteerd :idea:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik denk dat de term "bezinktank" een beetje overdreven is. Water is, indien het water uit een pompput komt, vaak relatief helder. Het zwevende stof gehalte zal laag zijn en filtering door een laagje zand zal voldoende zijn om dit eruit te filteren. Afhankelijk van het ijzergehalte zal er eventueel wat stro in de bak hebben gelegen (stro onttrekt ijzer uit water).
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door tim »

Die betonnen reservoirs zijn vaak gewoon leeg.
Stro heb ik persoonlijk nog nooit gezien of van gelezen?

In hoek van Holland is/was nog een deel van de zuiveringsinstallatie (of ontijzeringsinstallatie?) aanwezig in de waterbunker van Nordmole, althans dat was toen ik er laatste keer was nog zo
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door XX_Alexander_XX »

Simpele gedachte misschien maar waren die watervaten niet gewoon voor "vuil"water wat opzich gewoon goed genoeg is om mee te wassen, schoonmaken etc?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door Ruud »

Denk het hout even in beton …..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Waterpompen in Waterbergplaatsen

Bericht door XX_Alexander_XX »

Dag,
Na lange tijd zijn we weer bezig met waterpompen.Ik ben nieuwsgierig of er iets is te zeggen over het type pomp dat werd gebruikt bij een bron in een waterbergplaats? Is er bijvoorbeeld een standaard te herkennen zoals bijvoorbeeld een zwengelpomp bij een basis gemetselde waterbergplaats, of een vleugelpomp bij een st bunker etc etc. Of gebruikte ze een vleugelpomp als het water bijvoorbeeld door verschillende filters (ontijzering etc) moest worden geleid om het drinkbaar te maken?

Of is het hier ook meer het geval van wat ze maar hadden liggen gebruikte ze? :geek:
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”