MarineFlak borden

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Klasio †

MarineFlak borden

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Van de Flakbatterijen op Terschelling en Ameland is bekend dat er aardenwerk borden zijn gemaakt. Zie bijgevoegde foto's.

Weet iemand of dit iets was van alleen de Marine Flak Abteiling 246 (waar onder Ters. en Amel. vielen) of zijn er meer van dit soort borden bekend?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: MarineFlak borden

Bericht door Whampsy »

Hee,
Vlieland viel ook onder deze abteilung. Ik heb alleen nog nooit zo'n bord gezien en ik heb er ook nog nooit van gehoord dat er zo'n bordje van Vlieland bestond. Ik zal hier en daar nog even rondvragen, wie weet bestaat er nog een.

Jeffrey
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: MarineFlak borden

Bericht door Ruud »

Klasio schreef:Hallo,

Van de Flakbatterijen op Terschelling en Ameland is bekend dat er aardenwerk borden zijn gemaakt. Zie bijgevoegde foto's.

Weet iemand of dit iets was van alleen de Marine Flak Abteiling 246 (waar onder Ters. en Amel. vielen) of zijn er meer van dit soort borden bekend?

Groeten, Klaas
Jawel, de 816 had zo ook wat 'eigen' servies. Ik ken een bordje, asbak en een bierpul. Ws. werden deze op een 'toeristisch' dagtripje naar bezienswaardigheden in Holland aangeschaft, delftsblauw ed..
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: MarineFlak borden

Bericht door tim »

in zeeland hadden ze bij de marineflak ook van die bierpullen...
heb ik volgens mij eens bij kees traas in ''de schuur'' gezien ;)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: MarineFlak borden

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Klaas,
Ik heb ergens een foto van een dergelijk bord alleen dan uit Delfzijl. De foto volgt nog.
Groet,
Paul
Annelies

Re: MarineFlak borden

Bericht door Annelies »

-->tim<-- schreef:in zeeland hadden ze bij de marineflak ook van die bierpullen...
heb ik volgens mij eens bij kees traas in ''de schuur'' gezien ;)
In de 143 in Vlissingen staat ook zo'n bierpul
Overigens kom je ze op E-bay ook nog wel eens tegen.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: MarineFlak borden

Bericht door Maarten »

Annelies schreef:
-->tim<-- schreef:in zeeland hadden ze bij de marineflak ook van die bierpullen...
heb ik volgens mij eens bij kees traas in ''de schuur'' gezien ;)
In de 143 in Vlissingen staat ook zo'n bierpul
Overigens kom je ze op E-bay ook nog wel eens tegen.
.
Bunkerbehoud heeft nog wel eens zo een serie mokken laten maken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: MarineFlak borden

Bericht door PdK »

Geen bord, en eentje van de Kriegsmarine die toevallig pas op ebay stond. Verkocht voor 103 euro.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: MarineFlak borden

Bericht door Annelies »

Maarten schreef:
Annelies schreef:
-->tim<-- schreef:in zeeland hadden ze bij de marineflak ook van die bierpullen...
heb ik volgens mij eens bij kees traas in ''de schuur'' gezien ;)
In de 143 in Vlissingen staat ook zo'n bierpul
Overigens kom je ze op E-bay ook nog wel eens tegen.
.
Bunkerbehoud heeft nog wel eens zo een serie mokken laten maken.
Ach ja das waar ook :roll:
Klasio †

Re: MarineFlak borden

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Bedankt voor de reacties, leuk om de zien dat er meer van dit soort aardewerk gemaakt is.

Wat me opviel aan de borden van Flakbat Terschelling en Ameland, is dat de rand om het bord hetzelfde is. Dit suggereert dat de opdracht voor het maken van de borden niet op individueel batterij niveau geplaats is, maar door de Flakabteilung (of hoger?). Een soort van 'Regelbau' bord voor Flakbatterijen :D

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: MarineFlak borden

Bericht door Ruud »

Klasio schreef:Wat me opviel aan de borden van Flakbat Terschelling en Ameland, is dat de rand om het bord hetzelfde is.
Jawel, de 816 had zo ook wat 'eigen' servies. Ik ken een bordje, asbak en een bierpul. Ws. werden deze op een 'toeristisch' dagtripje naar bezienswaardigheden in Holland aangeschaft, delftsblauw ed..
Zou dit niet met het 'seriematig' produceren van de bordjes door de Nederlanders in de soevenierwinkeltjes / bordenschilderij te maken hebben gehad .... dus de borden waren in grove lijn al geschilderd, op Befehl van de 'klant' werd de binnenzijde afgeschilderd. Een foto van de achterkant vh bord zou nog wat meer kunnen vertellen.

Grappig is dat ik uit een serie foto's haalde dat de Batterij Olmen (Fest. IJm.) sportwedstrijden organiseerde voor de Abteilung, ongetwijfeld zullen er aandenkens en prijsjes aanwezig zijn geweest, wie weet dergelijke borden.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: MarineFlak borden

Bericht door pauldijkstra »

L.S.
Op Marine Flak Batterie 'de Mok' (Texel) was men ook erg bezig met sportwedstrijden (zie de quizfoto ;-) ) en andere zaken die het heimats-gevoel moesten bevorderen. Er werd een heus 'huisboekje' uitgegeven (Eine Batterie auf Texel), uit dat boekje blijkt dat veel soldaten op Texel gelegerd ervaarden als 'vakantie'. Voor zover ik weet was de kantine voorzien met M.FL.B. 'de Mok' serviesgoed. Helaas nog nooit wat van terug gevonden.
Groet,
Paul
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: MarineFlak borden

Bericht door Robin de Goede »

Welliswaar MAA...maar toch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: MarineFlak borden

Bericht door Panzerwerk »

Hoi,

Idd, de mok op de foto is een replica vervaardigd in de jaren '90.
Als stichting hebben we twee originele mokken met een verschillende
opdruk. Eén exemplaar gevonden is bij de M.Fl.B. Nord; de andere meen
ik bij de West-batterie. Er is ook nog een derde versie.

Peter
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: MarineFlak borden

Bericht door Ties »

Hier een partij bordjes en asbakjes. Heb zelf een asbak van Nansum, Delfzijl en Kanalpolder, wandbord van Delfzijl, wandbord Schier, wandbord Terschelling en een wandbord van Franeker.

Van de omgeving Delfzijl/Emden waren er waarschijnlijk vier varianten per batterie. Althans, van Batterie Delfzijl zijn nu 2 types wandbord en 2 types asbak bekend. Bij de asbakjes een zonder en een met Kriegsweihnachten er op.

Tot dusver zijn ze bekend bij de Marine Flak 256 en de Marine Flak 276. Dat maakt totaal 8 batterijen + een scheinwerfer afdeling. Dus het is best mogelijk dat er totaal 36 verschillende asbakjes en borden zijn.... Nog een lange weg te gaan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ties op 03 nov 2015, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”