Restauratie tips

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Restauratie tips

Bericht door Janus X »

Hallo mensen, volgensmij bestaat er nog niet een toppic over restauratie tip dus bij deze open ik hem.
Ik was elf op zoek naar bakeliet schakkel materiaal en kwam op een site die dit dus nog nieuw levert !
http://www.oudthentiek.nl" target="_blank

Mochten jullie ook bruikbare tips hebben, voor nieuw, oud materiaal, restauratie tip of andere tip met betrekking hierop, en je wil het dan ook nog met ons delen plaats het.

Ik ben benieuwd,

Greetz, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Tom Oliviers

Re: Restauratie tips !!!!

Bericht door Tom Oliviers »

Het product dat ik het meest gebruik, om roestige stahlhelmen of wapens op te kuisen is de roestomvormer van Hamerite. Een redelijk duur potje, maar super materiaal !!

eerst het roestig voorwerp met stalen borstel afschuren (opletten voor blaasjes in de roest, laat deze liever zitten want als je ze wil verwijderen breekt meestal een stuk uit je voorwerp. in het geval van een helm zit er dan een gat in je helm. (eigen ondervinding met mijn eerste helm-vondst in 2006)

nadien het roest-stof verwijderen met een vochtige doek. daarna de hamerite roestomvormer (let wel op dat je de KLEURLOZE koopt !!) met een borstel goed aanbrengen. Je zal zien dat de hamerite een witte kleur heeft en dat ie, als ie eenmaal op het roestig oppervlak komt, blauw van kleur word. Laat hem drogen en dan zie je dat het roest zwart geworden is. Meestal ga ik er op dit moment nog een keer over met een stalen borstel en herhaal ik al het bovenstaande nog een tweede keer.

Dit product is super, maar verwacht ook wel niet dat het staal terug zo hard als Kruppstahl word he !!

Groetjes
Bunkerfreak Tom
Tom Oliviers

Re: Restauratie tips !!!!

Bericht door Tom Oliviers »

Een andere tip voor het opkuisen van Leder:

Soms vinden wij van die lederen patroontassen voor K98 mauser kogels, maar doordat ze in het water gelegen hebben en je haalt ze eruit, en je laat ze drogen, word het leer zoals karton. Je hebt dan twee optie's: ofwel bewaar je die patroontassen in een emmer met water (lijkt me een raar zicht voor een museum) ofwel kuis je ze op met kleurloze schoensmeer. Je zal zien dat er bij de eerste lagen schoensmeer (goed dik eropleggen en uitwrijven) het leer deze onmiddelijk absorbeert, na een paar minuten is het leer dus weer karton. daarna gewoon laag na laag er weer schoensmeer overheen smeren tot het leer dit niet meer absorbeert.

Een paar dagen laten rusten en dan nogmaals een laagje schoensmeer aanbrengen tot je ziet dat het leer terug soepel is. Daarna kan je kiezen of je het lederen voorwerp zo laat of dat je er een kleur (zwart of donkerbruin) op aanbrengt. voor deze kleur gebruik je dan schoensmeer in die desbetreffende kleur.

Het is een tijdrovend jobje, maar anders gaat je lederen object toch verloren met de tijd. Ook deze techniek gebruik ik voor het restaureren van mijn binnenhelmen.

Let wel op in de eerste fasen van het restaureren, je leer is hier immers zeer broos, en scheurt zoals een sigarettenblaadje. Wees hier heel voorzichtig met het aanbrengen van het schoensmeer. Om in moeilijke hoeken te geraken, gebruik dan hiervoor een wattenstaafje. In geen enkel geval het leer plooien of bewegen als het nog in zijn "kartonnen" fase is !! want dan scheurt het.

Met patroontassen kan het zijn dat de naad tussen de lappen leer die het geheel vormen, ook weggerot is, en dat het tasje uit elkaar valt. dit is geen ramp. je kan dan gewoon alle delen weer mooi soepel maken met schoensmeer en nadien met een naald en garen de lappen leer terug aan elkaar naaien. gebruik hiervoor zwarte draad en steek je naald in de originele gaatjes waar voordien de naad liep.

Bunkerfreak Tom
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Restauratie tips !!!!

Bericht door Janus X »

Goeie info hoor !

Top !

Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”