Quartiermeisterabteilung

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Quartiermeisterabteilung

Bericht door Remco de Goede »

Beste mensen,

Wie heeft er info over de diverse Quartiermeisterabteilungen in Nederland. Locaties/bezetting/taken/functies evt gebouwde bunkers/gebouwen etc etc.

Alles is welkom.
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door Hako »

@ remco

Op onderstaande site naar beneden scrollen, en in het invoerveld Quartiermeisterabteilung invoeren.
misschien heb je er wat aan.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/inh ... chnis1.htm

Greetzz Hugo
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door Panzerwerk »

Hoi.

Iedere staf kent de kwartiermeesterfunctie. Deze wordt afhankelijk van het niveau van de eenheid aangeduid als Oberquartiermeister-Abteilung (H.Gr./A.Gr./AOK), Quartiermeister-Abteilung (Armeekorps) of een Abteilung Ib/Versorgung (Divisie, regiment, bataljon). De omvang van deze staven was gestandaardiseerd volgens de kriegsstaerkenachweisung, maar kon in de praktijk varieren). Ik ben 1x tegengekomen dat een staf een lagere (en daarmee kleinere) kwartiermeesterstaf kreeg, volgens mij de A.Gr. G.

Peter
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door Remco de Goede »

Peter,

Bedankt voor bovenstaande. Is jouw toevallig een locatie bekend van een van deze afdelingen?
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door Panzerwerk »

Hallo,

De Qu.Abt. maakt onderdeel uit van de staf, bijv. van een Legerkorps.
Afhankelijk van de specifieke situatie is het stafgebouw (en de verbunkerde commandopost)
op korte of wat grotere afstand van de gevechtsstaf gevestigd.
In Merwestijn bijv. in eerste instantie in de kweekschool en vermoedelijk later in een van de barakken
in het park. Grote kans dat een van de 608s de Abt. Ib heeft gehuisvest. Bij 88e legerkorps zie je de Quartiermeister
bij villa Jagtlust, op korte afstand van de Fu-Abt (Tollenslaan).
In Schagen en Amstelveen was de Abt. Ib als het goed is niet verbunkerd, mogelijk dat in Schagen één van de 668s als LS
voor een deel van de staf in gebruik is geweest.
Bij Toorenvliedt was de Ib vermoedelijk gevestigd op Vijvervreugd.
Bij Tourcoing lag de Fu-Abt van het AOk 15, de O.Qu. in Roubaix.
Bij de Bef.d.Waffen-SS was de Fu-Abt de 118 bij Voorburg en de Qu-Abt bij Overvoorde
Bij Antwerpen was de ene Sk1 bedoeld voor de Fu-Abt, de andere voor de Qu-Abt, en later aangevuld met meerdere
wapenofficieren, enz enz..
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door Remco de Goede »

Panzerwerk schreef:

Bij de Bef.d.Waffen-SS was de Fu-Abt de 118 bij Voorburg en de Qu-Abt bij Overvoorde
Dat was exact de reden dat ik ernaar vroeg ;) trouwens niet wetende dat de staf in de 118 bij Voorburg zat**. Welke steunpunt en evt bunkernummer was dit? Blijft de vraag, hebben ze de SK gebruikt of zaten ze in bv het landhuis. En uit hoeveel man zal deze afdeling ongeveer bestaan hebben. Heb buiten verzetsdocumenten en 1 duits documentje verder nooit iets kunnen vinden mbt de SS op Overvoorde (en uiteraard de kaart met het Stp. 48 erop). Ben jij verder wel eens iets tegengekomen dat je bovenstaande vernoemd?

*edit*, hoewel dat zeg ik nou, maar volgens mij stond er op dat documentje uit het NIMH 5.0595 + 5.0596 ook het stutzpunktnr van het hoofdkwartier van de staf (kan nu even niet kijken want documentje ligt thuis)

Ps. welke SS afdeling is het trouwens waar het vlaggetje voor staat rechts op de kaart?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door ducatim901 »

Volgens mij waren dit eenheden die (nog) niet aan een divisie waren toegewezen maar vielen onder de Bef.W-SS.
Dat de Bef.W-SS in de omgeving Den Haag - Wassenaar zat was een logische zet.
Seyss zat in Scheveningen/Wassenaar.
Den haag was en is de politiek hoofdstad van Nederland en de SS en Polizei eenheden moesten (als uit -politieke- beveiligingstroepen ontstane eenheden) zorgen voor rust in de stad en bescherming voor Seyss, dat ze verder ook voor de kustverdediging in het K.V.A. Bef. W-SS was omdat er werd gevreesd dat er wel eens een commandoaanval zou komen op de politiek hoofdstad.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door tim »

ha remco, en jack,
volgens mij is dit het onderkomen van de 2e battalion van de SS panzerjager ausbilungsabteilung 2
ondergeschikt aan de befelshaberder waffen SS in der niederlanden
deze zaten in een ''kleinkinderschule'' in rijswijk
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Quartiermeisterabteilung

Bericht door Panzerwerk »

Hi,

De exacte Stp.aanduiding staat (from memory) op een Duits kaartje in het boek
van Henk Ambachtsheer. Verder kan je er vanuit gaan dat de staf regulier in het landhuis
verbleef of in werkbarakken in het kamp. In geval van dreiging werden de bunkers betrokken
door de staf; de verbindingsinstallaties waren permanent in bunkers ondergebracht en bemand.
Omvang van de staf weet ik niet, maar zal gelegen hebben rond de 50 man manschappen.

Peter
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”