Schnellbootbunker Waalhaven

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: U-Boot Bunker Waalhaven

Bericht door PdK »

Joop, dank voor je heldere antwoord en extra toevoeging m.b.t. de verdediging van de havens!
Het onderwerp zal ik hernoemen.

Peter
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: U-Boot Bunker Waalhaven

Bericht door wattman »

Joop Schreuder schreef:Ik heb hierbij geen enkel bewijs gevonden van de toepassing van de S-boot bunker als U boot bunker, een zelfstandige Duitse U boot bunker dan wel een Duitse U boot basis in de Waalhaven.
Wel zijn door de RDM, de Wilton en de Gusto werven regelmatig reparaties aan U boote uitgevoerd maar dit behoorde tot de normale reparatie werkzaamheden die deze werven op regiebasis uitvoerden aan het varend materieel van de Kriegsmarine.
Joop,

Dank voor je aanvulling. Nu ben ik nogal geinteresseerd in het "onderwater-gebeuren". Is uit je onderzoek gebleken in welke periode U-boote naar Rotterdam kwamen voor herstel, zijn wellicht nog nummers bekend? Verder vroeg ik mij af of er iets bekend is over de wijze waarop deze onderzeers naar Rotterdam kwamen/vertrokken (eigen kracht of gesleept).
Een heleboel detailvragen, maar aangezien je zelf onderzoek heb gedaan, weet je wellicht de antwoorden. Of anders kun je me de weg wijzen naar de archieven die geraadpleegd moeten worden.

gr.
Hendrik
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schnellbootbunker Waalhaven

Bericht door ErwinZ »

Op het eerste kaartje staat een demagnetiseerboog en kompaspaal aangegeven. Hoe gebruikte men dit precies? Was dit in gebruik voor de oorlogsvoering of was dit wel in elke haven te vinden?


Edit: Google is my friend ;)
Jannuh,zover ik weet loopt er door die boog een dikke elektriciteits kabel en ook door het water,een z.g.n. lus waar een gelijkstroom door loopt met een bepaalde spanning,hoe hoog die spanning was weet ik niet meer,hierdoor onstond er een magnetisch veld en als er een schip langzaam door voer werd dat schip dan antiemagnetisch.Dat was bedoeld voor schepen die mijnen velden paseerden waar ook mijnen konden liggen met magneetontsteking en een normaal schip altijd magnetisch is en de ontsteking daar op reageerde was het meestal boem!!!met de noodlottige gevolgen.
Die installatie in de waalhaven is in de oorlog door de Duitsers gebouwd om hun schepen die de noordzee op moesten varen naar b.v.Duitsland of Noorwegen tegen hun eigen,of door gealieerden,gelegde mijnen te beschermen.
Deze installatie is nog tot ver na de oorlog in gebruik geweest onder beheer van de Kon.Marine tot bijna alle magnetische mijnen waren geruimd.
Joop Schreuder †

Re: Schnellbootbunker Waalhaven

Bericht door Joop Schreuder † »

Erwin,

Wel een erg summiere weergave. Onderstaande links gaan dieper in op de materie.

http://www.eaglespeak.us/2007/11/sunday ... ships.html
http://eeuwen.home.xs4all.nl/Degaussing.htm

En als je wat meer over de installatie in de waalhaven wil weten kan je altijd nog het boek over Heijplaat kopen...

Greetz,

Joop
leoandries

Re: Schnellbootbunker Waalhaven

Bericht door leoandries »

Leo de Wolf



Bij toeval kwam ik in internet de discussie over de z.g. U-boot bunker aan de waalhaven tegen.

Ik ben van jaartal 1936 en woonde in Rotterdam zuid ongeveer 3 km er vandaan.

Als kinderen spraken wij over de vlootbasis. In de winter was ik met mijn slee aan het spelen op het bevroren water in een bouwput waar na de oorlog de Tapuitstraat , Fazantstraat enz. gebouwd zijn.
Op een gegeven moment kwamen er een aantal vliegtuigen aan, ik denk vijf stuks en iedereen rende weg.
Ik eigenwijs, bleef op mijn sleetje en dacht, waarom weglopen, er komen iedere dag vliegtuigen over.

Opeens duiken ze recht op mij af en ik ben onder mijn sleetje gekropen. Ik was doodsbang en realiseerde mij dat dat sleetje geen goede schuilplaats was en ben hard weg gerend met mijn sleetje aan een touwtje achter mij aan. Het kon mij op dat moment niet schelen dat de ijzers over de straat sleepte. Ik ben een winkel aan de Carnisselaan ingevlucht. Uiteindelijk was ik niet het doel geweest maar de vlootbasis.

Kort na de bevrijding ben ik binnen in de bunker geweest. De vader van een vriendje uit de straat was bij de binnenlandse strijdkrachten en deze hadden het beheer van de vlootbasis overgenomen.

Van de vader van mijn vriendje kregen we een rondleiding. Er was een hal met torpedo,s en enige hingen in takels aan het plafond. Aan de waterkant waren onder een enorm dak enige pieren. In het betonnen dak van ik schat ca. 2,5 m beton was een groot gat met een doorsnede van ca. 4 m geslagen. De pier pal onder dat gat was over een gedeelte weggeslagen en de pieren links en rechts er van waren beschadigd. Ook lag er een gezonken boot maar ik heb geen idee wat voor een boot het was. In ieder geval geen onderzeeër.

Een paar jaar later was ik er weer met de padvinders. Toen was de onderzeedienst daar en er was een onderzeeër die we mochten bezoeken. Heel wat voor een jongen van ca. 9 à 11 jaar.

Buiten aan de weg stonden twee grote betonnen cilinders waar zich een metalen tank bevond. Door een deur kon je naar binnen en dan liep je de hele tank rond. Dat was eng van breedte en eng van griezeligheid want het was er pikdonker.

Verder heb ik nog een vraag. De Duitsers hadden in de Waalhaven nagenoeg alle kranen en kaden opgeblazen. Ook was een dok versleep en gepositioneerd tussen het Charloisse hoofd bij de Maastunnel en Katendrecht. Daarna is dat dok in het midden opgeblazen en versperde zodoende de Maashaven.
Na de oorlog zijn de twee stukken dok gelicht en naar de Waalhaven gesleept. Toen is de Waalhaven afgedamt en leeg gepompt. Men heeft toen het dok op het droge kunnen repareren en de kademuren herstelt. Als kleine jonge heb ik dus op de droge bodem van de Waalhaven en om dat dok gelopen.

Heeft iemand daar ook gegevens en/of foto,s van?

L.A.de Wolf
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schnellbootbunker Waalhaven

Bericht door AvB »

Bedankt voor het spannende ooggetuigeverhaal! De verwarring over de bunker is ontstaan omdat na de oorlog zoals u zei de onderzeedienst intrede deed. De bunker is oorspronkelijk gebouwd (zoals de titel van het topic vermeld) als Schnellbootbunker. Dit waren snelle oppervlakte schepen met een laag profiel, en bewapend met torpedo's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”