Verbunkerde bomen...

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Verbunkerde bomen...

Bericht door Robin de Goede »

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom in Den Haag hier en daar betonnen 'kokers' rond bomen zijn gebouwd. De kleinste die ik aantrof ligt achter het SK hospitaal in Clingendael (50-60 cm).
Iemand enig idee of treft men dit elders ook aan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Joop Schreuder †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Robin,

ik heb dit eerder gezien bij de Luftschutzbunker bij de Abdij van Lilbosch (Echt, Limburg, bouw: Siedlung und Bauten)
De bunker is daar gebouwd onder bestaande grote bomen. Deze zijn, voordat de bunker werd aangeaard, allemaal ommetseld met een kalkzandstenen cylinder.
Vrijwel zeker is dit gedaan om de bomen tegen afsterven dor de aanaarding te beschermen.
Overigens zijn in Lilbosch de bomen inmiddels door ouderdom gestorven en steken de kokers schijnbaar doelloos boven de aarde uit.
lilbosch.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Robin de Goede »

Heel plausibel. In het gebied waar de 'kokers' staan was Siedlung und Bauten actief.

Groet,

Robin
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Ruud »

Ha .. een bekende discussie leeft weer op. Jack, is het niet zo dat je bomen niet te diep mag wegstoppen (iets met enten ofzo, ik ben je les alweer vergeten ...), dwz een boom sterft af als er boven de wortel te veel aarde ligt. Dit zou een goede reden zijn.
Vraag ik me wel af, waarom gebeurde dit niet bij bunker-bomen in andere stellingen ... en wat te denken van een Duitser die tegen een boom aan zeikt, gaan ze hier dan niet dood van !?
Vraag ik me vervolgens af, hoe krijg je een betonkoker om zo'n boom heen. De koker ter plaatste storten lijkt me ook wat ... ik zou in zo'n geval kiezen voor het ommetselen van de boom, komt nog eens bij dat er uit beton allerlei stoffen vrijkomen die de boom misschien niet (of juist wel .. Jack!!!) lekker vind.
Leuke discussie ... ben benieuwd of we dit bevestigen of weerleggen ...
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Ruud,

Ik heb samen met Jack (onze uiterst vakbekwame [bunker]begroeiingoloog ;) ) staan te filosoferen bij de kokers in Lilbosch en kwamen op deze uitkomst terecht.
Dus het komt niet helemaal uit de lucht vallen!

Ik kan me voorstellen dat ze bij Siedlung und Bauten ook een groenafdeling hadden, gelet op de taakstelling van deze dienst. Kijk maar naar de moeite die ze voor de groenvoorzieningen van oa Forschungsstelle Langeveld in Valkenswaard hebben gedaan. Dus meer aandacht voor groen in de bouwplanning in het algemeen bij hun werken is verklaarbaar.
pauldijkstra

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door pauldijkstra »

Hoi,

Is bij Driehuis bij het Festungskommando ook niet wat van dat beton om bomen te vinden?

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Ruud »

Joop Schreuder schreef:Dus meer aandacht voor groen in de bouwplanning in het algemeen bij hun werken is verklaarbaar.
Heb ik toch nog wel mijn vragen bij de 'montage' van de kokers ..... hoe krijg je die om de boom heen?
g,Ruud

ps Paul, Schoonenberg, ik heb geen idee ... foto?
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Remco de Goede »

Schoonenberg klopt idd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door pauldijkstra »

Dankje Remco, scheelt mij weer zoeken...
Joop Schreuder †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Joop Schreuder † »

Ruud,

In alle gevallen zijn het gemetselde kokers. Dus heel simpel om een boom aan te brengen. FFe naar de Hornbach en bouwen maar. En zoals op de foto van Remco te zien is zijn de bomen er kerngezond bij gebleven. Ze gaan op enig moment wel onderuit, maar dan door ouderdom.

Groet,
Joop
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door ducatim901 »

De meeste kokers die we in de loop der tijden gezien hebben (Lilbosch, Den Haag Landfront en Den Haag "Seysbunker")
Staan allemaal redelijk dicht bij de bunkers, waarschijnlijk werd er gehoopt dat door de kokers er voor zouden zorgen dat de bomen konden blijven leven, dit uit noodzaak van camoufleren, wat ik op school geleerd heb is dat er alleen genoeg zuurstof in de grond zit voor de meeste wortels in de bovenste 30cm (Bouwvoor), echter is het wel zo dat bomen afhankelijk van de plaats waar ze groeien en het soort boom een penwortel hebben voor extra stevigheid, dacht alleen dat eiken (Lilbosch) dit niet hadden.
Bij aanaarding van de bunker komt er behoorlijk wat grond op de oorspronkelijke grondlaag te liggen, gevolg is dat de wortels niet genoeg zuurstof krijgen en afsterven, dit kan ik veel gevallen het afsterven van de boom tot gevolg hebben, dit gaat soms niet zo heel snel maar zeker in droge zomers krijgen de bewuste bomen een behoorlijke knauw in hun weerstand.
Je moet maar eens opletten dat er maar weinig bomen in de kokers nog aanwezig zijn.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Ruud »

Robin de Goede schreef:Ik heb mij altijd afgevraagd waarom in Den Haag hier en daar betonnen 'kokers' rond bomen zijn gebouwd. =
Vandaar mijn vraag over hoe te plaatsen.

Schoonenberg, ik dacht altijd dat dit een kwestie was van 'iets van baksteen', zaadje van een boom ... en boom in koker, erg interessant iig! Leuke materie ben benieuwd wat er meer boven komt.
Voeg ik een extra vraagstuk toe ... de bunker op Schoonenberg waren niet aangeaard !
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door ducatim901 »

Het ziet er ook niet naar uit dat de muurtjes erg hoog zijn geweest.
Wat en waarom dan wel, geen idee??
Groeten Jack.
Ruud schreef:
Robin de Goede schreef:Ik heb mij altijd afgevraagd waarom in Den Haag hier en daar betonnen 'kokers' rond bomen zijn gebouwd. =
Vandaar mijn vraag over hoe te plaatsen.

Schoonenberg, ik dacht altijd dat dit een kwestie was van 'iets van baksteen', zaadje van een boom ... en boom in koker, erg interessant iig! Leuke materie ben benieuwd wat er meer boven komt.
Voeg ik een extra vraagstuk toe ... de bunker op Schoonenberg waren niet aangeaard !
g,Ruud
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Ruud »

zijn het niet toevallig de ons allen bekende stenen of betonnen 'schutterputjes' .... idd toevallig dat hier nu precies die boom groeit .. maar dat doen ze ook altijd in de entree. jack, hoe oud schat jij die bomen?
g,Ruud

ps ... foto van Robin haalt het idee wel weer onderuit!
Laatst gewijzigd door Ruud op 04 apr 2008, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door ducatim901 »

Als ik naar de dikte kijk zijn het al behoorlijke oudjes, mogelijk al ouder dan WO II.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”