Verbunkerde bomen...

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Joop Schreuder †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Joop Schreuder † »

Ruud, die bomen van jou die groeien in schuttersputjes, zijn dat toevallig Schietwilgen? (Salix alba L.)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Ruud »

Joop Schreuder schreef:Ruud, die bomen van jou die groeien in schuttersputjes, zijn dat toevallig Schietwilgen? (Salix alba L.)
Op het eerste gezocht zou ik zeggen van wel Joop, tegenwoordig is het park Schoonenberg berscnermd, dus ik kan er geen omkappen voor een juiste datering ... misschien ook wel een appelpitje geweest van een appeltje van de Festung Kommandant ;-)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Klasio †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Klasio † »

Joop Schreuder schreef:Ruud, die bomen van jou die groeien in schuttersputjes, zijn dat toevallig Schietwilgen? (Salix alba L.)
Schuttersput met een SCHIETwilg... :shock: :D :D :D :D

En onderin de schuttersput groeit daar misschien KOGELdistel (Echinops)... :lol: :lol: :lol: :lol:

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door wattman »

Nog wat Haagse voorbeelden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door ducatim901 »

Het blijft toch wel een apart gezicht, en ik heb het buiten Nederland niet gezien, zoals Tim aangeeft een Siedlung en Bauten feature??
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jan lugtmeijer †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ik kwam net deze foto tegen. Heeft het niet gewoon te maken met het beschermen van de bomen tegen granaatinslagen??
De wortels zijn een kwetsbaar punt en een omgevallen boom die je bunker(ingang) blokkeert is ook geen pretje...
overvoorde.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Robin de Goede »

Meestel eindigen de kokers boven de aanaarding. Misschien zijn de strobalen bedoelt om de bunkers (EDIT: bomen ;) te beschermen voor bouwverkeer zoals dat ook nu nog gebeurt??
Laatst gewijzigd door Robin de Goede op 16 apr 2008, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Joop Schreuder †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Joop Schreuder † »

mmm vaag bekende foto, is dat niet Luftgaukommando Rijswijk? Volgens mij tijdens de demontage van de bunkers, dan zijn de strobalen voor de tijdelijke bescherming van de bomen.
jan lugtmeijer †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door jan lugtmeijer † »

Joop Schreuder schreef:mmm vaag bekende foto, is dat niet Luftgaukommando Rijswijk? Volgens mij tijdens de demontage van de bunkers, dan zijn de strobalen voor de tijdelijke bescherming van de bomen.
Ja dat is inderdaad Rijswijk. En ik nam ook niet aan dat die strobalen nog uit de oorlog dateerden. Maar het bracht me wel tot de theorie van bescherming van de boomwortels tegen inslagen.
Want als je de eerste foto in dit topic bekijkt lijkt het me niet dat er tot die hoogte op die plek werd aangeaard. Ziet er niet logisch uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Jan, dat idee van die boomwortels is zo gek nog niet. <edit> Nav de info bij de foto heb ik aangenomen dat het bouwnummer R8730 is, StP Clingendael-Baupunkt 273, R625 Schartenstand.
Op onderstaande uitsnede van een luchtfoto zijn R8730 (tussen de bomen) en R8731 te zien. Aan de achterzijde van de aanaarding van de R8731 is een soort scherfwal of oprit naar een open opstelling te onderscheiden. Ik ga er van uit dat de R8730 ook een dergelijke wal of oprit heeft gehad (door de slagschaduwen van de bomen nauwelijks te onderscheiden) , de omkokering van de bomen uit de foto zou hiermee zijn verklaard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 16 apr 2008, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Remco de Goede »

Joop Schreuder schreef:mmm vaag bekende foto, is dat niet Luftgaukommando Rijswijk? Volgens mij tijdens de demontage van de bunkers, dan zijn de strobalen voor de tijdelijke bescherming van de bomen.
Joop even beetje offtopic, maar uit recent onderzoek is gebleken dat er in de SK bunker in Rijswijk geen Luftgaukommando heeft gezeten zoals toe nu toe altijd aangenomen werd.
Joop Schreuder †

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Remco, sorry voor de omissie, was ik niet van op de hoogte. Vrijwel zeker is dat daar geen omkokerde bomen waren....
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Remco de Goede »

Joop,

Geeft niet, dit was ook nog niet echt openbaar gemaakt, maar uit recent onderzoek door de NCBB (oa Raphael Smid) is gebleken dat er een spionage dienst van de Luftwaffe gezeten heeft.
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door Panzerwerk »

Collega's,

In een rapportje over een bezoek van de Kommandierende General
van het 88ste Legerkorps, Gen.d.Inf. Hans-Wolfgang Reinhardt, aan
de Stp.Gr. Schouwen wordt gewezen op het gevaar van aanaarding voor
de bomen in het bataljongshoofdkwartier.

Er wordt nadrukkelijk gesteld dat de door het aanaarden van de bunkers ondergeworpen
boomstammen vrijgegevraven moet worden omdat ze anders afsterven. De bomen worden
van groot belang geacht voor de camouflage voor de toegangen.

Komt overeen met Jack's theorie.... en in deze lijn doorgeredeneerd zou een nevenfunctie
van het beschermen van de stam tegen scherfwerking ook verklaard kunnen worden vanuit de
kwetsbaarheid van dit deel van de stam.

Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verbunkerde bomen...

Bericht door ducatim901 »

Nou jongens waar blijft dat applaus, niet allemaal te gelijk hé..........;-))
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”