Kernwerk

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melv
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 mar 2016, 10:15

Kernwerk

Bericht door Melv »

Hallo mij naam is Melvin en heb een vraag.
Mijn vraag is hoeveel kernwerken waren er in de atlantikwall. En waar lagen ze.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kernwerk

Bericht door ducatim901 »

Lijkt een eitje maar het is op zich een ingewikkelde vraag.
De Duitse terminolgie loopt een beetje door elkaar.
Lees maar eens op het Axis History Forum, daar is de vraag ook al eens gesteld, moet je wel Engels kunnen lezen en begrijpen.
Een Kernwerk daar zijn er diverse van maar ze hebben diverse benamingen gekregen, zo worden ze ook Zitadelle genoemd.
Als je dat echter niet meeneemt dan word het al makkelijker.
In Nederland waren het in elk geval IJmuiden, Hoek van Holland en Vlissingen.
Op één kaart word het fort op de Harssens bij Den Helder ook aangegeven als Kernwerk.
En Hoek van Holland zou niet alleen een Kernwerk hebben op de Zuidelijke oever van de Nieuwe Waterweg maar de combi, Nordmole, Vineta, Markostand zou ook "Kernwerk-achtig" uitgebouwd moeten worden, er is echter maar één document dat daar over rept en het is bij mijn weten nergens anders terug te vinden dat het dat officieel ook een Kernwerk is geworden (nu is Kernwerk-achtig ook meer een omschrijving dat het er op lijkt en niet dat het ook zo was).
Maar het heeft nog wel iets meer om handen dan alleen maar een lijstje maken.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Kernwerk

Bericht door Ties »

Ook in Delfzijl was een Kernwerk(Batterie Delfzijl), maar dat is totaal niet vergelijkbaar met wat er bijv. in Hvh. gesitueerd was. In Delfzijl waren dat slechts vier bunkers. Daar kun je zeker niet van een Kernwerk spreken.. Dus dat de terminologie nogal door elkaar liep klopt.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kernwerk

Bericht door ducatim901 »

Op de Kanaaleilanden Guernsey en Jersey zijn de Hoofdkwartieren met 609's ook als Kernwerk opgegeven, op de Duitse kaart kan ik dit niet terugvinden dat dit echt zo is.
Misschien weet Arthur meer.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Melv
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 mar 2016, 10:15

Re: Kernwerk

Bericht door Melv »

Ik ben achter gekomen dat Ijmuiden, Hoek van Holland en Vlissingen een kernwerk hadden en ook st Malo. Maar in het opzicht van de Duitser waren de kanaaleilanden ook een een groot kernwerk. Dit is me verteld door het Atlantikwall museum in Hoek van Holland.
Gebruikersavatar
Melv
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 mar 2016, 10:15

Re: Kernwerk

Bericht door Melv »

Verbeter het maar als fout zit. In Calais was vast ook wel een kernwerk weet iemand daar iets van af.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kernwerk

Bericht door ducatim901 »

Calais had Panzerwerke, dit kun je vergelijken met een Kernwerk.
De Kernwerke in Nederland hebben telkens een Kustbatterij gehad.
Dit is in Frankrijk en de CI niet het geval geweest.
Een kustbatterij is in Nederland wel belangrijk geweest omdat het nodig was om de waterwegen af te sluiten waar de Kernwerke naast/in lagen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Melv
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 mar 2016, 10:15

Re: Kernwerk

Bericht door Melv »

Bedankt ducatim901 voor je uitleg.
Gebruikersavatar
Melv
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 mar 2016, 10:15

Re: Kernwerk

Bericht door Melv »

Wat moet ik me voorstellen bij een panzerwerke want ik weet niet echt wat het is? Een kernwerk is vaak een eiland of een gebied dat omringt is met een tankmuur en een hoge concentratie bunkers in het gebied dat aan geven staat als kernwerk. Dat zie je vooral in ijmuiden en vlissingen. Alleen heb je in ijmuiden geen tank muur maar zit je op een eiland en je had drakentanden.Ook heb je vaak in het kernwerk een bunker met een pantserkoepel er op volgens mij was dat de 634. Is dat ook in een panzerwerke?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk

Bericht door Ruud »

EDIT je vroeg naar een Kernwerk, ik reageer op een Festung, dom! EDIT

Ik probeer het voor Nederland: een Festung was een stelling die behouden moest blijven, dus verdedigd tot de laatste man, laatste patroon. Stellingen als Festung benoemd, voor er ook maar enige gevechtshandeling plaats vond, werden in de regel uitgebouwd met bunkers. In de strijd aangewezen Festungen, waren uitgebouwd met hetgeen men voorhanden had, vaak niet eens met bunkers. Het was vaak niet meer dan een stelling/plaats/locatie, die men om redenen niet prijs wilde geven. .... was er later ook niet sprake van Festung Deutschland. Dus mi. niet te letterlijk interpreteren.
gRuud

Wiki, https://de.wikipedia.org/wiki/Festung#D ... propaganda:
Während des Zweiten Weltkrieges (1939–1945) prägte Adolf Hitler den Begriff um: als Bezeichnung von Orten, die aufgrund ihrer operativen Bedeutung als Verkehrsknotenpunkte besonders hartnäckig verteidigt werden sollten, auch wen das ihre Einschließung bedeutete. Im März 1944 erklärte er per Führerbefehl zahlreiche Orte zu Festungen. Das Konzept bewährte sich nicht und führte zu größeren Verlusten der Wehrmacht.

Hitler ernannte im Januar 1944 alle wichtigen Hafenstädte im Westen zu "Festungen". Beispiele:
Am 27. Mai 1944 griffen amerikanische Bomber die deutschen Militäranlagen in Marseille an. Am 28. August kapitulierten nach einwöchigem Kampf die deutschen Besatzer gegenüber den Truppen des Freien Frankreich.[4]

Die Verteidiger kämpften nicht so fanatisch wie zum Beispiel in OKW-Befehlen von Februar 1944 zur Verteidigung von Festungen gefordert. Darin war befohlen, 'bis zum letzten Mann' zu kämpfen und keinesfalls zu kapitulieren.[5]
Nach der Landung in der Normandie griffen alliierte Truppen Caen an. Es kam zur verlustreichen Schlacht um Caen, da die Alliierten aus ihrem Brückenkopf ausbrechen wollten und die Deutschen dies verhindern wollten. Caen war der einzige große Seehafen in diesem Brückenkopf und für die Anlandung des alliierten Nachschubs sehr wichtig.
Paris wurde 1944 zur Festung erklärt, obwohl die Deutschen kaum Ressourcen hatten, um die Stadt zu verteidigen. Hitler gab den Trümmerfeldbefehl, der Stadtkommandant Dietrich von Choltitz ignorierte diesen und kapitulierte im August 1944.[6]
Hitler erklärte Anfang Dezember 1944 Budapest zur Festung.[7]
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kernwerk

Bericht door Barst »

Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”