Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Bericht door Ties »

Eerdaags wil in gaan beginnen met het schrijven van een verhaal over de Seelowe Stellungen. Een van de vele 'wanhoopslinies' die in de winter van 44 van start zijn gegaan hier in Noord-Nederland. Nu blijkt dat organisatorisch nogal ingewikkeld in elkaar te zitten. Ik heb een Festungs Pionierstab, Festungs Pionier Sonderstab, Marine Fest. Pioniergruppe, Einsatzstab der NSDAP met tal van Unterabschnitte, de Organisation Todt, de Nederlandse Arbeidsdienst die op zijn buurt weer was ingedeeld in Korpsen en de Korpsen weer in Abteilungen. En natuurlijk de vele tewerkgestelden. Allen, op de laatste na hadden wat in de melk te brokkelen maar wat is nou de juist volgorde?

- Festung Pionier (Sonder)stab gingen over de ontwerpen/tactische inzichten?
- Marine Festungs Pioniergruppe voor de controle van de ontwerpen?
- Organisation Todt voor de uitvoering/controle?
- Einsatzstab der NSDAP zorgde voor het personeel?
- NAD voor de uitvoering?
- Tewerkgestelden die ook voor de uitvoering moesten zorgen.

Is er iemand die mij hier helderheid in kan verschaffen over wat nou de exacte taak van elke afdeling was?

Bij voorbaat dank.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Bericht door ducatim901 »

Ties,
Ik heb wel wat verzetskaarten van de Seelöwe-stellung.
Maar het zit makkelijker in elkaar dan we verwachten het is alleen lastig om documenten te overleggen met harde bewijzen.
Sonderstab werd ingezet bij speciale projecten als opzichter van iedereen die bij het project betrokken was.
Mar.Fest.Pi.Gr. de Technische aspecten en ondersteuning bij problemen/vragen.
De NAD, zorgde voor de werklui (als een tegenwoordig uitzendbureau).
Voor de rest denk ik dat je wel aardig in de buurt zit
Er is op het www. een document dat ingaat op de materie van wie wat deed en waar zat, het is een Amerikaans document dat als pdf te downloaden is.
Ik ga wel even voor je zoeken.
Gotcha.
http://cgsc.contentdm.oclc.org/cdm/comp ... 1469/rec/4
Het is wel veel lezen maar het zorgt wel een beetje licht in de duisternis.
Er zijn trouwens nog veel meer leuke documenten/boeken/scripties/tijdschriften te downloaden van de site.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Bericht door Ties »

Dank voor je reactie.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Bericht door ErwinZ »

Dit is een lastig verhaal omdat er niet 1 vastgelegde werkwijze was. Het kon per regio verschillen. Iets meer oostelijker (Delfzijl) is het mij wel redelijk duidelijk. Alleen viel de Seelowe stelling niet onder Delfzijl.

In Groningen was de O.T. actief onder Oberbauleitung Holland Nord; onderdeel van de overkoepelende Einsatzgruppe Hansa. In de provincie zelf was er weer een onderverdeling. De namen zijn mij niet bekend maar met Bauleitung Groningen en Bauleitung Middelstum zal ik er niet ver naast zitten. In de regel hebben die ook weer een onderverdeling. Bijvoorbeeld Abschnitt-Bauleitung Ost en West (voor nu even fictieve namen).

De O.T. had eigen mensen in dienst, deels Duits en deels Nederlands. De O.T. huurde aannemers in om het werk te doen. Naast eigen personeel deden de O.T. alswel de aannemers een beroep op het NAD voor het regelen van personeel. De rest werd aangevuld door razzia's en krijgsgevangenen.

In het begin (42-43) maakte de O.T. nog wel eens hun eigen fortificatie ontwerp maar dit werd al snel verworpen door het leger. Hier komen dus de Pionier gruppen in beeld. Zij zorgden voor het ontwerp en prioritisering. Ik heb mijn twijfels of de Marine Festungs Pioniergruppe betrokken was bij de Seelowe stellung. Ik denk dat laatstgenoemde eerder druk waren met o.a. Seezielbatterie Oudeschip. Duitse documenten moeten daar uitsluitsel over geven.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Bericht door Ties »

Om een voorbeeld te noemen, Einsatzstab der NSDAP, Unterabschnitt Middelstum. Zo ging dat ongeveer. Hetzelfde zal er van de O.T. geweest zijn in Middelstum. De Bauleitung van Seelowe zat in mijn dorpje gevestigd.

Op een Seelowe tekening staat wel een stempel van de Marine Festungs Pioniers dus die hadden er zeker wel wat mee te maken. Het hoe en wat is mij een raadsel.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Bericht door ErwinZ »

Ties schreef: 31 aug 2017, 16:55
Op een Seelowe tekening staat wel een stempel van de Marine Festungs Pioniers dus die hadden er zeker wel wat mee te maken. Het hoe en wat is mij een raadsel.
Rond Sept. 44 werden de Marinebauamt te Utrecht en de twee Luftwaffefeldbauämter te Amsterdam en Oisterwijk samengesmolten met de OT. Dat zou de stempel kunnen verklaren. De organisatie structuur was voornamelijk op papier. Ik denk dat elke afdeling gewoon zijn eigen werk bleef doen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verdedigingswerken: Hoe zat het organisatorisch in elkaar...?

Bericht door ducatim901 »

Op zich was de OT alleen maar uitvoerend.
De Festungspioniere deden de planning en dus keken ze waar wat gebouwd moest worden door de OT.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”