Marine Festung Pionier Gruppen

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
pauldijkstra

Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door pauldijkstra »

Hoi mede bunkeraars,

Zoals jullie weten zitten wij altijd te zeiken over de Baufortschrittskarten met betrekking tot de Widerstandsnester en Stützpunkte, en dat deze incompleet zijn. Nou heb ik een ontdekking gedaan, waar een ander misschien ook al achter gekomen was.

Het zit zo:

Nederland was ten tijde van de Tweede Wereldoorlog onderverdeeld in allerlei gebieden. Alles ging heten volgens Duitse termen, en overal in het land zat een staf, hoofdkwartier enzovoorts.

We kennen, om met de (staal)deur in huis te vallen inmiddels de termen Stützpunkt Gruppen, Widerstandsnester, Verteidigungs Bereiche, Festung enzovoorts. Ook kennen we de Abschnitt, Unterabschnitt enzovoorts. Ook is er iets wat Marine Festung Pionier Gruppe heet.
Het is mij laatst opgevallen dat bijna alle Baufortschrittskarten van Midden-Noord-Holland en net iets ten zuiden van Scheveningen 'bewaard' zijn gebleven. Bijna al deze kaarten zijn bestempeld met Marine Festung Pionier Gruppe Wassenaar. Het lijkt mij dat deze in Wassenaar gezeten heeft.
Nou bestaat er ook iets als Marine Festung Pionier Gruppe Den Helder, Marine Festung Pionier Gruppe Harlingen enzovoorts. Weer een andere 'verdeling'. De kaarten van (kort gezegd) Wassenaar zijn er bijna allemaal nog, echter de ontwerptekeningen van Den Helder en Harlingen zijn er (bijna) allemaal nog, alleen niet meer de door bunkermensen genoemde Baufortschrittskarten.

Dit verklaart zeer waarschijnlijk waarom er van een bepaald gebied de kaarten bewaard zijn gebleven. Af en toe duikt er nog eens eentje op. In mijn beleving werd de kaart van Führer der Schnelboote er pas later aan 'toegevoegd', wellicht is deze ergens anders opgeduikeld.

Nog een weetje, in de BRV overzichtslijst wordt gesproken over: "Mammutanlage Noot: zgn Führeratlas". Die zgn. Füheratlas zijn de Baufortschrittskarten. Dus als je eens een tegen komt, dan is dat altijd leuk.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn, misschien onsamenhangende, gezwam.

Succes met speuren naar kaarten!

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Een heel verhaal, maar ik begrijp niet wat nou precies je ontdekking is?

Bedoel je dat je ontdekking is dat er 'Mar.Fest.Pioniergruppe Wassenaar' staat op de kaartjes die jij hebt??

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:Hoi Paul,

Een heel verhaal, maar ik begrijp niet wat nou precies je ontdekking is?

Bedoel je dat je ontdekking is dat er 'Mar.Fest.Pioniergruppe Wassenaar' staat op de kaartjes die jij hebt??

Groeten, Klaas
Hoi Klaas,

Nee, mijn 'ontdekking' is dat er alleen maar Baufortschrittskarten van Wassenaar zijn overgebleven, de rest van Harlingen en Den Helder zijn (nog) zoek.

Groet,

Paul

PS. Ik zei al: misschien een lullig verhaaltje, maar wel duidelijk!
Klasio †

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door Klasio † »

pdijkstra schreef:...Ik zei al: misschien een lullig verhaaltje, maar wel duidelijk!
:shock: :shock: :shock:

Héé Paul,

Heb je net 10 blikjes Red Bull op, of een paar jointjes of zo?

Groeten, Klaas
Laatst gewijzigd door Klasio † op 26 mei 2008, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
pauldijkstra

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door pauldijkstra »

Ha Klaas,

Nee hoezo?

Ik drink geen Red Bull en blow ook niet. Soms heb ik het idee dat ik niet altijd even duidelijk overkom terwijl ik dat wél probeer te doen...

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door Bunkertju »

Nou zeg ... Klaas

Dat zijn nou net de dingen die ik vergeten ben te kopen voor mijn snoepreisje naar Fanö en omgeving.

Bedankt :D

Jan
jan lugtmeijer †

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Die zgn. Füheratlas zijn de Baufortschrittskarten
Je kunt het beter omdraaien, Baufortschrittskarten zijn onderdeel van de zgn. Führeratlas.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door Danny »

Wel apart inderdaad dat alleen de kaarten van Mar. Fest. Pi. Gr. Wassenaar overgebleven zijn. De rest is waarschijnlijk gewoon gejat of in de hens gestoken.

Jan F.: Dan vraag je toch gewoon of Remco even wat voor je gaat halen? We zien jou toch volgende week vrijdag zoiezo ;) hahahaha :D :shock:
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jan lugtmeijer †

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Het is mij laatst opgevallen dat bijna alle Baufortschrittskarten van Midden-Noord-Holland en net iets ten zuiden van Scheveningen 'bewaard' zijn gebleven
Ik heb Baufortschrittskarten van de waddeneilanden tot Walcheren. Is nagenoeg de hele Nederlandse kust volgens mij. Die zijn van de Mar.Fest.Pi Stab 4.
De kaarten die jij bedoelt staat de term Baufortschrittskarte dan ook niet op.
Die kaarten noem ik dan liever Lageplannen. Ze geven in detail de positionering van de bunkers in het betreffende Baupunkt weer.

Daarnaast hadden alle Festungspionier Gruppen uiteraard hun eigen aanpak en tekenaars. Dus kaarten van andere Gruppen die sprekend lijken op die van de Mar.Fest.Pi.Gruppe Wassenaar zul je niet tegenkomen. Maar Lageplannen van andere Baupunkten zijn er nog volop.
En uiteraard zullen er meer kaarten gemaakt zijn dan je nu nog kunt vinden. Aan het eind van de oorlog en later is er natuurlijk veel vernietigd, spoorloos geraakt en weggegooid.
pauldijkstra

Re: Marine Festung Pionier Gruppen

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:
Het is mij laatst opgevallen dat bijna alle Baufortschrittskarten van Midden-Noord-Holland en net iets ten zuiden van Scheveningen 'bewaard' zijn gebleven
Ik heb Baufortschrittskarten van de waddeneilanden tot Walcheren. Is nagenoeg de hele Nederlandse kust volgens mij. Die zijn van de Mar.Fest.Pi Stab 4.
De kaarten die jij bedoelt staat de term Baufortschrittskarte dan ook niet op.
Die kaarten noem ik dan liever Lageplannen. Ze geven in detail de positionering van de bunkers in het betreffende Baupunkt weer.

Daarnaast hadden alle Festungspionier Gruppen uiteraard hun eigen aanpak en tekenaars. Dus kaarten van andere Gruppen die sprekend lijken op die van de Mar.Fest.Pi.Gruppe Wassenaar zul je niet tegenkomen. Maar Lageplannen van andere Baupunkten zijn er nog volop.
En uiteraard zullen er meer kaarten gemaakt zijn dan je nu nog kunt vinden. Aan het eind van de oorlog en later is er natuurlijk veel vernietigd, spoorloos geraakt en weggegooid.
Hoi Jan L,

Kijk dit bedoel ik nou, alleen soms omschrijf ik de term BFK 'verkeerd'. Gelukkig zijn de zgn. 'Lageplannen'.

Groet,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”