Formsteine

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Joop Schreuder †

Re: Formsteine

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee Jack,

bedoel je de formsteinen voor een Blumenbeetscharte SK.. :lol: ?

Joop
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Formsteine

Bericht door ducatim901 »

Hehehe ik had het misschien een halfjaartje eerder moeten posten.......had je er misschien nog wat aan gehad voor je Mussolinituin.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Formsteine

Bericht door Joop Schreuder † »

Jack, je hebt helemaal gelijk, ik had in stijl moeten zeggen Aiuole de blocchi di calcestruzzo...
Maar dan wordt het snel off topic, tenzij de Italianen ook met formsteinen werkten, Ik heb ze daar in ieder geval nog nooit gezien.
Joop
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door ErwinZ »

Formsteine werden alleen gebruikt als normale betonbouw niet meer mogelijk was. Komt dat ook overeen in de praktijk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door AvB »

Context. :) Wat is de datum van het document? Wie heeft dit gezegd?
Bij houtschaarste ging men over tot Formsteine, maar later blijken Formsteine ook een beschermende functie te hebben tijdens de bouw. Ook lijkt het een keuze per FestPiStab. In Normandie vind je heel veel Formsteine, in sommige stukken helemaal niet.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door ErwinZ »

Pionierstab naar aanleiding van gevechtsrapporten over D-day.

In Groningen komt dit bijvoorbeeld niet voor, daar was dan ook nog de ruimte om te bouwen. Als ik een beetje dit topic en anderen doorblader dan zijn het vaak on-afgebouwde objecten of in stellingen waar al meer is gebouwd. Maar ik ken lang niet alle stellingen, zeker niet in Frankrijk. Waarom werd het in sommige FestPiStab wel veel gebruikt? Tekort aan materiaal, personeel of waren de stellingen niet veilig door luchtaanvallen?

Vandaar ook de vraag, komt dit overeen met de praktijk?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door AvB »

Inventarisatie maken :)
Ik denk dat het ook een cultuurverschil tussen de verschillende Staben. Dat er toch enige vrijheid was bij het ontwerp en dat ze verschillende theorieën aanhingen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Formsteine

Bericht door rony »

ErwinZ schreef:Pionierstab naar aanleiding van gevechtsrapporten over D-day.

In Groningen komt dit bijvoorbeeld niet voor, daar was dan ook nog de ruimte om te bouwen. Als ik een beetje dit topic en anderen doorblader dan zijn het vaak on-afgebouwde objecten of in stellingen waar al meer is gebouwd. Maar ik ken lang niet alle stellingen, zeker niet in Frankrijk. Waarom werd het in sommige FestPiStab wel veel gebruikt? Tekort aan materiaal, personeel of waren de stellingen niet veilig door luchtaanvallen?

Vandaar ook de vraag, komt dit overeen met de praktijk?
Is ook altijd niet waar. Neem b.v Stp Muräne, daar is maar 1 geschutsbunker 669 gebouwd in de vorm van een schuur en
volledig in formsteine.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”