Verklaring tot Festung

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Joop Schreuder †

Re: Verklaring tot Festung

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Phons,

Heb jij in je overwegingen het militair-historische feit meewogen dat het veroveren van de haven van Antwerpen en het vrijmaken van de vaarweg er naar toe (Westerschelde), voor de geallieerden van zeer zwaar strategisch belang was?
Dit vanwege de aanvoer van troepen, voorraden en materieel naar de fronten. De aanvoerlijnen vanuit Frankrijk werden te lang en konden de opmars qua capaciteit niet meer bijhouden, dus het openen van een tweede grote aanvoerlijn dicht bij de fronten was van levensbelang voor het slagen van de operaties.
Antwerpen was praktisch de enige optie vanwege zijn uitgebreide havenfaciliteiten. Uiteraard was deze universele krijgskundige overweging ook bij het Duitse opperbevel (Hitler deed het echt niet allemaal in zijn uppie!!!) bekend. Vandaar de Festungdoctrine aan de Duitse zijde, waarbinnen tot de laatste man en kogel moest worden gevochten voor het behoud van een Festung en het door de geallieerden tot elke prijs (zelfs onder water zetten) zuiveren van Duitse bezetters van Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren, Noord-en Zuid Beveland en Woensdrecht/Bergen op Zoom.

Greetz,

Joop
Phons Bakx

Re: Verklaring tot Festung

Bericht door Phons Bakx »

Nee, het is me duidelijk dat ik aangaande die Festung Scheld Süd louter een aanzicht maakte tot de aankomende bevrijding van West-Zeeuws-Vlaanderen. Een aanzicht die ik wellicht nodig had tot mijn biografie over de makaronventer van het dorpje Heille. Ik heb verder geen rekenschap afgelegd met de achterliggende verbindingsaanvoer en logistiek van de betreffende divisies. Mijn studie staat daarom kortstondig op zich. Vaak moet ik mijn gezichtsveld een beetje zien te verrijken. Als schrijver sta je en loop je eigenlijk ook in dat veld en over de wegen van je hoofdpersonen: hoe hebben zij de oorlog zien aankomen, wat hoorden zij, welke beroeringen trokken er door de leefgemeenschap van Heille heen? Dat soort dingen allemaal, daarmee hou ik me nu bezig. / groeten Phons Bakx
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verklaring tot Festung

Bericht door ducatim901 »

Net gevonden in het KTB WBN.
ScreenHunter 548.png
ScreenHunter 549.png
Groeten JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Verklaring tot Festung

Bericht door tim »

Nice Jack!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”