Flak bedding , Welk wapen?

Door de Duitsers gebruikte eigen wapens en veroverd materiaal (Beute).
Plaats reactie
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door Sjarel »

Ik ben een tijdje bezig geweest om een SPL bunker met flak bedding uit te graven (Haamstede Noordelijk flak batterij)
Maar ik ben er niet achter wat voor flak/wapen er opstond of als het er ooit heeft gestaan
(ik dacht mischien gewoon 20MM maar daar heb ik sterke twijfels aan)
kan ook geen ijzere pinnen of bevestigings punten vinden, ook niet bij de andere beddingen.
dus wat voor wapen heeft hier in gestaan?

en ook vind er veel gaas met daarin glas vezel of iets wat er op lijkt , wat voor fuctie had dat?
ik dacht mischien voor afscherming van de munutienissen maar ben er niet zeker van?
Flak bedding.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sjarel op 22 feb 2009, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door ducatim901 »

Dag Sjarel,
Zoals Arthur al schreef, welkom op het FF.
Ondanks dat ik niet precies weet wat er allemaal aan Flak op Haamstede stond ga ik er van uit dat er een 2cm Flak heeft gestaan, een 2cm had een symetrische bedding (rond met de bevestigings punten die op de bedding zitten op gelijke afstand -gelijk benige driehoek-) en een 3.7cm had een asymetrische lafette (de bevestigings punten welin een driehoek maar niet gelijk benig).
Dit trucje gaat alleen op bij de Duitse flak, als er beute (buitgemaakte stukken) in stonden kan het van alles zijn.
Misschien weten Peter Heijkoop of Jeroen Rijpsma meer.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door Ruud »

Indien niet bevestigd is dat de bedding voor Flak is, zou een 5 cm KwK misschien ook nog een mogelijkheid zijn.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door AvB »

5cm kwk lijkt me geen optie. De sokkel komt totaal niet overeen. Je zou dan bevestigingspunten moeten zien.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ruudje!!
De foto die Sjarel geplaatst heeft is genomen bij Vliegveld Haamstede, zoals hij al schreef.
Geen KwK's op het vliegveld alleen flak.
Het gaas dat overal op het vliegveld is te vinden is gebruikt om zandverstuivingen door wind en graafpartijen door konijnen oid tegen te gaan.
Ik kan me goed voorstellen dat je na de vierde keer op een dag je bunkertrap schoongeveegd te hebben je het ook wel zat bent en dat je je afvraagd waarom je in godsnaam bij de Luftwaffe wilde (toch nog wel beter dan oorlogvoeren in 40 graden Celcius in Afrika of met een minnetje voor de 40 in Rusland).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door tim »

hoi jack, de duitsers gebruikte overal kippengaas en het wat dikkere ''hekwerken gaas'' voor verschillende doeleinden.
vaak ook als camouflagenetten, zoals hier op de SS flakbatterie...
ook werden de wanden en bovenzijde van open loopgraven soms met gaas bekleed.

het is ongeloofelijk om te zien hoe goed dit dunne kippengaas soms nog is na 70 jaar..
ik denk dat het verzinkt is ofzo?

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door Sjarel »

-->tim<-- schreef:hoi jack, de duitsers gebruikte overal kippengaas en het wat dikkere ''hekwerken gaas'' voor verschillende doeleinden.
vaak ook als camouflagenetten, zoals hier op de SS flakbatterie...
ook werden de wanden en bovenzijde van open loopgraven soms met gaas bekleed.

het is ongeloofelijk om te zien hoe goed dit dunne kippengaas soms nog is na 70 jaar..
ik denk dat het verzinkt is ofzo?

gr, tim
Zou best goed kunne als camoflage voor op de rand van de zoals in het plaatje . want daar heb ik het ook gevonden.
en het is ook nog behoorlijk strerk niet geroest , wel lastig met graven want het haakt allemaal aan je schep.
zou best kunnen dat het verzinkt is denk ik , wij hebbe thuis bij ons kippenhok ook verzinkt gaas.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door Ruud »

kippengaas tegen konijnen :mrgreen:

we dwalen wat af, maar oké;
idd als camo-net kom je het ook tegen, soms met stukjes kunststof erin of jute.
toevallig lag er een heel stuk op de entree van een vf aan de badweg in IJmuiden, dit kan natuurlijk nog steeds een dubbele functie hebben, zand (begroeing) vasthouden op het bunkerdak en boven de entree (tussen de scherfmuren) als camo.
g,ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Antoon

Re: Flak bedding , Welk wapen?

Bericht door Antoon »

Door de Amerikaanse 8th Air Force zijn op 17 september 1944 , voorafgaande aan de luchtlandingen zelf, een groot aantal Duitse flakstellingen aangevallen.
Hieronder een zestal locaties op en rond het vliegveld Haamstede. Volgens opgave stond hier alleen lichte luchtafweer (Light Guns).

Haamstede, west van vliegveld nabij de kust
Haamstede, west van vliegveld
Haamstede, zuidwest van vliegveld
Haamstede, noord van vliegveld
Haamstede, vliegveld
Haamstede, noordoost van vliegveld
Plaats reactie

Terug naar “Wapens”