7cm op kazemataffuit

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

7cm op kazemataffuit

Bericht door svdb10 »

Hallo allemaal,

N.a.v een discussie die op een ander forum gevoerd werd, kwam ik erachter dat ik (ondanks mijn toch behoorlijk uitgebreide verzameling boeken ;) )volgens mij nog nooit een foto of afbeelding van een kanon van 7cm op kazemataffuit gezien heb. Dit kanon werd in de nieuwere forten van de stelling van Amsterdam (model B/C) gebruikt voor het flankement van de naastgelegen forten. In de oudere forten werd hiervoor nog de 10cm brons gebruikt.

Nb. Ik ben wel bekend met een foto van een 7cm kanon/affuit dat is aangepast om gebruikt te worden tegen luchtdoelen, maar dat betreft volgens mij een behoorlijk ingrijpende modificatie aan het affuit (of geheel nieuw affuit?).

Dus mijn oproep/vraag:
Kent iemand foto's van een 7cm op kazemataffuit? Helemaal mooi zou een opname zijn genomen in de keelkazemat van een fort!

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door ducatim901 »

Misschien is het wel hetzelfde affuit van de 6cm Kazemat.
7cm zegt mij ook niet zoveel, misschien een type vout.
Waar zo de 7cm Kazemat ingezet zijn??
Het zegt mij tot nu toe helemaal niets.
Ben wel benieuwd waar hij gebruikt is, dan kan ik wat gerichter zoeken.
Ik heb in het NA een lijst gevonden met alle types geschut maar volgens mij stond daar geen 7cm Kazemat bij.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

He Sander

Zou het zoiets kunnen zijn ?

Gr

rony
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door ducatim901 »

http://www.collectie.legermuseum.nl/str ... 03670.html" target="_blank
Kweet niet of dit is waar je op doelt.
Er staat nog wel meer op, maar de site is echt een drama.
Een andere optie is denk ik toch de 6cm Minimaalschietgat, deze werden ook ingezet voor het flankeren van de naaste forten.
Een andere mogelijkheid is dat de 7cm op de affuit voor Minimaalschietgat werd geplaatst.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door svdb10 »

Hallo,

Pff, da's al weer een tijdje terug dat ik deze vraag stelde.. moest zelf ook weer even diep graven :)

@Rony: jouw foto lijkt me het affuit van een Belgisch 47mm antitankkanon (canon antichars de 47mm) te tonen. Ben benieuwd waar je deze foto genomen hebt; achtergrond lijkt me het interieur van een ouder fort. Één van de Luikse forten denk ik? Ik weet dat enige tijd geleden zo'n affuit nog aanwezig was in de "casemate de Vesdre" (in de buurt van Pepinster). Heeft men dit affuit daar weggehaald en staat het nu elders opgesteld of betreft dit een ander affuit?
Voor foto's zie: http://www.lignemaginot.com/ligne/belgi ... /suite.htm" target="_blank"

@Jack: jouw link naar de -inderdaad dramatische - site van het legermuseum betreft het verkeerde kanon, nl. de 'gewone' 7-veld.
Sinds mijn berichtje hier, heb ik nog wat naspeuringen gedaan en veel overleg gehad over dit onderwerp met Marc Spaans. Wij zijn beide bezig met het in 3D natekenen van historisch Nederlands geschut, zoals de kanonnen die opgesteld stonden in de St. v Amsterdam (voor afbeelding van één van Marc’s modellen: zie http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... index.html" target="_blank")
Marc heeft in het legermuseum een tekening gevonden van de 7cm kazemat, waaruit blijkt dat het affuit sterk lijkt op het kazemataffuit van het kanon van 6cm. Uit de tekening (gedateerd 1899) blijkt verder dat het niet om snelvuurgeschut (dus met automatische kanonterugloop) gaat, maar om een voorloper daarvan (schuifaffuit). Het door jou genoemde kanon van 7-veld (Krupp 7.5 cm Model 1903) was het eerste in Nederland ingevoerde geschut (ingevoerd vanaf 1905) dat wél over automatische kanonterugloop beschikte, waardoor een veel hogere vuursnelheid mogelijk was. Saillant detail daarbij is dat de kanonnen van 7cm op kazemataffuit werden ingezet bij de nieuwere forten van de St. van Amsterdam, die pas na 1907 (?) werden opgeleverd. Feitelijk werden deze forten dus uitgerust met geschut dat toen al niet meer modern te noemen was!
Tijdens WOI zijn alle (?) vuurmonden van 7cm kazemat verwijderd uit de forten en omgebouwd tot luchtafweergeschut. Hierbij werden ze voorzien van een nieuw affuit.

@Jack (2): Om eea nog wat ingewikkelder te maken ( :oops: ): het door jouw genoemde kanon van 6cm minimaal schietgat, is niet hetzelfde als het kanon van 6cm kazemataffuit! Nederland heeft slechts 6 kannonen van 6cm minimaal schietgat gehad, die opgesteld stonden achter de pantserstanden op fort Pampus. Later zijn deze stukken oa hergebruikt als antitankgeschut in de brug/rivierkazematten.

Gr. Sander
PS ik typ dit stukje grotendeels uit mijn hoofd, dus hoop dat ik alle benamingen en jaartallen goed heb...
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef:Misschien is het wel hetzelfde affuit van de 6cm Kazemat.
7cm zegt mij ook niet zoveel, misschien een type vout.
Waar zo de 7cm Kazemat ingezet zijn??
Het zegt mij tot nu toe helemaal niets.
Ben wel benieuwd waar hij gebruikt is, dan kan ik wat gerichter zoeken.
Ik heb in het NA een lijst gevonden met alle types geschut maar volgens mij stond daar geen 7cm Kazemat bij.
Jack.
Meestal is Rene er als de kippen bij om een link te plaatsen naar zijn site. Kennelijk heeft hij (net als ik) Jack's eerdere bericht over het hoofd gezien ;)
Bij deze dus- opgaaf van de bewapening in 1910: http://www.stelling-amsterdam.nl/stelli ... index.html" target="_blank" Hier is duidelijk te zien in welke forten (+de brug bij Velsen) het kanon van 7cm op kazemataffuit heeft gestaan.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door Rene Ros »

svdb10 schreef:Meestal is Rene er als de kippen bij om een link te plaatsen naar zijn site. Kennelijk heeft hij (net als ik) Jack's eerdere bericht over het hoofd gezien ;)
Ik leer steeds beter om een wat afwachtende houding aan te nemen en een ander de eer te gunnen. :-) Scheelt mij veel tijd...
En het werkt, anderen plaatsen links naar mijn website! ;-)
svdb10 schreef:Bij deze dus- opgaaf van de bewapening in 1910: http://www.stelling-amsterdam.nl/stelli ... index.html" target="_blank" target="_blank" Hier is duidelijk te zien in welke forten (+de brug bij Velsen) het kanon van 7cm op kazemataffuit heeft gestaan.
Met de nodige mitsen en maren, zie de brieven en de toelichtingen. Voor een aantal forten die toen nog niet voltooid waren wordt de geplande bewapening genoemd.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

Dag Sander

Deze foto van het affuit heb ik al een lange tijd, ik ben er zeker van dat het in luik is
en ik vermoed aan het fort van Boncelles.
Als ik je fotos zie lijken ze als twee druppels water op elkaar.
Het zal een affuit zijn van een 47mm kanon.

Gr rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door MM 305 »

Hallo Rony,

zou je nog meer fotos van Boncelles in een nieuw topic willen plaatsen?

Mvg Andreas
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

Andreas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

andreas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

andreas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

andreas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

andreas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 7cm op kazemataffuit

Bericht door rony »

andreas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”