Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Discussie over wapens en versperringen
Plaats reactie
Vin1

Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door Vin1 »

Ik ben onlangs ook in het bezig gekomen van de onderstaande foto van Duitse eenheden die bezig zijn met het verwijderen van een Nederlandse versperring.
De eenheid op de foto is 1. Kavallerie-Division
Verantwoordelijk voor de aanval op de afsluitdijk. Volgens mij zijn ze bij Nordhorn - Hardenberg de grens over gegaan.
Daar zou deze locatie eventueel kunnen zijn? Verder had je onderweg ook versperringen zoals bijv. tussen Ommen en Hardenberg heb ik achterhaald.
Verder natuurlijk voor de afsluitdijk. Bij het museum aldaar, heb ik gevraagd of deze versperring daar in de omgeving was, maar dit was niet het geval.
Gedacht moet worden ergens aan de Noordelijke kant van Nederland aan de grens DU-NL
Of onderweg op de aanvalsroute richting afsluitdijk.

Het huis is het enige kenmerkende punt op de foto. Ik hoop dan ook dat iemand dit huis herkent of toevallig de locaties van soortgelijke versperringen precies weet aan te geven in het Noorden, zodat ik daarmee verder kan.

Ik hoop weer dat deze foto ook opgelost kan worden! Bedankt alvast!

Afbeelding
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door wattman »

M.b.t. de grensoverschrijdingen, ik heb Mei 1940 er even bijgepakt. Volgens het kaartje op p. 313 is die divisie is de Nederlands-Duitse grens overschreden bij Hardenberg, tussen Hardenberg en Coevorden, Coevorden, rond Emmen en bij Winschoten. In het boek van Brongers, Afsluitdijk 1940, staan meer gedetailleerde kaarten (naar ik vermoed ontleend aan de "Groene Serie"), maar die ligt in de kelder.

Ik zou zelf denken aan een locatie langs de F of Q-lijn, dus niet direct aan de grens.
Vin1

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor je info. Misschien een domme vraag hoor, maar hoe zie ik waar de F of Q-lijn ligt.
Dan kan ik namelijk eens die weg afspeuren met google earth of ik dat huis ergens zie met een beetje geluk?
Je maakt kans dat in die omgeving niet zo heel snel veel veranderd is.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door wattman »

Van http://www.forten-info.nl" target="_blank" target="_blank
Q-Lijn
De Q-Lijn loopt achter de O-lijn en gaat van De Krim (W van Coevorden) via Geesbrug, Sleen, Schoonoord, Borger, Buinen, Stadskanaal, Wildervank, Veendam, Muntendam, Zuidbroek, Scheemderzwaag, Nieuwolda en Scheeve Klap naar Termunten.
De F-lijn loopt van Zwartsluis (aansluiting IJssellinie) via Meppel en Hoogeveen naar Nieuweroord.
Je vindt daar ook de coorinaten van overgebleven versterkingen, dus dat maakt het zoekwerk wat eenvoudiger.
Juttertje

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door Juttertje »

wattman schreef:In het boek van Brongers, Afsluitdijk 1940, staan meer gedetailleerde kaarten (naar ik vermoed ontleend aan de "Groene Serie"), maar die ligt in de kelder.
Ik had die toevallig naast me staan, de 1e is de grens overgegaan bij Nieuw-schoonebeek, via oud-schoonebeek richting dalen en zuid-oost van coevorden richting coevorden,

vanaf dalen via oosterhesselen naar dwingeloo, vanaf coevorden via de krim, elim?, hoogeveen naar havelte en uffelten?

daarna via herenveen, akrum, grouw richting sneek en bolsward.

Dat is puur wat ik uit de kaarten in "afsluitdijk 1940" kan halen, waar versperringen staan/stonden, geen idee, maar daar zullen anderen wellicht antwoord op hebben
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door Rene Ros »

Ik ga niet voor elk zelf verzonnen webadres een nieuwe domeinnaam aanvragen... :-)
De website die hierboven genoemd wordt, is te vinden op http://www.forten.info/
Voor mensen die het op .nl willen laten eindigen: http://www.forteninfo.nl/

En de pagina's over de hier besproken WNO zijn direct te zien via:
http://www.forten.info/catalogus/wno/

Mvg,
René
Vin1

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door Vin1 »

Dank jullie voor de info. Ik ga eens proberen of ik iets kan vinden.
Maar als iemand info heeft of ideeen heeft waar precies op deze route versperringen zijn geweest, dan verneem ik dit graag.
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door _Annemieke »

Dezelfde locatie, andere foto:
http://www.grebbelinie.nl/newsitem/40

Lastige zoektocht hoor, het stikt hier in 'het Noorden' van dit soort huizen.
Maar ik hou mijn ogen ook open.
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door arwanda1465 »

O - lijn, Q - lijn, F - lijn en andere lijnen .....

Geknipt en geplakt uit:

"DE TERRITORIALE VERDEDIGING VAN DE NOORDELIJKE PROVINCIEN, MEI 1940" 's-Gravenhage 1952 (een deel uit de "Groene Serie")
TBF-01 - kopie.jpg
TBF-02 - kopie.jpg
TBF-99.jpg
Met groet, André ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Vin1

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor de info allemaal. Handige kaarten Andre!

@Annemieke: Leuk om te zien dat de foto op de link inderdaad dezelfde locatie is.

Nu alleen nog de locatie weten te vinden.....dat blijkt nog niet zo makkelijk.....zoeken naar de bekende speld...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door ErwinZ »

Vin1 schreef:Nu alleen nog de locatie weten te vinden.....dat blijkt nog niet zo makkelijk.....zoeken naar de bekende speld...
De kans is vrij groot dat je de lokatie vind in het Gronings Archief. In toegangsnummer 793 Dienst der Genie (2), 1799 - 1941 inventarisnummers 26 en 27 kwam ik veel over Coevorden en omgeving tegen. Ook tekeningen van dergelijke versperringen schuin over de weg.
Was helaas vergeten dat je naar deze lokatie zocht anders had ik er beter naar gekeken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door ErwinZ »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vin1

Re: Onbekende locatie, Nederlandse versperring 1940

Bericht door Vin1 »

Mooie oplossing! Thanks !!!!!!!!!!!!!
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”