Nederlandse versperringen

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Rene Ros »

Barst schreef:In de eerste plaats wil ik mijn excuses aanbieden aan jantje beton, en de rest van het forum, omdat ik (waarschijnlijk) abusievelijk heb geschreven dat de tetraëders bij De Goog afkomstig zouden zijn van de versperring Hakkelaarsbrug. Ik had deze opinie enkel gebaseerd op informatie uit: http://www.stelling-amsterdam.nl/forten/hakkelaarsbrug/
Echter het stuk http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/de ... ERBERG.pdf (blz. 13) van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed stelt dat de tetraëders wel degelijk bij een versperring in De Goog behoren. Sterker nog, het betonblok van de versperring zou nog onder het wegdek aanwezig moeten zijn. Heb zelf helaas nog niet de kans gehad e.e.a. ter plaatse te gaan controleren, maar ik ga er voorlopig van uit dat deze informatie klopt.
Waarom denk je dat de informatie van de Rijksdienst klopt terwijl die net zo veel bewijsmateriaal (nul) noemen als ik op mijn website? Ze noemen niet eens de exacte locatie.
Zou je wellicht willen weten waarom ik denk dat er op de Meerkade geen vechtwagenhindernis was/is? Dat wil overigens niet zeggen dat nooit aangetoond zal worden dat er wél een was of is.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Beste René,

Absoluut ben ik geïnteresseerd als je meer info hebt over deze al dan niet bestaande versperring.
Ze geven in het rapport wel een locatie:
Barst1.jpg
Dat zou dus hier moeten zijn:
Barst2.jpg
Ik vind het zelf op zijn minst een vreemde plaats, zo in de rug van de kazemat. Helaas moet ik verder melden
dat ik bij een (nogal kort) onderzoek ter plaatse dit voorjaar geen resten heb kunnen vinden. Misschien brengt
een uitgebreider onderzoek alsnog de versperring boven water, en misschien heeft de Rijksdienst voor het
Cultureel Erfgoed een fout gemaakt. Wel erg ijverige ambtenaren als ze iets willen beschermen dat helemaal
niet bestaat.

Als troost een foto van de versperring in de 's-Gravelandseweg:
DSCF1198.jpg
Met vriendelijke groet,
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Rene Ros »

Dag Bart,
Barst schreef:Absoluut ben ik geïnteresseerd als je meer info hebt over deze al dan niet bestaande versperring.
De redenen waarom ik voorlopig aanneem dat er geen versperring is:
- niet in schootsveld van een kazemat of groepsnest (integendeel!)
- verdedigde weg die al achter inundaties en versperring (Ankeveen) ligt
- lokale historicus noemt deze niet in zijn lijst van versperringen rond Muiden-Muiderberg
- ter plekke zelf nooit iets opgemerkt (randen asfalt helaas niet strak maar versperring zou beide bermen moeten beslaan, )
- (deze moet ik nakijken) plattegrond versperring Hakkelaarsbrug in Rijksweg 1 toont wel lokatie maar geen versperring
Barst schreef:Ze geven in het rapport wel een locatie:
Duh, 'direct ten zuiden' vind ik geen locatie!
Op zijn minst aantal meters. Liefst coördinaten!
Ik vermoed een knip-en-plak-fout bij de RCE

Iemand met een plattegrond uit 1939-1940?

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Beste René,

Ik kan me heel goed vinden in al je argumenten. Hij wordt in tegenstelling tot de andere hindernissen rond Muiderberg ook
niet genoemd in het monumentenregister: http://monumentenregister.cultureelerfg ... p/main.php.

Ter illustratie nog maar een foto van een in ieder geval wél bestaande:
Zuidpolderweg.jpg
Vriendelijke groet,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Rene Ros »

Barst schreef:Ik vind het zelf op zijn minst een vreemde plaats, zo in de rug van de kazemat. Helaas moet ik verder melden
dat ik bij een (nogal kort) onderzoek ter plaatse dit voorjaar geen resten heb kunnen vinden.
Afgelopen zaterdag ook met een andere versperringzoeker ter plekke van de Googweg gekeken. Op een paar verdachte punten de prikstok in de berm geprikt. Niets gevonden.
Wel nog een reden om geen versperring te verwachten: nog iets zuidelijker is een ophaalbrug...

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Martijn »

Vanmorgen de rit naar Nederweert aangevangen om de rivierkazemat daar te fotograferen (nu heb ik ze iig allemaal gehad ;) ) Meteen maar even in de buurt rondgekeken en aan de hand van de tekening uit "Kazematten in het interbellum" gaan zoeken naar versperringen. Er staan er al drie in de lijst eerder in dit draadje, maar ik heb ook drie anderen gevonden. Op onderstaande plaat staan de lokaties aangegeven. De rode cirkels geven de reeds bekende versperringen aan, de gele (met nummers) de 'nieuwe'.
NDW1.jpg
Locatie 1: Noord van Sluis 15 in de Rijksweg Zuid N51 16'26.10" E005 45'01.15"
Locatie 2: Wessemerdijk N51 16'16.80" E005 45'46.62"
Locatie 3: Hulsenweg, zuid van Sluis 14 N51 16'38.10" E005 45' 39.95"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door AvB »

Mooi speurwerk! :) Moet ook eens die richting op. Kan je foto's van de overgebleven Rivierkazemat Nederweert plaatsen?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Dikkieturf »

Hallo forumgenoten,

Na een oproep in de Oud Utrechter heb ik contact gekregen met iemand die van voor de mobilisatie 1939 en tot na WO II in het Theehuis Rijnauwen heeft gewoond. Hij zat in Utrecht op school en fietste daar naartoe via de brug met 12 gaten. Hij vertelde mij dat er voor de brug met 12 gaten ook een asperge heeft gelegen.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Dikkieturf »

Hallo forumgenoten,

In het archief heb ik een proces verbaal van overdracht gevonden. Het is gedateerd op 18 maart 1942 en gaat over de overdracht van de Nederlandse aspergeverspringen aan Rijkswaterstaat. In het proces verbaal is de positie aangegeven van 258 Nederlandse versperringen. Ik heb ook een 20 tal bijbehorende positietekeningen van versperringen in de Waterlinie.

De copieën zijn slacht en scheef. Die ga ik dus eerst even opfrissen. Daarna maak ik een reconstructie. Als er liefhebbers zijn stuur dan even een mailtje.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Koen77 »

Beste mensen,

Is er toevallig iemand de beeldmateriaal heeft van de versperringen bij de bruggen van Kampen en Zwolle? Behalve tekeningen er van (zie ook eerder in dit topic) kan ik er niets van vinden in de archieven en beeldbanken. Ik hooooop dat iemand me verder kan helpen!
Alvast dank!
Koen
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Laatst gewijzigd door Barst op 04 okt 2015, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door AvB »

Ik zie op de achtergrond twee geschutsopeningen van een S kazemat? Kan de zoektocht verkleinen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”