Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door ErwinZ »

svdb10 schreef: @Erwin:
- Binnenkant kanon? Kun je iets specifieker zijn? Welke afbeelding bedoel je hiermee?
3e foto, waar de granaat het kannon ingaat. Maar daar zal dezelfde hoekerigheid als bij de loop wel zorgen voor en harde schaduw.

Ik ken Blender niet anders had ik wel wat tips kunnen geven nog.

Is het geen idee om gewoon door te bouwen aan de rest van de stelling?
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door bram »

Ik had deze 3D objecten nog niet gezien, maar ik ben compleet verrast. Ik wil ze gebruiken om ze te sturen naar de architecten die bezig zijn met de restauratie van het front I-II. Tenminste als dit mag van je Sander.
Ik had al van je gehoord dat je er mee bezig was, maar dat zo mooi zou worden had ik niet gedacht. Ook de combinatie met groepstation en nis is heel mooi.
Op bedding 8 van de tegemoetkomende batterij is de bedding van 1882 boven de grond uit gekomen. Hierop ligt helaas nog wel een betonnen bedding van het snelvuurgeschut 15 cm L35. Maar de ijzeren rijplaten achterop de bedding zijn heel duidelijk te zien en ook de rijplaten nabij het spilkussen. Zie bijlage.
Helaas zal er geen enkele bedding weer volledig gerestaureerd worden. De borstweringen echter wel. Het blijkt te veel werk en dus te veel te kosten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door bram »

Beste Sander,

Wat je gemaakt grenst voor wat mij betreft aan het ongelofelijke. En zo mooi Hellevoetsluis.
Niet om lullig te doen, maar op de bedding mist (voor Hellevoetsluis) de plaat waar de voorste wielen van het 24 cm IJ over liepen. De plaat voor de achterste wielen heb je wel mooi gemaakt.
Overigens hebben we een stuk van de stalen mantel van het 24 L25 gevonden. Als je nog eens in de buurt bent moet je beslist eens komen kijken. Ik leid je graag rond.
Bram
Stafford

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door Stafford »

@ bram wat is dat opstaande betonnen "bunkertje" met die boog erin ??? schuilplaats of ...???

Zou ook wel een rondleiding willen lijkt me gaaf heb vaak in de vesting bij de bunkers rondgehangen en gespeelt en verzonnen/bedacht welke bunker waarvoor geweest kon zijn e.d wat is bv die bunker geweest met die grote opening ( zie foto's )
Afbeelding
Afbeelding

en de "waterbunker"waar was die voor ??
Afbeelding
ben er vaak binnen geweest met z'n kamers e.d ... gaaf ding wel donker zitten de hekken er nog voor ??
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door Sven Maaskant »

In een woord: prachtig! Echt geweldig weergegeven (en niet alleen omdat je het kanon in Hellevoetsluis hebt gesitueerd). Het Krupp-sluitstuk is op zich al een kunststukje - ik ben er in het verleden ook eens mee bezig geweest in Sketchup, maar dat is een redelijk complex geheel.

Heb je nog overwogen om de richtmiddelen toe te voegen? Mocht je daar geen tekeningen van hebben, kan ik eventueel wel het eea toesturen.

Het grondwerk (taluds) is niet helemaal correct, maar een kniesoor die daar op let. Het gaat tenslotte om het kanon.

Als ik Bram voor mag gaan (die is vast nog een beetje moe van de zeer geslaagde rondleiding gisteren):
1. Het 'opstaande betonnen bunkertje' is de nis voor de spreekbuisbediende. Daarin komt de spreekbuis vanuit het groepsstation (afstandmeterpost) in uit. Er zou nog een tafeltje en bankje in horen. Op de vloer liggen in werkelijkheid baksteenklinkers.
2. De bunker is een Duitse kanonskazemat, type R612
3. De 'waterbunker' (voor niet-Hellevoeters: is plaatselijk jargon; het gebouw stond lange tijd vol water) is caponnière/torpedostation.

Sven
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door bram »

Beste Sander,

Het ziet er geweldig uit! Echt Top!!.
Ik heb de link van het forum doorgestuurd naar de mensen die zich professioneel bemoeien met de restauratie van het front I-II in Hellevoetsluis. De eerste wow reacties heb ik al ontvangen. Er volgen er vast meer.
Men heeft nu een schitterend beeld van hoe het was en hoe het weer zou kunnen worden.
Bedankt voor al je werk.
Bram
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door svdb10 »

Hallo Bram en Sven,

Dank voor de lovende woorden! Leuk ook om te horen dat je de platen hebt doorgestuurd naar de restauratie-professionals. Heb ik uiteraard geen probleem mee.

Ben blij met jullie opmerkingen over het model, al beloof ik niet om op korte termijn nog aanpassingen te doen.
@Bram:
bram schreef:…niet om lullig te doen, maar op de bedding mist (voor Hellevoetsluis) de plaat waar de voorste wielen van het 24 cm IJ over liepen. De plaat voor de achterste wielen heb je wel mooi gemaakt...
Wat bedoel je precies? Is dit dan een andere plaat, dan waar de voorwielen van deze 24 Cm. L/25 op draaien? Wellicht kun je dit met een afbeelding verduidelijken?

@Sven:
Sven Maaskant schreef:Heb je nog overwogen om de richtmiddelen toe te voegen? Mocht je daar geen tekeningen van hebben, kan ik eventueel wel het eea toesturen
Inderdaad overwogen, maar door gebrek aan juiste info (nog) niet aan toegekomen. Ben heel geïnteresseerd in aanvullende documentatie hierover
Sven Maaskant schreef: Het grondwerk (taluds) is niet helemaal correct…
Klopt! Heb het grondwerk gebaseerd op globale afmetingen die ik heb afgeleid van een aantal foto’s die ik tijdens mijn laatste bezoek aan Hellevoetsluis (Stelling van Voorne-dag) gemaakt heb. Maar bij vergelijkbare camerastandpunten, zie ik wel dat mijn tekening niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Maar zelfde opmerking als hierboven => ben zeer geïnteresseerd in betere documentatie. Stuur anders ff een PM.
Sven Maaskant schreef:…nis voor de spreekbuisbediende…Er zou nog een tafeltje en bankje in horen. Op de vloer liggen in werkelijkheid baksteenklinkers
Uit mijn foto’s kon ik deze details allemaal niet afleiden. Zag wel wat onduidelijke gaten in de muur.

Kortom, reden genoeg om weer eens terug te komen naar Hellevoetsluis. Kom dan graag eens neuzen in de documentatie die jullie tot jullie beschikking hebben. Lijkt me zelf erg interessant om als volgend project de 24cm IJzer of liever nog de 15cM. L/35 te tackelen. Maar dan heb ik nog wel wat aanvullende info nodig.

Komende weken druk met werk en privé, dus een nieuw model zal ik sowieso pas op z’n vroegst in 2012 op gaan pakken. Heb bovendien nog een aantal tekeningen op de plank liggen, die al grotendeels gereed zijn, maar waarbij ik me er niet toe kan zetten om de laatste details te maken (oa. 15cM. l/40 no2, 12 cm lang staal, 6cm kazemat, pantserschip Hr.Ms, Koningin Regentes). Misschien moet ik die eerst eens afmaken....

Gr. sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Kanon 24 cM. L/25 in 3D

Bericht door Sven Maaskant »

Ik/we gaan de info verzamelen en er voor zorgen dat het jouw kant opkomt.

In Hvs ben je uiteraard altijd welkom. Misschien kunnen we er een forum-uitje van maken.

gr Sven
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”