Kabelhindernis tegen pantserwagens

Discussie over wapens en versperringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Kabelhindernis tegen pantserwagens

Bericht door ducatim901 »

Bij de Grebbeberg is vor de tweede wereldoorlog zoals velen bekend een kabelhindernis tegen pantserwagen geplaatst.
Deze is in Mei 1940 door SS aufklärungstruppen met motoren bezet en hierdoor kon deze niet meer door Nederlandse troepen bereikt worden.
Of deze versperring al gesteld was weet ik niet.
Van een archief in het NA zitten naast typetekeningen van de versperring, verder bevinden zich in de map tekeningen van de situatie bij de Grebbebergse versperring, ook van de Klaarwatersebrug bij Hoevelaken en de Pothbrug bij Woudenberg zitten er tekeningen in de map.
Ondanks dat ik tot nu toe nog niet op kan maken uit de documenten is de bouw van de kabelhindernis voorbehouden is om gebouwd te worden bij bruggen.
Weet iemand of bij de andere twee bruggen bij Hoevelaken en Woudenberg ook kabelhindernissen gebouwd zijn?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kabelhindernis tegen pantserwagens

Bericht door ducatim901 »

Ik heb net op Google even gezocht waar de bruggen moeten zitten.
De Pothbrug bij Woudenberg is denk ik na de oorlog verbreed en de Klaarwaterbrug kan ik niet vinden.
Wel een Klaarwaterseweg maar geen brug op die weg.
Wie kan mij helpen?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kabelhindernis tegen pantserwagens

Bericht door Barst »

Misschien kan je hier wat mee:
Staalkabel.jpg
http://www.grebbelinie.nl/page/versperringen


"Eveneens om 18.00 uur werd 5-1 R.H. bij de brug over de beek te Klaarwater aangevallen door vijandelijke pantservoertuigen, welke werden gesteund door infanterie op auto's en motorrijders.
Ongelukkigerwijze hadden de stukken Pag. net opdracht gekregen een andere opstelling in te nemen, waardoor het eskadron nu zonder pantserafweermiddelen tegenover de vijand stond. Door gebrek aan springmiddelen kon de brug niet meer worden opgeblazen. De op de weg staande versperring van karren en dergelijke werd eenvoudig door de vijandelijke pantservoertuigen van de weg afgedrukt. 5-1 R.H. week al vurende voor de vijand en kwam binnen de voorposten. De vijand zette geen achtervolging in."

bron: http://www.sytzama.nl/1RH-Mei1940-x.html
Klaarwatersebrug.jpg
52°10'17.89" 5°29'5.46"

Voor zover ik weet was dit de enige versperring met kabels in de Grebbelinie. Volgens mij lagen er direct bij de bruggen over het Valleikanaal geen andere versperringen dan misschien die door boerenkarren of verhakkingen, en werden de toegangswegen tot de brug verder beveiligd door de aspergeversperring bij de voorposten.
Pothbrug1.jpg
Pothbrug2.jpg
Groet,
Bart.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kabelhindernis tegen pantserwagens

Bericht door ducatim901 »

Das best een duidelijk verhaal Barst.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kabelhindernis tegen pantserwagens

Bericht door Barst »

Greb2.jpg
Bron: Beeldbank WO2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”