Krupp op een Nederlandse kazerne

Discussie over wapens en versperringen
Plaats reactie
michel
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door michel »

Hallo,

Dit Krupp veldgeschut (Brons?) zou ergens op een Nederlandse kazerne staan. Of op een ex-kazerne.

Weet iemand waar dit stuk je vinden is?

Afbeelding

Groet,
Michel van Best
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door svdb10 »

Indien dit inderdaad een Nederlands kanon betreft, dan zou ik zeggen een 8cm brons. Geen Krupp dus, maar Zwitsers model.
Locatie? Geen idee. Maar gebouw op de achterkant ziet er niet erg 'kazerneachtig' uit. lijkt meer op voorgebouw van en kasteel of historisch landhuis. Volgens mij zouden de kleur en afbeelding van de luiken een indicatie moeten zijn; ik meen mij te herinneren dat dit regionaal verschilt.
waar heb je de foto vandaan en hoe recent is deze?
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door svdb10 »

Zou wel eens hetzelfde stuk kunnen zijn:
http://www.41afdva.net/Showpic.php?desc ... 201965.JPG
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
beagle
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:29

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door beagle »

Dag allen,
Dit stuk bevindt zich op Groot Heidekamp, nu deel uitmakend van de Oranjekazerne. Op de achtergrond ziet men de oude Duitse gebouwen onderdeel van het Groß Heidelager, wat weer deel uitmaakte van de Fliegerhorst Deelen. Deze gebouwen hebben de status van Rijksmonument. De blinden met diabolobeschildering zijn van 2 cm staal en de muren zijn ongeveer 80 cm dik, zeg maar scherfvrij.
Het kanon heeft als "poortwachter" gefungeerd bij de Saxen Weimarkazerne te Arnhem en later als wacht bij het monument van gevallen leden van het Garderegiment Grenadiers. Bij het vertrek van de Grenadiers naar Schaarsbergen is dit stuk meegenomen heeft ook als wacht bij het (meegenomen) monument gefungeerd. Nu staat het bij het museum van het Garderegiment Grenadiers en Jagers. Vroeger was het kanon glanzend gepoetst en netjes in de verf. Nu maakt het op mij een desolate indruk.

Groet
Ruud
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door svdb10 »

beagle schreef:Dag allen, Dit stuk bevindt zich op Groot Heidekamp, nu deel uitmakend van de Oranjekazerne. ...Het kanon heeft als "poortwachter" gefungeerd bij de Saxen Weimarkazerne te Arnhem ...
Dank je Ruud (en welkom op het forum!)
Aangezien de Saxen Weimar kazerne ook vanaf 1991 de thuisbasis was van de Korps Rijdende Artillerie (Gele Rijders), lijkt het mij dus inderdaad om hetzelfde kanon te gaan als in de link uit mijn 2e post van gisteren (hierboven). Deze foto zou dan in de 60'er jaren genomen zijn op de Oranjekazerne in Schaarsbergen, waarna het stuk in 1991 is meeverhuisd naar de Saxen Weimar kazerne, en nu dus weer terug is in Schaarsbergen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
beagle
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:29

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door beagle »

Beste Sander,
Ik ben in mijn uitleg niet duidelijk geweest. Het kanon stond reeds in de vijftiger jaren op de Saxen Weimarkazerne. Waar de Grenadiers het ding vandaan hebben weet ik niet. Toen begin negentiger jaren de Luchtmobiele Brigade werd opgericht moesten de Grenadiers verhuizen naar de Oranjekazerne. Bijna de hele brigade zit dan op één locatie wat wel zo gemakkelijk is. De Gele Rijders vertrokken toen naar de Saxen Weimarkazerne en verlieten deze alweer vrij snel om naar 't Harde te verhuizen waar de eenheid zich nu nog steeds bevind is uiterst afgeslankte vorm. De Saxen Weimar kazerne werd asielzoekerscentrum voor Kosovaren en stond daarna leeg. Nu is de kazerne een woonwijk en wordt het hoofdgebouw ingericht als verzorgingshuis voor (welgestelde) senioren.
Ik denk dat wanneer je contact zoekt met het museum Grenadiers en Jagers op de Oranjekazerne ze je mogelijk het verhaal over het kanon kunnen vertellen. http://www.garderegimentgrenadiersenjagers
Groet
Ruud
michel
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door michel »

svdb10 schreef:Indien dit inderdaad een Nederlands kanon betreft, dan zou ik zeggen een 8cm brons. Geen Krupp dus, maar Zwitsers model.
Het geschut heeft vele Krupp kenmerken (voor rond het eind van de 19e eeuw). Looks like a Krupp, smells like a Krupp, sound like a Krupp. So it must a Krupp.

Als je naar dit geschut kijkt, heeft hetzelfde onderstel:
http://www.figuren-modellbau.de/geschuetz.html

En op deze foto de breech van een andere Krupp:
http://www.lovettartillery.com/9cm._C_1873_Kanone.html

Beide kenmerken zijn op de Nederlandse foto te zien. Op foto lijkt het brons te zijn, alleen Krupp en brons? Dan zou het "Hart wie Kruppbrons" moeten zijn (of worden).

Groet,
Michel
michel
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door michel »

svdb10 schreef:Zou wel eens hetzelfde stuk kunnen zijn:
http://www.41afdva.net/Showpic.php?desc ... 201965.JPG
Yep, en dat stuk is van Zwitsers fabrikaat?

Groet,
Michel
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door svdb10 »

michel schreef:Het geschut heeft vele Krupp kenmerken (voor rond het eind van de 19e eeuw). Looks like a Krupp, smells like a Krupp, sound like a Krupp. So it must a Krupp....
Even uit mijn hoofd:
Naar mijn weten heeft het Nederlandse leger géén bronzen of hardbronzen kanonnen afgenomen van Krupp. Reden hiervoor was vrij simpel: men had de techniek in huis om dit geschut zelf te gieten. Voor zover ik weet was de 8cm brons (net als de min-of-meer gelijktijdig ingevoerde 12cm K.A.) een kanon naar Zwitsers model. Óf het ook daadwerkelijk in Zwitserland gefabriceerd is danwel hier te lande in licentie is geproduceerd bij de Geschutgieterij ’s-Gravenhage, daarover verschillen mijn bronnen. Ik denk het laatste.
Het Nederlands leger hield - net als bijv. het Oostenrijkse leger- zo lang mogelijk vast aan bronzen geschut omdat dit veel .... goedkoper was! Men kon nl. oude kanonslopen omsmelten en hergebruiken. Pas toen buskruit vervangen ging worden door andere (langzamer verbrandender) aandrijfmiddelen, voldeed brons en hardbrons steeds minder (oa te hoge slijtage van de loop) en werd het bronzen geschut gaandeweg vervangen door stalen lopen.
De 8cm brons is daarom slechts 8 jaar in gebruik geweest bij de veldartillerie en is toen vervangen door de 8cm Staal (van Krupp!)

Nb. het gieten van stalen geschut stelt veel hogere eisen aan de industrie. Kleinere landen misten vaak de kennis om dit in eigen beheer te doen. Vandaar dat de overgang van bronzen naar stalen geschut dus nauw gerelateerd is aan de opkomst van de grote staal- en wapenfabrikanten als Krupp, Skoda, Schneider, Bethlehem Steel, Vickers etc.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door wattman »

Ge vergeet een klein land met een (ooit) een belangrijke staal- en wapenindustie: Belgie, eigenlijk alleen Wallonie. FN en Cockerill zaten allebei in de regio Luik.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door svdb10 »

wattman schreef:Ge vergeet een klein land met een (ooit) een belangrijke staal- en wapenindustie: Belgie, eigenlijk alleen Wallonie. FN en Cockerill zaten allebei in de regio Luik.
Haha, nee hoor niet vergeten, maar idd wel weggelaten; ik had sowieso niet de illusie om compleet te zijn. Had ook niet de pretentie een wetenschappelijke verhandeling te schrijven! :ugeek: Ook Spanje heb ik bijv. niet genoemd. En van Cockerill weet ik niet zo heel veel; ik meen dat zij vooral kleiner geschut bouwden, al dan niet in samenwerking met Nordenfeld?
Maar de algemene lijn van mijn betoog klopt volgens mij wel; vóór de invoering van stalen geschut veel kleinere, lokale producenten. Hierna komt de productie van geschut (zeker de zwaardere kalibers) steeds meer in handen van een snel kleiner wordend groepje mega-concerns.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door wattman »

Cockerill bevestigt ook je stelling m.b.t. die ontwikkeling.
Het viel mij meer op omdat de Waalse staalindustrie een zeer belangrijke rol speelde in Europa (nu niet meer voorstelbaar), en Cockerill in elk geval voor WO I als grote en goed verdienende wapenfabrikant genoemd wordt naast Krupp, Vickers-Armstrong, Schneider-Creusot en Skoda.
Ze leverden in elk geval ook zwaar geschut voor Belgische forten.
Ongetwijfeld zullen de Vlaamse leden hier op het forum meer weten.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door svdb10 »

wattman schreef:Cockerill bevestigt ook je stelling m.b.t. die ontwikkeling. (...) Ze leverden in elk geval ook zwaar geschut voor Belgische forten. (...)
De gegevens van de Antwerpse en Namense forten heb ik even niet voorhanden. Maar bij de forten rond Luik was sprake van een interessant allegaartje van fabrikanten:
Canon de 5,7 à tir rapide: Cockerill-Nordenfeld (geschut)
Coupole 5,7 à éclipse: Krupp Grusonwerke (pantsering), Nordenfeld (geschut)
Coupole pivotante 120: Chatillon - Commentry - Atelier de la Meuse (pantsering), Fonderie Royale des Canons Liège (geschut)
Coupole pivotante 150: Creusot - van de Kerkhove (pantsering), Krupp (geschut)
Coupole obusier 210: Krupp Grusonwerke (pantsering), Krupp (geschut)
Phare cuirassé à éclipse: Ateliers de La Meuse à Liège (pantsering)

Ik vermoed dat áls de binnenlandse industrie volledig in staat was geweest om zowel de pantseringen als het geschut te leveren, men daar zeker voor gekozen had. Waarschijnlijk konden Cockerill en FR deze orders dus niet behappen.

Volgens deze bron (http://www.passioncompassion1418.com/Fi ... lgique.pdf) ontwikkelde Cockerill minder zélf de wapens, maar werkten zij veelal samen met buitenlandse constructeurs (Nordenfeld en Krupp).

Interessante materie! (al dwalen we nu wat ver af van het topic-onderwerp).
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
HMK
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2019, 13:28

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door HMK »

Op de Oranjekazerne in Schaarsbergen staan 2 kanonnen 8 Brons (de eerste achterladers). Met Koninklijk Besluit van 9 april 1874 zijn deze destijds ingevoerd bij de Rijdende Artillerie en Veldartillerie. De hardbronzen lopen werden gegoten bij ’s-Rijks Geschutsgieterij te ‘s-Gravenhage. Het kulassluitstuk is van Zwitserse oorsprong. Vanaf 1880 werden ze alweer vervangen door de stalen exemplaren van Krupp.
Uitgefaseerd materieel bij defensie werd gewoonlijk doorgeschoven naar de depots van mobilisabele eenheden of, mogelijk in dit geval, omgesmolten. Vast staat dat een aantal kanonnen 8 Brons zijn doorgeschoven naar de Vestingartillerie en daar tot de opheffing in 1927 op verdedigingswerken hebben gestaan. Van zo’n 20 stuks is bekend dat ze terecht zijn gekomen in het Fort bij IJmuiden, Fort de Hel, Fort Sabina, Fort Bovensluis, Fort Buitensluis, Fort bij Bussum en waarschijnlijk ook in het Fort in Tjilatjap (IN) na 1883. Gezien de hoge borstweringen/verdedigingswallen werden de kanonnen daarbij op hoge affuiten geplaatst.
Een aantal exemplaren zijn blijkbaar gebruikt als decoratiestuk. Bijgevoegde foto van voor 1934 toont 2 kanonnen 8 Brons op het Kamp Waalsdorp bij Scheveningen, toen de thuisbasis van het Regiment Grenadiers en Jagers. Begin 1943 werd dit kamp door de Duitsers ontruimt gezien de noodzakelijke versterking van de Atlantik Wall. De bunkercomplexen, die een groot deel van het Haagse en Wassenaarse grondgebied besloegen, kregen gezamelijk de naam Stützpunktgruppe Scheveningen. Op het kamp bevond zich ook het Historisch Museum van de Grenadiers en Jagers. Bij het veiligstellen van de collectie zijn de 2 kanonnen meegenomen en hebben sindsdien deel uitgemaakt van deze collectie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
michel
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:24

Re: Krupp op een Nederlandse kazerne

Bericht door michel »

Deze twee stukken 8cm Brons achterlader kwam ik enkele dagen geleden in Suriname (Fort Nieuw Amsterdam).

Groet,
Michel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”