24 cm IJzer

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door ErwinZ »

Mooi hoor.
Kan Den Helder wel wat van leren :)
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door bram »

Eén was al een hele operatie. En daarbij was het niet echt voor niets, dus reken niet op meer.
Wel is zeker dat er nog een loop opgegraven kan worden, maar eigenlijk zoeken we nog een complete 24 L25.
Iemand in z'n achtertuin?
Bram
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door Dominique »

ErwinZ schreef:Mooi hoor.
Kan Den Helder wel wat van leren :)

Ooit Was het erwin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door Dikkieturf »

Hallo allemaal,

ik vond deze in mijn archief.

Groet,

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door svdb10 »

Hallo Dirk,
Zegt jouw archief ook iets over de locatie waar deze foto genomen is? Beetje merkwaardig om zo'n stuk kustgeschut zo tussen de bomen te zien! Wellicht oefenkazerne ergens?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door Dikkieturf »

Hallo,

Er waren natuurlijk opleidingsinrichtingen waar aan de kanonniers geleerd werd hoe ze met het geschut om moesten gaan. Overigens is het iets te makkelijk om de 24 cM. IJ. kustgeschut te noemen. Het zou evengoed gebruikt kunnen zijn als vestinggeschut.

Gezien de herkomst van de foto (artilleriemuseum) gok ik op vesting Breda of opleidingskamp Oldenbroek. helaas kan ik je geen zekerheid bieden.

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door svdb10 »

Hallo Dirk,
Wat bedoel je precies met jouw opmerking dat 24cm IJ ook gebruikt kon worden als vestinggeschut? Theoretisch ben ik het met jou eens, maar ik ben niet op de hoogte van concrete plannen om deze stukken ook te gebruiken in een landwaartse opstelling.
Lijkt me ook weinig praktisch; de dracht van de 24 cm IJzer is niet geweldig, de stukken zijn veel te log om te verplaatsen en voor zover er bij de Europese legers eind 19e eeuw al behoefte was aan zwaar geschut te land, dan betrof dit vrijwel altijd worpgeschut of krombaangeschut.
Pas laat in WO I (dus ver na de 'gloriedagen' van de 24cm IJzer) ontstaat er bij de strijdende partijen aan het front een wens om zwaar vlakbaangeschut in te zetten, maar dan gaat het vooral om stukken met een zo groot mogelijke dracht.

Volgens mij had de 24cm IJzer (en de latere 24cm L25 en 24cm L35) maar één doel en dat was om de snel zwaarder wordende bepantsering van vijandelijke oorlogsschepen te doorboren.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door Dikkieturf »

Ik ben het helemaal met je eens dat de 24 IJ het beste tot zijn recht kwam als kustverdedigings geschut.

Toch even het volgende: toen de forten bij Vechten en Rijnauwen gebouwd werden was er sprake van dat er pantserkoepels op geplaatst zouden worden met 16 of 24 cm geschut. het is er nooit van gekomen.

De 24 cM op onderstaande foto is dezelfde als op de eerste.

Groet,

Dirk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: 24 cm IJzer

Bericht door Barst »

74261-hi.jpg
"Duits geschut bij Oostvoorne, Rockanje, 1940-1945. Deze foto is in de vesting (wallen) gemaakt in Hellevoetsluis."
Bron: Beeldbank WO2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door bram »

Deze foto is gemaakt in WO II, maar dat wisten we al. De laatste 24 IJ zijn afgevoerd in 1922. Wat we hier zien is een 24 L25 van Krupp.
Bram
Gebruikersavatar
Dominique
Berichten: 218
Lid geworden op: 20 nov 2012, 19:54
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door Dominique »

Militairen op hun 24 cm kanon, op de Kustartilleriekazerne, Fort Erfprins, Den Helder, 1924
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door svdb10 »

dominique schreef:Militairen op hun 24 cm kanon...
In dit geval geen 24cm IJzer (zoals de titel van de thread luidt), maar een 24cm L35.
Kniesoor die daar op let, maar ja, forum bestaat juist bij gratie van dit soort kniesoorderij ;)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Forumgenoten.

Nog een mooie tekening gevonden:

Groet,

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: 24 cm IJzer

Bericht door bram »

Ik kan jullie aankondigen dat er een boek in de maak is over het 24 IJ. De heer drs. J.R. Verbeek is hier mee bezig. De verwachting is dat het boek rond de zomer van 2014 verschijnt. Een grove indicatie komt uit op ongeveer 100 bladzijden op A4 formaat met tekst foto's en illustraties.
De uitvoering lijkt sterk op het boek dat hij onlangs heeft gemaakt over de Reddingsmortier.
Bram
madman
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2014, 22:25

Re: 24 cm IJzer

Bericht door madman »

Hoi Bram,

Afgelopen week stonden we op de camping in Stellendam en hebben toen ook een bezoek gebracht aan de vesting Helevoetsluis. In de jaren 70 woonde ik als klein jochie in Hellevoetsluis en ging geregeld spelen bij de "bunkers", zoals wij dat noemde. Het zag er inderdaad prachtig uit! Vooral het 24 cm geschut is een mooie en waardevolle aanvulling.
Maar ik ben nu eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat kanon onder het zand op een strand terecht kwam. Is die historie ook bekend? Ook schrijf je dat er nog een 2e moet zijn, is daar inmidels meer over bekend?

Groet,

Mathieu.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”