Ypenburg

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Ypenburg

Bericht door Rene Ros »

Is er hier iemand bekend met Vliegbasis Ypenburg. Ik weet alleen waar het ligt en dat het praktisch is verdwenen.
Er is echter een archiefstuk uit 1970 gevonden waarin sprake is van een plan om een loods van Fort bij Hoofddorp naar de Vliegbasis Ypenburg te verplaatsen. Dat hoeft niet perse om de genieloods te gaan, er zouden rond 1950 door de luchtmacht loodsen bij het fort gebouwd zijn.

Is er iemand die dit kan bevestigen en wellicht foto's van de bewuste loods heeft? De kans om de loterij te winnen is groter, maar je weet maar nooit.

Mvg,
René Ros
Frank

Re: Ypenburg

Bericht door Frank »

Hoi Rene,

Ik weet wel dat de (vliegtuig)loods op vliegveld hoogeveen deels is opgebouwd met de spanten van de vliegtuigloods van vliegveld Ypenburg (hier en daar zelfs nog kogelgaten aanwezig.)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Ypenburg

Bericht door Rene Ros »

Frank schreef:Ik weet wel dat de (vliegtuig)loods op vliegveld hoogeveen deels is opgebouwd met de spanten van de vliegtuigloods van vliegveld Ypenburg (hier en daar zelfs nog kogelgaten aanwezig.)
Op zich interessant, maar het kan vanwege de schietgaten dan niet de loods zijn die in ca. 1950 is gebouwd. :-)

René
RonEr †

Re: Ypenburg

Bericht door RonEr † »

Ypenburg had in de jaren '70 relatief veel houten gebouwen 'all over the place', ik heb er ooit nog eens een maand of 8 intern
gezeten voor een hoofdofficiers cursus aan de Luchtmacht staf school. Heb van die periode helaas geen foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Ypenburg

Bericht door tim »

ik kan je helaas niet helpen met de barakken, maar kwam toevallig dit tegen:
de bevindingen van een scherpe verzetman :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Ypenburg

Bericht door tim »

nog een tekening die het plaatsen waard is:
een vf (kuver?) manschappenverblijf met waarschijnlijk munitieruimte en aangebouwd tagesraum...
ben benieuwd of iemand deze bunker (of de tekening ervan) elders is tegengekomen?
ik kan de afmetingen niet rijmen met andere vf bunkers..

treurig dat de autoriteit op dit gebied er niet meer is om mee te denken...... :cry:
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Ypenburg

Bericht door pauldijkstra »

tim schreef: treurig dat de autoriteit op dit gebied er niet meer is om mee te denken...... :cry:
Jij loopt er dus ook al tegen aan...?
Groeten,
Paul
(offtopic: PS. Check je mail even, hoe was Denemarken?)
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”