Bunker (bouw-)nummers

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
BunkerOwner

Bunker (bouw-)nummers

Bericht door BunkerOwner »

Is er een lijst beschikbaar met alle (bouw-)nummers van de Nederlandse (koude oorlog-) bunkers?
Op veel bunkers staat een nummer, ik kan er bij mij echter geen vinden.
BunkerOwner

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door BunkerOwner »

Niemand?
Zoveel kennis aanwezig hier...

:| :roll:

Weet iemand dan misschien of er überhaupt zo'n lijst is dan?
Nationaal archief?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door ducatim901 »

Verdedigingswerken die gemaakt zijn in de Koude oorlog zijn niet echt mijn ding.
Hebben deze ook "bouwnummers" dan?
Wat voor nummering ben je tegengekomen dan?
Misschien weet Rene Ros of iemand anders er meer over!
Voor mij zijn die koude oorlog dingen "te gelikt".
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door BunkerOwner »

Hoi,

Dank voor de reactie...

Ik weet niet of ze bouwnummers hebben, maar gezien de hoeveelheid bunkers kan ik me voorstellen dat ze er een nummering aan hebben gegeven. Het ding zit vol authentieke spullen, van 1955 tot 1992... op de bunker zelf staat geen nummer, ik heb het nog niet kunnen vinden, maar dat is ook niet gek met drie verdiepingen, ruim 60 ruimtes en bijna 2.000 m2 netto oppervlak... veel te bekijken nog :)

Waarom vindt je ze 'te gelikt' als ik vragen mag?
Omdat ze goed gebouwd zijn of omdat er geen 'strijd' om gevoerd is?

Moet wel zeggen dat deze niet onder doet voor een 'normale' woning alleen dan met muren van 3,5 meter dik.
Centrale verwarming, centraal stofzuigersysteem, alles redundant uitgevoerd, gas-water en licht etc...
In die zin 'gelikt' ?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door Danny »

BunkerOwner schreef:Is er een lijst beschikbaar met alle (bouw-)nummers van de Nederlandse (koude oorlog-) bunkers?
Op veel bunkers staat een nummer, ik kan er bij mij echter geen vinden.
Welke bunker staat er bij "mij"?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door ducatim901 »

BunkerOwner schreef:Hoi,

Dank voor de reactie...

Ik weet niet of ze bouwnummers hebben, maar gezien de hoeveelheid bunkers kan ik me voorstellen dat ze er een nummering aan hebben gegeven. Het ding zit vol authentieke spullen, van 1955 tot 1992... op de bunker zelf staat geen nummer, ik heb het nog niet kunnen vinden, maar dat is ook niet gek met drie verdiepingen, ruim 60 ruimtes en bijna 2.000 m2 netto oppervlak... veel te bekijken nog :)

Waarom vindt je ze 'te gelikt' als ik vragen mag?
Omdat ze goed gebouwd zijn of omdat er geen 'strijd' om gevoerd is?

Moet wel zeggen dat deze niet onder doet voor een 'normale' woning alleen dan met muren van 3,5 meter dik.
Centrale verwarming, centraal stofzuigersysteem, alles redundant uitgevoerd, gas-water en licht etc...
In die zin 'gelikt' ?
Ha die BunkerOwner,
Bij mij moet altijd iets groeien, zoals het bij Overvoorde is vind ik het reuze interessant om te zien maar normaal gesproken is het wat mij betrefd "leuker" om iets in een verouderde toestand te zien, hier blijft dan iets te raden over, iets mysterieus of misschien is het gewoon romantiek?
Vindt het leuk om in archieven onderzoek te doen, als je iets nieuws in het archief vind dat je kan relateren aan iets dat je in het veld ziet is het meer aansprekend.
Andersom is natuurlijk net zo leuk, een raadseloplossen waar je al zo lang je hoofd over hebt gebroken.
Ik durf even aangaande uitleg en bespreking van koude oorlog bunkers in Nederland (buiten Bandbox) geen boek te noemen waar de techniek met tekeningen en dergelijke wordt uitgelegd.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
markies †

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door markies † »

Rijksdienst voor monumentenzorg (RACM) en Stichting NCBB hebben een boekwerkje uitgegeven over de Civiele bouwwerken in de periode van de wederopbouwfase (koude oorlog) .
Hierin wordt een overview gegeven van de verscheidenheid aan bouwwerken. Technische informatie, foto's en tekeningen ondersteunen het verhaal.
Het betreffen alleen bouwwerken in het kader van de Civiele verdedigingsvoorbereiding.
Laatst gewijzigd door markies † op 06 jan 2010, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
BunkerOwner

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door BunkerOwner »

markies schreef:Rijksdienst voor monumentenzorg (RACM) en Stichting NCBB hebben een boekwerkje uitgegeven over de Civiele bouwwerken in de periode van de wederopbouwfase (koude oorlog) .
Hierin wordt een overview gegeven van de verscheidenheid aan bouwwerken. Technische informatie, foto's en tekeningen ondersteunen het verhaal.
Het betreffen alleen bouwwerken in het kader van de Civiele verdedigingsvoorbereiding.

Om een leuk verschil te illustreren. In Kloetinge zijn 2 bunkers. De zogenaamde Dikke van Kloetinge naast de huidige brandweergarage (militair) en de BB-bunker aan de Fruitlaan (Civiel). Inrichting en techniek zijn niet met elkaar te vergelijken door het gebruik van twee verschillende organisaties.
Wel leuk om te melden is dat bij de bouw van de BB-bunker rekening is gehouden met een overstroming ( het is nu eenmaal Zeeland). De luchtinlaat en nooduitgang ligt dan ook behoorlijk hoog boven het maaiveld. Een vergelijkbare situatie is ook aanwezig bij de BB-CoP te Zoeterwoude-Rijndijk.
Hoi Markies!

Dank voor de reply.
Ik ben de nieuwe eigenaar van de 'Dikke'.
Ook deze is gebouwd om een overstroming te weerstaan ;)
Zoals hier te zien is liggen ook bij deze bunker de in- en uitlaten op grotere hoogte:
pmc_Z_7_achterkant.png
pmc_Z_8_achterkant.png
Deze liggen op +/- 3 meter hoogte.

Aangezien dit een militair object is neem ik aan dat deze boekwerkjes geen informatie over deze bunker bevatten?
Voor zover ik begreep heeft de bunker wel enige bijdrage aan de civiele bescherming geleverd, alleen weet ik nog niet exact welke.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BunkerOwner op 21 aug 2009, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
BunkerOwner

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door BunkerOwner »

Danny schreef:
BunkerOwner schreef:Is er een lijst beschikbaar met alle (bouw-)nummers van de Nederlandse (koude oorlog-) bunkers?
Op veel bunkers staat een nummer, ik kan er bij mij echter geen vinden.
Welke bunker staat er bij "mij"?
De Dikke ;)
BunkerOwner

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door BunkerOwner »

ducatim901 schreef:
Ha die BunkerOwner,
Bij mij moet altijd iets groeien, zoals het bij Overvoorde is vind ik het reuze interessant om te zien maar normaal gesproken is het wat mij betrefd "leuker" om iets in een verouderde toestand te zien, hier blijft dan iets te raden over, iets mysterieus of misschien is het gewoon romantiek?
Vindt het leuk om in archieven onderzoek te doen, als je iets nieuws in het archief vind dat je kan relateren aan iets dat je in het veld ziet is het meer aansprekend.
Andersom is natuurlijk net zo leuk, een raadseloplossen waar je al zo lang je hoofd over hebt gebroken.
Ik durf even aangaande uitleg en bespreking van koude oorlog bunkers in Nederland (buiten Bandbox) geen boek te noemen waar de techniek met tekeningen en dergelijke wordt uitgelegd.
Groeten Jack.
Dat is het ook!

1955 is 'maar' tien jaar na WOII natuurlijk...

Met name omdat over deze bunker erg weinig te vinden is, er nog veel 'geheimzinnigheid' rondom bestaat en vanwege de grote hoeveelheid originele stukken in de bunker zelf, maakt dit in mijn ogen ook echt zo'n object als jij aangeeft.

Het is allemaal reuze interessant en het klopt dat er zeer weinig in boeken staat over deze bunker (en haar 'zusjes').
Alleen over die in Bilthoven is vrij veel bekend door de nieuwswaarde de laatste paar jaar.

Ben nu bezig om bij defensie e.e.a. te verkrijgen (wat ook gaat lukken).
Het nadeel is dat er vrij weinig beschikbaar is.
www.urbanpictures.nl

Re: Bunker (bouw-)nummers

Bericht door www.urbanpictures.nl »

Om terug te komen op de lijst. In de archieven van de BB in Rotterdam heb ik een krantenartikel gevonden met Piet Slingerland, hoofd BB in die tijd. Hij refereert naar bureau schuilplaatsen op het ministerie van BIZA die gaat over het bouwen en/of financieren van openbare schuilplaatsen. Ik vermoed dus dat dit archief, of nog bij BIZA staat of inmiddels naar het nationale archief is overgeheveld. Natuurlijk is het ook maar de vraag of het openbaar is maar het lijkt mij dat dit bureau een volledige lijst zou bijhouden voor heel Nederland
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”