Onbekende objecten?

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
Naamloos

Onbekende objecten?

Bericht door Naamloos »

Wie kan mij meer informatie geven over de hieronder getoonde ''blokken''. Op de ''provinionaleweg'' richting Montfoort staan deze 2 blokken naast het fiets pad met een gedeelte in de sloot. Kunnen dit tankversperringen zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Onbekende objecten?

Bericht door ducatim901 »

Ik zou zeggen dat het een vechtwagen hindernis is.
Mooie vondst!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Naamloos

Re: Onbekende objecten?

Bericht door Naamloos »

Kijk dat is leuk om te weten! Ik rij er al 5 jaar lang iedere dag langs, dit weekend had ik er maar eens foto's van gemaakt...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Onbekende objecten?

Bericht door ducatim901 »

Althans dat denk ik.........je zou de bovenkant eens schoon kunnen maken en als er dan restanten van
spoorstaven, een andere mogelijkheid is dat er luikjes die vierkant van vorm zijn te voorschijn komen.
Als je dit vindt dan is het een versperring.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onbekende objecten?

Bericht door svdb10 »

Tankhindernis resp. vechtwagenversperring? Zou leuke vondst zijn! Maar wil wel paar kanttekeningen plaatsen:
1) Deze lokatie is een flink stuk achter de NHW, dus als het een vechtwagenversperring betreft, lijkt het me minder waarschijnlijk dat deze van nederlandse origine is. Duits dan? Maakte deel uit van welke stelling? Utrecht?

2) Op Google maps zie ik dat deze versperring vlak vóór de Hollandse IJssel is gelegen. Was dit riviertje niet een effectievere tankhindernis? Ik had de versperring dan eerder bij een brug verwacht.

3) Waarom twee blokken/versperringen achter elkaar? Volgens mij komt dat ook op de noorder Lekdijk (werk aan't Spoel) voor, maar verder wordt toch meestal volstaan met één hindernis?

4) Op de bovenste foto (hoek die het dichts bij de cammera is) meen ik te zien dat het 'betonblok' is opgebouwd uit bakstenen met een dun laagje cement erover heen. Komt minder overeen met een versperring volgens mij.

5) Alternatief voor een versperring: twee landhoofden voor bruggetjes die over de sloot hebben gelegen? Wellicht dat hier vroeger boerderijen stonden. Overigens had ik dan een iets plattere bovenkant verwacht.

Kortom: het advies van Jack volgen en ter plekke op onderzoek uitgaan. Kijk dan ook eens aan de andere kant van de weg; bij een versperring zou daar ook iets moeten liggen (tenzij dit natuurlijk verwijderd is bij een naoorlogse wegverbreding).

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Onbekende objecten?

Bericht door WimVe »

In GE inzoomend kun je de gaten zien in het op de foto bovenste blok.
Naamloos

Re: Onbekende objecten?

Bericht door Naamloos »

Meer foto's heb ik (nog) niet ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Onbekende objecten?

Bericht door Rene Ros »

Hintere Wasserstellung???
Of een restant van iets civiel?

René
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Onbekende objecten?

Bericht door Barst »

Ben er langs gefietst en heb ze onder de loep genomen, helaas zijn het echt geen funderingen voor een hindernis maar iets civiels. Eén van de twee heeft inderdaad iets van deksels, maar alleen aan de uiterste rand; verder zijn ze van baksteen gemaakt, en niet van beton. Je ziet deze landhoofden (zal ik maar even zeggen) wel vaker, misschien hebben ze iets met het riool of drainage te maken. Heb zelf een paar jaar geleden staan staren naar deze:
Lange Uitweg.jpg
aan de Lange Uitweg te Schalkwijk, maar het bleek ook "niks" te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Naamloos

Re: Onbekende objecten?

Bericht door Naamloos »

Barst, hartstikke bedankt! Het heeft zo op het 1e gezicht wel wat weg van iets militairs, maar het raadsel is nu wel opgelost! Toppie...
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Onbekende objecten?

Bericht door Rene Ros »

Barst schreef:Je ziet deze landhoofden (zal ik maar even zeggen) wel vaker, misschien hebben ze iets met het riool of drainage te maken.
Klopt, vaak een riooloverstort in de pijpleiding naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie (scrabble!). Personen die tussen Vreeland en Loenersloot autorijden weten wat ik bedoel... :-)
Bij deze foto's had ik echter nog niet de gebruikelijke putdeksels gezien.

Mvg,
René
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”