Conseveren objecten Fort bij Pannerden

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
Wim de Natris

Conseveren objecten Fort bij Pannerden

Bericht door Wim de Natris »

Ik ontving onderstaande vraag over het conserveren van metalen objecten die zijn gevonden bij Fort Pannerden. Reacties ook graag mailen naar Patrick Reeuwijk (Stichting Gelders Erfgoed): p.reeuwijkatgelderserfgoed.nl. Bij voorbaat dank.
Wim


Van: Johan Kip [mailto: ...]
Verzonden: woensdag 7 maart 2012 15:20
Aan: Patrick Reeuwijk
CC: Bud & Jacqueline Joosten; Rob Meeuwisz
Onderwerp: Fort Pannerden

Geachte heer Reeuwijk,

Van Hetty den Besten kreeg ik uw naam i.v.m. mijn vraag over conserveren/bewaren van objecten die gevonden zijn in en bij Fort Pannerden. Veelal betreft het ijzeren objecten die waarschijnlijk lang onder de grond hebben gelegen en bij het begin van de restauratie van het Fort in 2008 tijdelijk in een zeecontainer zijn opgeslagen. Sinds kort is de inhoud van die container weer naar het fort teruggebracht en willen we een begin maken met inventarisatie en lokalisatie van de objecten. De ijzeren delen zijn zonder uitzondering geroest en oppervlakkig vervuild met grond e.d. Kunt u ons adviseren hoe te werk te gaan?

Met vriendelijke groeten,
Namens de “Vrienden van Fort Pannerden”

Johan Kip
...

*edit moderator remco, email adress even aangepast @=at*
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Conseveren objecten Fort bij Pannerden

Bericht door Bas de Mos »

Beste Wim, het is misschien niet zo slim om het e-mail adres zo neer te zetten. Er zijn bots die het hele internet afzoeken naar e-mail adressen, om vervolgens tot in de eeuwigheid spam er naartoe te sturen. Wat betreft het ontroesten gaan wij meestal met staalborstel en slijptol (met lamellenschijf of komborstel) te werk. Vaak zijn er met zo veel jaren aan corrosie weinig andere opties, behalve het in oude staat laten. Een collega heeft laatst een flesje roestomvormer gekocht, dat lijkt ook wel aardig te werken. Daarmee is het object ook meteen goed overschilderbaar.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Conseveren objecten Fort bij Pannerden

Bericht door ducatim901 »

Beste Wim,
Bij metaal is elektrolyse een manier om het metaal van het losse materiaal (roest, losse aanslag e.d.) te scheiden.
Een andere oplossing is ultrasoon reinigen.
Bij beide manieren is het voorwerp in water te leggen waarna met stroom (positief/negatief gepolarisering)
of met radiogolven (trillingen).
Beide hebben voor en nadelen, Ultrasoon kan broze (gescheurde of poreuze) voorwerpen kapotmaken doordat
de radiogolven het water laten "exploderen", vaak zijn hele grote voorwerpen lastig schoon te maken omdat
de ultrasoonapparaten voor partikulier gebruik vaak niet groot zijn, een klein apparaat is niet heel kostbaar.
Elektrolyse heb ik nooit in de praktijk gedaan, maar is denk ik minder hard voor de voorwerpen, werkt minder
snel maar een simpele opstelling is zelf in elkaar te knutselen, de methode is (denk ik) wel kostbaar wat de
stroomrekening aangaat.
Op internet zijn wel handleidingen te vinden maar ik zou het wel met een elektricien overleggen om het op
een veilige manier te doen, uitbesteden kan natuurlijk ook, wat de kost daar heb ik geen idee van.

Bij hout, rubber en papier zijn de bovenstaande methodes niet aan te raden.

Let wel op alles staat of valt bij de staat van de voorwerpen, probeer de methodes eerst uit op delen van geen
of weinig waarde en laat je door experts goed voorlichten over de voor en nadelen.
Voor het zelfde geld kunnen ze een mooie prijs voor je maken.
Let altijd op dat de voorwerpen die je behandeld uniek kunnen zijn en daardoor zorgvuldig behandeld moeten
worden.
Bij twijfel hulp vragen of uitbesteden aan professionals.

Ik neem aan dat verzekeraars of restaurateursverenigingen wel experts of vraagbaken hebben die hun expertise
willen delen.
Contact opnemen met Heemschut kan denk ik ook geen kwaad.
Groeten Jack Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”