Bevelvoerder

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Patrick

Bevelvoerder

Bericht door Patrick »

Kan iemand mij vertellen wie de Duitse bevelvoerder was / of zijn geweest in de Festung HvH ? Via via hebben we twee Neuner zaklampen gekregen met reservelampjes etc, welke afkomstig zijn van een bevelvoerder van de vesting. De naam is de vorige eigenaar kwijt. Was iets met Heb of Hes... (niet dé Hess natuurlijk). Iemand enig idee? De duitser kwam indertijd op de fiets eieren halen bij zijn vader. Na de oorlog werd ie uitgezet, en is net over de grens in Duitsland een speelgoedwinkel begonnen. Naderhand is ie nog wel eens een paar keer teruggeweest.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bevelvoerder

Bericht door PdK »

Ik heb me er nooit goed in verdiept, maar in 1943/1944 was het Oberst Neumann. Hij werd aangesteld nadat 11 havensteden, waaronder H.v.H. werden verklaard tot Vesting.

De geschiedenis achter de zaklampen is mooi, en hopelijk ook nog te onderbouwen?
Patrick

Re: Bevelvoerder

Bericht door Patrick »

Tsja, wat is onderbouwen. De man is familie van ons. Hij was 10 toen zijn vader diverse spullen van die Duitser kreeg, waaronder die zaklampen. Met zijn leeftijd kon hij overal wel komen, al werd hij indertijd ook weggejaagd toen er een vliegtuig was neergestort bij de zgn. Blauwe Brug. Dat is de oude brug die over het Oranjekanaal liep, vlakbij Wn32.

In ieder geval, ik heb één exemplaar gekregen. Weet niet of het museum al iets dergelijks heeft, anders ben ik bereid om mijn exemplaar in bruikleen af te staan. Helaas mis ik het afdichtkapje. Het is een explaar als op deze link: http://i12.tinypic.com/30rprpw.jpg en dan de linkse. De lampen werden op de borst geknoopt. De lamp heeft twee gekleurde glaasjes erin, rood en groen. Rood was stoppen, groen weitermachen.

Feit is dat ze gebruikt zijn in de Vesting HvH.

Hier nog een: http://collectie.hmr.rotterdam.nl/objecten/61983
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bevelvoerder

Bericht door PdK »

Hey Patrick,

Het feit dat hij inderdaad uit de vesting komt geeft de zaklamp mooie historische waarde. En mocht hij van de commandant geweest zijn, dan zou bewijs natuurlijk mooi zijn. Maar de suggestie alleen al houdt de boel natuurlijk ook spannend.

Het museum heeft vast interesse, vooral gezien de lamp hier vandaan komt. Daar gaan we het nog wel over hebben!

Leuk verhaal ook van de blauwe brug en zijn avonturen.
jan lugtmeijer †

Re: Bevelvoerder

Bericht door jan lugtmeijer † »

Mooi lampje. Maar ik betwijfel of een Festungskommandant zo'n lampje bij zijn uitrusting had en dan ook nog zelf op de fiets eieren ging halen.
Patrick

Re: Bevelvoerder

Bericht door Patrick »

Zal idd wel een andere Duitser geweest zijn. De man schijnt Semke geheten te hebben. Maar of dat nou voor- of achternaam is... Maar goed, who cares. Lampie is leuk. En dat is het belangrijkste.
Delerium

Re: Bevelvoerder

Bericht door Delerium »

Het gaat niet om de bevelhebber van de totale vesting, het gaat om de bevelhebber van wn. 33 H. Zijn voornaam was Semke, zijn achternaam is nog onbekend. hij heeft op dolle dinsdag de stelling verlaten. Hij woonde in omgeving bielefeld en is idd nog terug geweest na de de oorlog. De zaklampen zijn afkomstig van deze stelling en zijn bij het verlaten achtergelaten bij onze oom .

De broer van Patrick
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”