Stp. XIX Festungskommandant HvH

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door The Viking »

Het Staelduinse bos, in het begin van de oorlog als Wn 36 aangeduid en later werd het Stützpunkt XIX. Hier was het regimentshoofdkwartier voor de Noordelijke sector van de Waterweg, tevens was hier een militair hospitaal en een infanterie reserve gevestigd. In dit stützpunkt lagen 34 werken, voornamelijk munitiebunkers (type 134) en manschappenbunkers (type 502). Maar ook een 608, 118c en een 142.

Het complete Staelduinse bos bestaat eigenlijk uit drie delen, het BRV duidt dit als volgt aan. Te weten: complex P (het bunkerdorp oftewel Stp. XIX), complex R (Wn 35H) noordelijk vlak bij P en complex U uiterst west in het bos.

Aangezien ik hier regelmatig wandel met hond en kinderen, blijft dit gebied me fascineren. Het gebied is nog redelijk intact, helaas (maar misschien toch ook wel een voordeel dat het beschermd blijft) zijn de huidige bewoners van deze bunkers vleermuizen en zodoende zijn de werken afgesloten met hekwerken.

Mochten er FF leden zijn met kaarten en/of foto's dan mogen ze deze hier plaatsen. Graag zelfs, alvast bedankt

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door The Viking op 10 feb 2010, 16:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door PdK »

Hey Gertjan,

Tof dat je dit onderwerp inclusief mooie informatie aan maakt. Ik wou voorlopig alleen even toevoegen dat de aanduidingen P, U en R benamingen zijn door Verbeek en Neisingh in hun boekje over het bos. Hier zit verder (zo ver ik weet) geen Duitse geschiedenis achter.

Mochten mensen nog foto's hebben van de inmiddels gesloopte werken. Met name de bioscoop etc. Poe, daar zit ik eigenlijk al jaren op te wachten.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door The Viking »

Was gisteravond in het " Fort aan den Hoek van Holland", had een afspraak met Dirk Ruis. Werd daar voorgesteld aan John Verbeek, hij is de schrijver van het boekje "Duitse bunkers in het Staelduinse Bos". Het werd een lang en prettig gesprek en ik heb een hoop leuke nieuwe feitjes gehoord, ik kom hier snel op terug.

En ja Peter, inderdaad de letters P, U en R zijn later door het BRV geïntroduceerd bij het in kaart brengen van het Staelduinse Bos.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Harras

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door Harras »

Peter,
Je zoekt foto's over de gesloopte bunkers. Twee vragen. Wanneer zijn die gesloopt. En waar hebben die gestaan.
gr.ron
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ron,
Er zijn enkele bakstenen werken gesloopt.
W.o. kantine maar ook zoals Peter aangeeft de Bioscoop.
Verder zijn de aanbouwtjes van de 142 en de 608 helaas verdwenen, onvergevelijk!
Uit de koudeoorlog zijn alle munitieopslagplaatsen verdwenen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door The Viking »

ducatim901 schreef: ...kantine maar ook zoals Peter aangeeft de Bioscoop.
De bioscoop werd tevens gebruikt als sporthal, of andersom. Ik zou al heel blij zijn als ik (of iemand) de locatie in het bos kan achterhalen. Helemaal waanzinnig als er ook tekeningen, of zelfs foto's van zijn.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door PdK »

Harras schreef:Peter,
Je zoekt foto's over de gesloopte bunkers. Twee vragen. Wanneer zijn die gesloopt. En waar hebben die gestaan.
gr.ron
Hé Ron,

Het gaat met name om een bioscoop/theater, logiesgebouw, kantine en ook de gebouwen waar Jack het over heeft. Al heb ik deze laatste in principe wel zelf op de foto.
De gebouwen stonden in het hart van het hoofdcomplex. De funderingen zijn (als het goed is) nog steeds goed zichtbaar. De sloop zowel in 2004 als 2007 is altijd curieus geweest, maar vooral doodzonde. Het theater kende prachtige muurschilderingen en was nog in een redelijke staat. De gebouwen die in 2007 zijn gesloopt hadden tevens bijzondere eigenschappen, waaronder de restanten van het bad van de Festungcommandant.

En Gertjan,

Dat van de sportzaal is nieuw voor mij, maar hoe weet je dat?

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door JES »

img001.jpg
Deze muurschildering stond in de toiletruimte van de bioscoop/theater. Deze ruimte was direct naast de centrale ingang. Secondair aan de bioscoop/theaterruimte lag de barruimte (kantine). Dat de ruimte als sporthal is gebruikt is een onjuiste veronderstelling, waarschijnlijk omdat er aan het plafond rails liepen die ook wel in sporthallen gezien worden voor de klimtouwen. In het geval van de bioscoop/theaterruimte waren deze voor schuiflamellen waardoor de ruimte kleiner gemaakt kon worden als er niet voldoende publiek was om de hele zaal te vullen. De sloop van de bakstenen gebouwen is overigens op aanvraag van natuurmonumenten gerealiseerd. De munitiebunkers die door de KLu in gebruik waren zijn gebouwd door de KL. Deze waren overigens nog steeds eigendom van de DGWT en zijn in 2000 gesloopt. de bakstenen gebouwen zijn vanaf 2001 gesloopt door de Bouwcie. van de Genie (KL). De sloop gebeurde in fase en de laatste werd in 2007 verwijderd. De St. varianten zijn allemaal behouden hoewel er van de Regimetsgefechtstand de stenen aanbouw is verwijderd. Ook de gemetselde garage met magazijn, het badhuis, de manschappenkantine met onderofficiersmess en alle latrines zijn verwijderd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door JES »

img002.jpg
Deze muurschildering stond in de bioscoop/theaterruimte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door Remco de Goede »

Aanbouw aan de 501, ik moet ook nog foto's van het bad hebben maar waar...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door JES »

Er stond in een gemetseld onderkomen ook een ronde waskolom, bedoeld om de 'voorpootjes' te wassen maar die was naoorlogs evenals het hier beroemde ligbad. Dit alles is geplaatst in de tijd dat de luchtmacht het complex in gebruik had. In het archief van het Bureau Vestingwerken (Bunkerarchief) bevinden zich foto's (uit 1947) van deze objecten waarop de waskolom en het ligbad ontbreken. Ook bevinden zich bij het NIMH foto's maar ik weet niet of deze inmiddels openbaar zijn. De tijd waarover ik het heb (1998-2007) in elk geval niet omdat het complex nog steeds als militair object werd aangemerkt, ondanks dat het allang niet meer in gebruik was.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door PdK »

Hoi Jes,

Over de waskolom en het ligbad. Op welk gebouw of welke bunker doel je m.b.t. de waskolom? En bedoel je met Bureau Vestingwerken het Bureau Registratie Verdedigingswerken (BRV)? En wanneer je zegt foto's in de archief, bedoel je dan eigenlijk tekeningen? Anders ben ik erg benieuwd om welke foto's het zou gaan. Het ligbad in het verblijf aan de commandobunker is in ieder geval wel ingetekend door het B.R.V. in 1949. Dit is vermoedelijke het jaar dat ook ministerie van Defensie het terrein in gebruik nam.

Op foto's van vlak na de bevrijding in 1945 is een van de bijgebouwen echter al te zien. Ook wijst de bouwstijl erg richting Duitse origine.
Interessant is wel dat er camouflageverf tevoorschijn kwam toen de bijgebouwen werden gesloopt. Ze zijn dus in ieder geval in een later stadium gebouwd.
NL-HaNA_2.13.167_546_07.jpg
7f6c125d-95f5-0d5b-456b-7c246ddba626.jpg
_MG_6720.jpg
JES schreef:Er stond in een gemetseld onderkomen ook een ronde waskolom, bedoeld om de 'voorpootjes' te wassen maar die was naoorlogs evenals het hier beroemde ligbad. Dit alles is geplaatst in de tijd dat de luchtmacht het complex in gebruik had. In het archief van het Bureau Vestingwerken (Bunkerarchief) bevinden zich foto's (uit 1947) van deze objecten waarop de waskolom en het ligbad ontbreken. Ook bevinden zich bij het NIMH foto's maar ik weet niet of deze inmiddels openbaar zijn. De tijd waarover ik het heb (1998-2007) in elk geval niet omdat het complex nog steeds als militair object werd aangemerkt, ondanks dat het allang niet meer in gebruik was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door PdK »

Hoi Jes,

Een interessant onderwerp! Ik haak er graag op in.

De muurschilderingen zijn naoorlogs. De muren zijn helemaal opnieuw gestuukt en daarna door Nederlandse soldaten beschildert. In de Duitse periode waren alle bakstenen zichtbaar en was de boel mooi versierd met grote banieren. Dit is heel goed zichtbaar op foto's uit het Bundesarchiv.
De bar hebben de Duitsers wel ook gestuukt met pleister en had een mooie schildering op de schoorsteen met verschillende wapens en aanzichten van Duitse en Nederlandse steden.

De rails aan het plafond kan ik me niet meer herinneren, dus van welke periode deze was..?

Het was overigens het Zuid-Hollands Landschap die de sloop initieerde. Zij zijn eigenaar van de grond.
Inmiddels hebben alle bunkercomplexen in het bos wel de status van Gemeentelijk Monument.

Groeten, Peter
dcd0df23-55af-cbe2-0f8a-7874ef650a34.jpg
JES schreef: Deze muurschildering stond in de toiletruimte van de bioscoop/theater. Deze ruimte was direct naast de centrale ingang. Secondair aan de bioscoop/theaterruimte lag de barruimte (kantine). Dat de ruimte als sporthal is gebruikt is een onjuiste veronderstelling, waarschijnlijk omdat er aan het plafond rails liepen die ook wel in sporthallen gezien worden voor de klimtouwen. In het geval van de bioscoop/theaterruimte waren deze voor schuiflamellen waardoor de ruimte kleiner gemaakt kon worden als er niet voldoende publiek was om de hele zaal te vullen. De sloop van de bakstenen gebouwen is overigens op aanvraag van natuurmonumenten gerealiseerd. De munitiebunkers die door de KLu in gebruik waren zijn gebouwd door de KL. Deze waren overigens nog steeds eigendom van de DGWT en zijn in 2000 gesloopt. de bakstenen gebouwen zijn vanaf 2001 gesloopt door de Bouwcie. van de Genie (KL). De sloop gebeurde in fase en de laatste werd in 2007 verwijderd. De St. varianten zijn allemaal behouden hoewel er van de Regimetsgefechtstand de stenen aanbouw is verwijderd. Ook de gemetselde garage met magazijn, het badhuis, de manschappenkantine met onderofficiersmess en alle latrines zijn verwijderd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Stp. XIX Festungskommandant HvH

Bericht door JES »

Hallo PdK,
Waar ik schrijf over 'Bureau Vestingwerken' gaat het inderdaad om het v.m. BRV-Genie. ook wel 'Bunkerarchief' genoemd. De foto' s waaraan ik refereer komen uit prive-archieven van medewerkers van het v.m. BRV, hieruit heb ik verschillend fotomateriaal en kaarten, ooit aan mij ter hand gesteld i.v.m. de inventarisatieslag die door Defensie werd gemaakt in de periode 1995-2000. Dit omdat veel 'vergeten' leek te zijn, kwijt was geraakt, in ongebruik geraakt et cetera. Vanwege het einde van de koude oorlog was het merendeel niet meer nodig, maar tevens bleek dat er al veel 'vergeten' was nadat de BB was opgeheven. Jullie kennen allemaal de bunkers op het terrein van Dhr. Alblas te 's-Gravenzande, (PdK) in het bijzonder, deze bunkers waren tot 1999 officieel in gebruik bij de BB, Op papier natuurlijk want de voornoemde club bestond inmiddels allang niet meer. De aanbouw is overigens van 1943, de periode dat het grote uitbouwprogramma begon. De waskolom stond in mijn herinnering in een gebouw in het Stp.XIX maar als het in WN.35H stond moet je me de vergissing maar vergeven. Inderdaad heeft Defensie het complex in zijn geheel in 1949 in gebruik genomen, toen nog bedoeld voor de Landmacht, De Luchtmacht kwam er pas in begin jaren '60 in, hoewel het gehele terrein altijd formeel van de KL is gebleven. Het ligbad zoals dat door vele is gezien/gefotografeerd is naoorlogs, voor de duidelijkheid; er stond een losstaand bad in op pootjes maar dit is verwijderd in de jaren '60 en vervangen door een moderner bad. Ik zal eens zoeken in naar een originele foto, die is er namelijk wel. Een aantal kaarten die ik heb zijn echter nog niet voor openbaarmaking geschikt, hier rust nog een embargo op.
.
PdK schreef:Hoi Jes,

Over de waskolom en het ligbad. Op welk gebouw of welke bunker doel je m.b.t. de waskolom? En bedoel je met Bureau Vestingwerken het Bureau Registratie Verdedigingswerken (BRV)? En wanneer je zegt foto's in de archief, bedoel je dan eigenlijk tekeningen? Anders ben ik erg benieuwd om welke foto's het zou gaan. Het ligbad in het verblijf aan de commandobunker is in ieder geval wel ingetekend door het B.R.V. in 1949. Dit is vermoedelijke het jaar dat ook ministerie van Defensie het terrein in gebruik nam.

Op foto's van vlak na de bevrijding in 1945 is een van de bijgebouwen echter al te zien. Ook wijst de bouwstijl erg richting Duitse origine.
Interessant is wel dat er camouflageverf tevoorschijn kwam toen de bijgebouwen werden gesloopt. Ze zijn dus in ieder geval in een later stadium gebouwd.
NL-HaNA_2.13.167_546_07.jpg
7f6c125d-95f5-0d5b-456b-7c246ddba626.jpg
_MG_6720.jpg
JES schreef:Er stond in een gemetseld onderkomen ook een ronde waskolom, bedoeld om de 'voorpootjes' te wassen maar die was naoorlogs evenals het hier beroemde ligbad. Dit alles is geplaatst in de tijd dat de luchtmacht het complex in gebruik had. In het archief van het Bureau Vestingwerken (Bunkerarchief) bevinden zich foto's (uit 1947) van deze objecten waarop de waskolom en het ligbad ontbreken. Ook bevinden zich bij het NIMH foto's maar ik weet niet of deze inmiddels openbaar zijn. De tijd waarover ik het heb (1998-2007) in elk geval niet omdat het complex nog steeds als militair object werd aangemerkt, ondanks dat het allang niet meer in gebruik was.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”