Stp. X M Seeziel Batterie Brandenburg

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Joop Schreuder †

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Joop Schreuder † »

Sander, bedankt voor de aanvullende info. Ik zal eea in mijn factsheets verwerken.

greetz,

Joop.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door svdb10 »

Bestaan er eigenlijk ook tekeningen/plattegronden van de SK-bunkers van de batterij Brandenburg? Ik zie in het document van Joop wel een mooie tekening van de geschutsbunker van de batterij Rozenburg

Mooie foto trouwens van de batterij op de site van Jan Lugtmeijer: 24cm lang 40 no2 (twee koepeltjes bovenop)
http://www.atlantik.nl/beer2/album/slid ... nburg.html" target="_blank
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door jopaerya »

Bedankt Sander

Ik zal het doorgeven aan Hans .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door svdb10 »

Geïnspireerd door WimVe's noeste arbeid om heel het kernwerk na te tekenen in 3D, heb ik mij ook eens aan een duitse bunker gewaagd. Ik heb gekozen voor één van de SK-geschutsbunkers van de Seeziel Batterie Brandenburg (Baupunkt 25), en dan specifiek de bunker met het kanon van 24cm no1 (afkomstig van Hr.Ms. Hertog Hendrik). Omdat ik slecht één plattegrond (R. Rolf) en enkele niet al te scherpe foto's tot mijn beschikking had, heb ik sommig onderdelen (oa de ingang) van de bunker met de techniek "best guestimate" getekend. Aanvullingen zijn dus altijd welkom, wat niet per sé betekent dat ik de moeite ga nemen om alles bij gebleke onjuistheid opnieuw te tekenen ;)

Ik heb mij maar niet aan een gedetailleerde inrichting van het interieur gewaagd; te weinig informatie én te veel werk :D
Zit alleen nog te twijfelen of ik de moeite zal nemen enkele munitie resp. kardoezenrekken te tekenen. Is nu wel heel kaal zo...

Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door svdb10 »

@Moderator
Heb de inhoud van deze thread nog eens doorgelezen, en is misschien goed idee om te titel te wijzigen naar "Seeziel Batterie Brandenburg (Baupunkt 25)" oid? Discussie gaat over meer dan alleen maar de ontploffing...
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door WimVe »

Cool !
Je bent me net een slag voor. :D

Vooral dat derde paatje ziet er erg goed uit. Mischien wel even wat duin afgraven ivm vrij schootveld.....
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door svdb10 »

WimVe schreef:Cool ! Je bent me net een slag voor. :D.....
Haha, was zeker niet als concurrentie bedoeld! Haal sowieso jouw enorme produktiesnelheid niet dus...Maar denk dat ik me voor mijn volgende project weer op iets "nederlands" ga richten, dus kun jij ongestoord verder met het kernwerk ;)
WimVe schreef:Vooral dat derde paatje ziet er erg goed uit. Mischien wel even wat duin afgraven ivm vrij schootveld.....
Tja, heeft ook beetje met de camerapositie te maken. Maar nadeel van een lager duin is dat ik dan nóg meer achtergrond moet tekenen. En zo'n duinlandschap beetje realistisch namaken is met mijn vaardigheden toch stuk ingewikkelder dan rechtoe-rechtaan beton :cry:
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door PdK »

svdb10 schreef:@Moderator
Heb de inhoud van deze thread nog eens doorgelezen, en is misschien goed idee om te titel te wijzigen naar "Seeziel Batterie Brandenburg (Baupunkt 25)" oid? Discussie gaat over meer dan alleen maar de ontploffing...
Hé Sander,

Goed idee. Ik heb de titel gewijzigd, maar dan met het steunpunt i.p.v. bouwnummer.

Ik zal later aanvullende informatie proberen te plaatsen/sturen, zoals de registratie tekening van de geschutsbunker. Wellicht weet ik je te enthousiasmeren om verder te tekenen :)
Voor nu, prachtige tekening! Met name de ligging in het duin. Zo samen met Wim zijn werk een geweldige aanvulling.

Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door ducatim901 »

Te gekke tekening vooral de laatste is een plaatje.
De bunker was alleen niet in 2 Meter gebouwd maar in 140cm, dus wel even de St weghalen.
Groeten en ga door met het maken van meer moois!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door PdK »

O Sander,
Kom er zojuist achter dat ik helemaal geen tekening heb van Brandenburg... Dus daar kan ik je niet mee helpen.

Peter
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door ducatim901 »

Volgens mij hebben de Bettungen van "Brandenburg" bij de ingang scherfmuren gehad, het probleem is dat ik niet bij mijn Auto-cad tekeningen kan omdat ik geen werkende versie heb van Auto-cad.
ook denk ik dat de paadjes naar de bunker niet schuinliepen maar recht, dit ivm de munitie die (denk ik) per spoor naar de bunkers gebracht werd.
Zoals eerder gezegd is het een mooie tekening.
Groeten Jack "wou dat iet ok kon" Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door tim »

IMG_0823.JPG
dit zou brandenburg moeten zijn... meer heb ik helaas ook niet.
volgens mij is dit trouwens de flagruko.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door svdb10 »

Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor de positieve reacties; altijd leuk als andere mensen je hobby-gefröbel waarderen!

@Ducatim (1) Ik heb idd niet gecontroleerd hoe dik de muren waren. Maar jammer dat ik de “St” weg moet halen; vond ik wel een leuk effect!

@Ducatim (2) Weet je wat meer over deze scherfmuren te vertellen? Waren dit muren die in het verlengde van de achtermuur lagen, of juist in een hoek (dan wel haaks) op de achtermuur stonden? Op de tekening van Rolf zijn geen scherfmuren getekend, maar ik weet niet waar hij deze op gebaseerd heeft.

@Ducatim (3) Ik vond zelf het zandpad richting de bunker ook niet heel realistisch; zo’n 24cm granaat weegt toch 170kg per stuk (gevuld), dus enig vorm van mechanisch transport (spoor, karretje) ligt wel voor de hand. Heb ook wel geëxperimenteerd met een betonnen toegangspad in combinatie met een minder hellend toegangspad, maar dat zag er veel minder spectaculair uit. Zolang ik dus niet precies wist hoe de achterkant eruit heeft gezien, heb ik voorlopig dus voor een wat vrije, artistieke interpretatie gekozen :) . Had ook al kort op internet gezocht naar foto’s van vergelijkbare bunkers/locaties ter inspiratie, maar niet echt iets geschikts gevonden. Maar ben absoluut geen kenner van Duits beton, dus wellicht dat één van jullie een goede foto heeft, die aangeeft hoe zo’n achterkant van een vergelijkbaar type bunker eruit ziet resp. had kunnen zien?

@Tim: Leuke kaart, maar euhh… ik herken hier weinig op. Moeten hier de drie geschutsbunkers + leitstand van de batterie Brandenburg op staan? Waar dan ongeveer?

@Allen: Wie geeft mij stukje 'bunkercollege voor beginners': :geek: Bijgevoegd de plattegrond van R. Rolf uit het boek "Rotterdam oorlogshaven" waarop ik mij gebaseerd heb. Nu heb ik voor de achterkant gekozen voor de combinatie van een Stahltür en Gittertür (gebaseerd op de panzeratlas van http://www.bunkersite.com) Zou dit kunnen kloppen? En zo nee, hoe had ik dat uit de plattegrond af kunnen leiden?

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door PdK »

In de Beer verdiep ik me niet zo vaak, maar door Sander zijn 3D model ben ik wat enthousiast archiefstukken gaan bekijken. Hieronder zal ik wat kaarten/luchtfoto's plaatsen.

Tim, jouw geplaatste kaart betreft Stp. IX HM, wat net ten oosten ligt van batterij Brandenburg. Het BRV heeft de kaart verkeerd benoemd. Hieronder staat de goede kaart.
Gek genoeg vind ik op deze kaart niet zo snel de 3e geschutsbunker, welke tot munitiebunker is omgebouwd. Ook is mij de locatie hiervan niet helemaal duidelijk. Maar kijkend naar luchtfoto's uit '45 en '54 lijkt deze precies tussen de nog twee functionele in?
Misschien dat iemand toch een BRV registratietekening in zijn bezit heeft?

De camouflage op de geschutstorens werkt zo gek nog niet . Was toch even staren..

Er bestaan overigens ook (propaganda) foto's van de binnenzijde van de S.K. bunkers. Naar ik dacht in het Bundesarchiv. Ooit vluchtig beelden gezien waarop het geschut wordt geladen.
En nog een reactie op een eerder gemelde schootsafstand van de 24cm kanonnen (16,8 k.m.) De Duitsers zelf hielden het bij een kleine 13,5 k.m.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stp. X Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door svdb10 »

Leuke toevoeging die luchtfoto's en stellingkaart!
Op de bovenste luchtfoto meen ik bij het middelste (niet omcirkelde) geschutsemplacement iets te zien van de vleugelmuren waar Jack het over had. Kun je dat gedeelte in close-up posten, of heb je zelf ook geen hogere resoltutie van de foto's? Daarentegen suggereren de schaduwen op onderste foto juist dat alle drie de bunkers een verdiepte ingang met toegang recht van achter hadden.
PdK schreef:Er bestaan overigens ook (propaganda) foto's van de binnenzijde van de S.K. bunkers. Naar ik dacht in het Bundesarchiv. Ooit vluchtig beelden gezien waarop het geschut wordt geladen. (
Weet niet of ik die foto's wel wil zien... kan alleen maar betekenen dat er nóg meer details aan mijn model niet juist blijken te zijn :(
Haha, nee hoor! Mocht iemand deze foto's hebben dan ben ik heel benieuwd! Misschien word ik daarmee wel voldoende geprikkeld om tóch een poging te doen om de binnenkant te modelleren. In het online fotoarchief van het Bundesarchiv zie ik zo snel niks.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”