Vraag Baufortschriftskarte de Beer

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Annelies

Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Annelies »

Wie kan mij vertellen wat er achter bunkernr 2628 en 2629 staat en wat het betekend?
Staat er nou een S of een 5?
Kernwerk.jpg
Volgens het BRV is bunker 2629 een Kanonkazemat, klopt het dat dit de S.K. bunker is die op de Noord-Oost punt van het Kernwerk stond??

gr.
Annelies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Danny »

Als ik het zo eens bekijk lijkt het me het meest logisch dat er S. staat. Misschien Sönder-bau?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Annelies

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Annelies »

Ja dat dacht ik zelf ook.
Als 2629 inderdaad de SK is dan zou dat dus waarschijnlijk dat kunnen betekenen...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Remco de Goede »

Dit staat ook bij de "Sokkel" op de M151 in Oostvoorne baupunkt 36a S-Bau.
Dit staat voor Sondern Bau, dit zal hier denk ik ook bedoeld worden. Weet alleen niet 100% zeker of dit ook op de BFK van oostvoorne staat, maar dit kan meneer Hoek wel checken, want die heeft mn map met BFK's ;)
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Danny »

Ja jouw Bijbel heb ik inderdaad. Heb gisteren al even vluchtig zitten zoeken. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik het eens eventjes nader bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door ducatim901 »

Er is vaak over de gebruikte terminologie op de BFK gepraat en gediscusieerd, een lastig onderwerp, de term S.-Bau ben ik tot nu toe alleen tegengekomen op de BFK.
Dit maakt een discussie lastig door het ontbreken van documentatie met aanknopingspunten voor een goede onderbouwing van je antwoord.
Het meest logische was dat een SK afgeleide was van het oorspronkelijke type, je spreekt dan ook van een type met de afkorting er achter, b.v. 671 SK, bij de 671 is door discussies op AHF (aanstichter die gouwe ouwe Jos) de conclusie getrokken dat de SK's allemaal grotere stukken (Marine) geschut hebben gehad, de 671 werden om grote stukken te kunnen herbergen vergroot.
bij Sonder-Bau word geen type genoemd waardoor je aan mag nemen dat het een speciaal ontworpen type is, zo is de bunker van Seyss ook een S.-Bau.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door jopaerya »

Hallo

Dit is de Sd.B. 2628 http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... k&start=15" target="_blank

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Danny »

Op dat einrichtungsplan op het Axis History Forum staat trouwens aangegeven S-Bw. Dat spreekt het Sonder Bau wel een beetje tegen (Dankzij die mooie w...) Ik weet niet of dit hier iets mee van doen heeft, maar zoals ik het interpreteer doelen ze hiermee op een naam voor deze Sonder Konstruktion. Het is wel een heel apart type in ieder geval.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door ducatim901 »

Ik zou dan zeggen dat het staat voor Sonder Bauwerk, heeft geen andere betekenis als Sonder-Bau.
Meer een andere manier van omschrijven en niet zozeer een ander betekenis zoals we dit wel verwachten bij S.Bau en SK.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Annelies »

jopaerya schreef:Hallo

Dit is de Sd.B. 2628 http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... k&start=15" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Groeten Jos
Geweldig Jos!
Wat een prachtige bunker moet dat geweest zijn...

Leuk ook dat de meubels er ingetekend en aangegeven staan, ik vond zaterdag in het archief een lijst met wat er in 1945/46 aan meubels uit de bunkers op de Beer is gehaald en van het 'Reinhardwerk' staan zelfs de bunkernummers erbij.
Ik zal eens kijken of dat klopt met het lijstje op de tekening ;-)
ducatim901 schreef:bij Sonder-Bau word geen type genoemd waardoor je aan mag nemen dat het een speciaal ontworpen type is, zo is de bunker van Seyss ook een S.-Bau


Dit sluit dan toch prima aan op deze twee bunkers van het kernwerk?
Maar zeg je hiermee dat een SK en een Sonder-Bau twee verschillende dingen zijn?
Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat de bunkers zonder type aanduiding en bijv. de 671 SK's allemaal onder SK vielen.

Ik raak er zelf een beetje van in de war :?
Ik ga afsluiten en ongetwijfeld vannacht over vreemde bunkertypes dromen :ugeek:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Danny »

Remco de Goede schreef:Dit staat ook bij de "Sokkel" op de M151 in Oostvoorne baupunkt 36a S-Bau.
Dit staat voor Sondern Bau, dit zal hier denk ik ook bedoeld worden. Weet alleen niet 100% zeker of dit ook op de BFK van oostvoorne staat, maar dit kan meneer Hoek wel checken, want die heeft mn map met BFK's ;)
Heb je "Bijbel" er even op nageslagen. Bij Baupunkt 36a "Flumgerät" staat inderdaad bij baunr. 3611 ook S.-Bau.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Annelies

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Annelies »

Een algemene vraag over BFK's (naar aanleiding van Remco's map ;-) )

In welk archief kun je BFK's terugvinden, of liggen deze niet in één enkel archief?
Die van HvH heb ik gehad van iemand, maar als ik deze ook van andere plaatsen zou willen hebben waar moet ik dan zoeken?

gr.
Annelies
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door Remco de Goede »

Goed zoeken op internet, dan vind je er denk ook al een hoop ;) anders een van je bunkercollega's lief aankijken helpt vast ook wel.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door PdK »

Ha Annelies,

Ik dacht in het NIMH, maar weet het niet zeker.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag Baufortschriftskarte de Beer

Bericht door ducatim901 »

Daar waren ze al weg toen ik er een jaar of 15 voor het eerst met Sander naar toe ging......
Triest.....
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”