Foto bunker naast Loodswezen, Berghaven

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Foto bunker naast Loodswezen, Berghaven

Bericht door M.S.Laarman »

Hier een foto uit 1963, waar de bunker naast het Loodswezengebouw nog staat. Helaas niet van beste kwaliteit, veel inzoomen is niet mogelijk. Foto is van J.Verweijen.

Welk doel had deze bunker?

Groet,

Maurice Laarm\n
http://www.werkgroep-kriegsmarine.nl/" target="_blank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Foto bunker naast Loodswezen, Berghaven

Bericht door PdK »

Hé Maurice,

Welkom, en puik je hier aan te treffen!

De bunker is er één van het type 656 en was het onderkomen van de Havencommandant. Voordat de bunker was gebouwd verbleef hij hoogstwaarschijnlijk in het Loodswezen. En aanvankelijk was een 622 gepland.

Groeten, Peter
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Foto bunker naast Loodswezen, Berghaven

Bericht door M.S.Laarman »

Hoi Peter,

Dank. Ik kwam over de Hafenkommandant ook dit tegen, maar dat zul je misschien al kennen:

Bij de Maasdijk vroeg men aan een voorbijganger waar de Cana­dese commandant zich had gevestigd. Het antwoord luidde; "Jullie benne onze eerste Geallieerden". Uit dit antwoord begrepen de soldaten dat de Hoek nog vol Duitsers zat en dat men contact op moest nemen met de Duitse Ortscommandant inplaats van met een geallieerde commandant. Voor men verder reed werden in allerijl de wapens tussen de bagage uitgevist. Vervolgens reed het konvooi naar de Berghaven, naar het loodsgebouw waar het hoofdkwartier van de Hafenkommandant was gevestigd.

In het loodsgebouw werden de Britten opgewacht door de Hafen- c.q. Ortskommandant, Kamenz. Deze overhandigde aan de Britse officieren de sleutels van de wapenkamers en lijsten met namen van officieren en manschappen welke ontwapend moesten worden. Met het ontwapenen van de 6000 man Marine, Marine Flak en Marine Kustartillerie was men al begonnen. Ook had men lijsten van aanwezige schepen met bewapening, opgave van de aanwezige brandstof en kaarten van de posities der mijnenvelden in en rond de vesting klaarliggen, alles conform de kort tevoren gekregen opdrachten van Captain Hopper. Kamenz kreeg opdracht om door te gaan met het runnen van de haven, loods­dienst en dergelijke en er voor te zorgen dat de ontwapening van de Duitse soldaten binnen 24 uur was voltooid.

Van deze site: http://www.forthvh.nl/site/nl/historie/ ... vanholland" target="_blank

Bevestigd het verhaal dus.

Overigens zou ik ook een bunker voor communicatie middelen verwachten bij de Hafenkommandant? Ik denk niet zo zeer dat hij en zijn staf constant daar zaten, alleen bij luchtgevaar e.d.

Groet,

Maurice Laarman
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Foto bunker naast Loodswezen, Berghaven

Bericht door M.S.Laarman »

En zulke berichten schreef de Hafenkommandant.

Groet,

Maurice Laarman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
loopgraaf
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2010, 18:06
Locatie: H.v.H.

Re: Foto bunker naast Loodswezen, Berghaven

Bericht door loopgraaf »

Deze foto's zijn volgens mij gespiegeld geplaatst. Zijn dit toevallig dia's geweest ? :?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Foto bunker naast Loodswezen, Berghaven

Bericht door PdK »

Welkom, heer loopgraaf.

Het is me eerder kennelijk helemaal niet opgevallen, maar de foto's zijn inderdaad gespiegeld.
Zie ook nog deze foto van Mirjam; viewtopic.php?f=38&t=41#p373" target="_blank

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”