M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door KWD »

Hallo Wim
Onderstaand een foto van de gesloopte 134 Munitiebunker van W.n. 33 H (Oranjesluis)
hierop is duidelijk de grondplaat te aanschouwen, mij gaat het juist om deze grondplaat.
Was deze ook aanwezig onder de S448 en hoever stak deze dan rondom de S448 uit en hoe dik was
deze dan wel, het geheel stond op een zanderige bodem dus moest men daar wel rekening mee houden
om zoals jij het zo mooi zegt "Qua gewichtsverdeling" te voorkomen dat deze in de grond zou zakken
of scheef zou trekken overhellen dan zou je een tweede toren van Pisa krijgen.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door WimVe »

Hallo Klaas,

Ben je de fundering aan het zoeken of hem je hem al gevonden ???

Ik heb geen informatie of er een grotere plaat onder de Rozenburg toren zat. Op BRV tekeningen zullen ze niet snel staan omdat de bunkers in de grond zitten en je dat deel niet kunt opmeten. Daarnaast werd er vaak (?) een "Arbeitssolle" gestort waarop makkelijke gewerkt kon worden.
Ik heb op axis nog 2 plaatjes gevonden van de toren in Hel en daar staat (éénzijdig) een rand op van 1,5 -2 meter. MAAR daar staat dan ook weer masten van camo netten en antenne's op. Voor de hoofdingang ligt dan weer een "stoep-plaat" met rand.
Schleswig_Hel.jpg
Schleswig_Hel_2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door Maarten »

Ik kwam deze koffiekan nog tegen op ebay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... SS:NL:1123
Zo te zien ook Rozenburg.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door ducatim901 »

De vergrote vloerplaat werd hoofdzakelijk gebruikt in Polderland (met instabiele dieppe ondergrond), Op het gedeelte van De Beer waar Rozenburg was gebouwd was wel polder maar met een ondergrond van zand.
Door de vergroting werd de opwaardse druk van de grond tov de bunker vergroot, zo bleef de bunker als het ware "drijven" op de grond.
Toch zal de grond bij de bouw van een bunker waarschijnlijk nog wel verder gestabiliseerd worden, door zand, steenslag oid dit zorgde er ook voor dat de krachten op de ondergrond nog verder verdeeld werden.
Groeten Jack
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door tim »

Hi mensen,
Nog even over de peilstanden van batterie Rozenburg (n.a. van een observatiepost in Kijkduin),
1 van de Peilstanden lag in WN 66HM te Scheveningen.
Op de eerste duinrij in tussen de tobruks en andere gevechtsopstellingen die op het uitgebreide overdekt loopgraafstelsel waren aangesloten ligt een kleine observatiepost die een goede kanshebber is. Het brv nummer is E 15
Verder kan ik me niet een bunker in het WN bedenken die het geweest kan zijn..

Op de beeldbank wo2 is dit werk te zien, mij lukt het helaas niet om de bijlagen te uploaden..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door Mir »

KWD schreef: 18 mei 2011, 15:26 Hallo Peter,
Zoals ik je al zaterdag vertelde vond ik hem al verrekte dichtbij staan
als je naar m'n bijlage kijkt zie je hem op de achtergrond naast Dirk Zwager
bovenuit het duin steken. Volgens mij is dat meer dan 50 meter verschil.

Eerst krijg je het Kernwerk dan M.K.B. Brandenburg met 24 cm daar achter pas
M.K.B. Rozenburg met 28 cm, dus je zal je luchtfoto iets naar links moeten verschuiven.

Gr klaas-Willem
Grappig, op deze foto is het precies omgedraaid en zie je de toren van Dirkzwager in de verte
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”