M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door WimVe »

Blijft interesant om te (blijven) zoeken op De Beer en Rozenburg.
Ik vond net deze twee "Ansichtkarten" van legerplaats Rozenburg / De Beer.

Afbeelding

Afbeelding

Copyright beide fotos: Jan Oosterboer

Mischien al bekend bij sommigen van ons.
Is het een idee om alhier alle foto's te verzamelen inzake deze legerplaats ?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Rozenburg

Bericht door PdK »

Ha Wim

Deze staat bijv. ook op legerplaats.nl. Op de achtergrond is de vuurleiding van MKB Rozenburg goed zichtbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
edbus

Re: Rozenburg

Bericht door edbus »

Jazeker, altijd blijven zoeken. Dit zijn een paar mooie kaarten.
Die zou ook wel graag willen hebben als aanvulling op mijn verzameling fotomateriaal over natuurmonument de Beer.
Iemand enig idee waar ze te vinden zouden zijn.
[Zie ook http://www.natuurmonumentdebeer.nl/].
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Rozenburg

Bericht door PdK »

Ha Ed,

Ik denk dat dit soort kaarten vooral nog zwerven op de beurzen en veilingwebsites met ansichtkaarten.

Peter
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rozenburg

Bericht door WimVe »

E-Messerturm_Rozenburg.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MpM
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 mar 2009, 23:59
Locatie: Vlissingen

Re: Rozenburg

Bericht door MpM »

Hey Wim,

misschien heb je hier wat aan voor op je "torentje".
Het observatiekoepeltje met de grote afstandsmeetkoepel komen (bijna altijd) in deze combi voor.

Grtz. Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rozenburg

Bericht door WimVe »

Even een update:
E-messer_Rozenburg_023-00.jpg
E-messer_Rozenburg_023-01.jpg
E-messer_Rozenburg_023-02.jpg
E-messer_Rozenburg_023-03.jpg
E-messer_Rozenburg_023-04.jpg
Ik ben nog niet uit:
A) nooduitgang in blok onder antenne.
B) 2e ingang rechts. Volgens info Jack staat hier een watertank. Dwz ipv de ingang. Maar is er dan nog een ingangsverdediging ?
C) "Uurwerken". Geen info.



Ps Ik weet niet of het hier goed staat ander even verplaatsten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Rozenburg

Bericht door Ruud »

WimVe schreef: Ik ben nog niet uit:
A) nooduitgang in blok onder antenne.
B) 2e ingang rechts. Volgens info Jack staat hier een watertank. Dwz ipv de ingang. Maar is er dan nog een ingangsverdediging ?
C) "Uurwerken". Geen info.
Netjes Wim!

A) Je bedoelt het uitsteeksel schuin to de entree. Een suggestie (Jack weet het vast beter/zeker) een nooduitgang gecombineerd met een Bomput, zoals bij op de Adcok bunker in Oostvoorne.
B) Kon toch niemand meer naar binnen, dus had het weinig zin ? De vraag is zat deze wel in het oorspronkelijke ontwerp, mogelijk hebben de Duitsers hem dicht gemetseld, en dan meet BRV dat niet in.
B2) Met die aanbouw had de nabijverdediging van de feitelijke ingang ook weining nut of schoot je daar overheen?

Bijzonder die holle ruimte in de toren, men zou toch geen vooruitstrefende plannen hebben gehad hé ... een liftinstallatie ;)

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rozenburg

Bericht door WimVe »

Ruud,

Nee, niet geheel.
Bij deze wat meer uitleg: compilatie van de info van Jack (boven) en die van JanLu.
Jack zijn info is een brv tekening. De info van Jan is wat algemener.
Hochleitstand_forum.jpg
Hieruit blijkt dus dat er in principe twee ingangen waren gepland en er een nood/uit was. Beide zijn echter niet op de brv tek. te vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Rozenburg

Bericht door Ruud »

Ruud schreef:
Kon toch niemand meer naar binnen, dus had het weinig zin ? De vraag is zat deze wel in het oorspronkelijke ontwerp, mogelijk hebben de Duitsers hem dicht gemetseld, en dan meet BRV dat niet in.
Sorry, had niet goed gelezen. De ingang was gebruikt voor een watertank, jou vraag was of er nog wel een nabijverdediging was. Volgens de BRV opmeting van Jack wel. Dus hij zou nog prima gebruikt kunnen worden, de ingangsverd, was ook niet per definitie om de ingang van de bunker te verdedigen. Een ingangsverdediging kon ook bijv. een flank van een andere bunker beschermen. Dit is in bijv. de Westwall beter tot zijn recht gekomen, de A'wall was feitelijk te ondiep om deze mogelijkheden optimaal te benutten.

Op plaatje 1, combinatie Nodaus en granaatvang (bomput), antennebuis is kachelpijp?
Op plaatje 2, had je zelf ook vast al bedacht, een Nodaus met forse muren.

Het kan, naar Duits gebruik, eigenlijk niet anders dan dat er een nooduitgang was, zeker als er één in-/uitgang bewust was afgesloten door de Pioniere.

g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Mark89

Re: Rozenburg

Bericht door Mark89 »

Weer zo'n prachtig project. Maar ik vroeg me af waarom je de uitstulping voor de kleine observatiekoepel aan de voorkant van de toren verder uit hebt laten steken dan dat het geval lijkt te zijn op de historische foto's. Hier een link naar je eigen vergelijkingsplaatje op axishistoryforum: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 5#p1554248.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door PdK »

Hoi Wim,

Geweldige update weer. Over de nooduitgang. Het BRV staat er wat betreft Hoek van Holland wel om bekend regelmatig de nooduitgang over te slaan met intekenen. Al is dat bij een bunker van dit formaat en deze uniciteit wel merkwaardig... En zoals eerder gezegd, in de regel hoort er bij de aanwezigheid van slechts één ingang een nooduitgang aan een bunker te zitten.

Op onderstaande foto is ook een koker te zien, maar deze lijkt aan de ingangzijde bevestigd?

Groeten, Peter

p.s. ik heb het onderwerp maar even vernoemd naar de betreffende bunker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door WimVe »

Peter schreef: Op onderstaande foto is ook een koker te zien, maar deze lijkt aan de ingangzijde bevestigd?
Ha, klopt, die was ik vergeten.
Punt D;-) Op de brv tekening is op de kopkant inderdaad een (gesloten) hok/ruimte te zien met klimijzers. Het enige waar ik op kon komen is een klimkoker om op het dak te komen. Maar dat leek me gelijktijdig een beetje onzinnig. Alleen klimijzers gaat toch ook ? En er was ook geen toegang getekend vanaf grondniveau.


Mark89: klopt. Of klopt niet. De enige foto van die kant toont inderdaad schijnbaar een kleiner balkon. Maar de brv tekening is op dat punt erg duidelijk. En dat heb ik maar even zo gelaten. Hoewel ik ook mijn twijfels heb bij een muurdikte van 150cm op die hoogte, maar er zit tegelijk wel wer een zware koepel op. Bij verkeerde brv maten kom ik meestal via de overige maten wel weer goed uit maar in dit geval heb ik voor die 150cm geen verklaring. Enige zou kunnen zijn is dat de de dikte van de koepel meegerekend hebben. Maar dat scheelt niet zoveel (25-30cm ?) dat je dat vanaf de grond zou kunnen zien.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door Ruud »

WimVe schreef:Ha, klopt, die was ik vergeten.
Punt D;-) Op de brv tekening is op de kopkant inderdaad een (gesloten) hok/ruimte te zien met klimijzers. Het enige waar ik op kon komen is een klimkoker om op het dak te komen. Maar dat leek me gelijktijdig een beetje onzinnig. Alleen klimijzers gaat toch ook ? En er was ook geen toegang getekend vanaf grondniveau..
Geen idee welke je bedoelt, maar ik roep maar even wat; Bomput, Kabelschacht (ja aan buitenzijde), Afvoer ... iig een put om iets te bereiken dat door de bunkerwand gevoerd werd.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M.K.B. Rozenburg S448 Leitstand

Bericht door ducatim901 »

Het kan ook zijn dat het de ingang van de antennes beschermt, de Funkraum zit er naast (volgens de Duitse Kriegsmarine typenheft).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”