Wn. 33 H (Oranjesluis)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door wattman »

Opkrikken en schuiven/verrollen. Er zijn sinds de 19e eeuw hele gebouwen, gebouwencomplexen en bruggen verplaatst, dus dit zal ook zonder enige twijfel kunnen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door ducatim901 »

They are moving it with hydrolic presses.
Greetings Jack K.
+AW+ schreef:Hi Remco,

Ik snap het, maar hoe do je een hele Regelbau verplaatsen? :shock:
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door +AW+ »

okay thanx...
they can press it up to my garden :mrgreen:

greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

Gisteren (8 juli) werd er door de Stichting Vesting Hoek van Holland nog snel een laatste geïmproviseerde rondleiding door het complex georganiseerd. Ongeveer 20 geïnteresseerde uit het Westland kwamen kijken.

Wat foto's.

Groeten, peter

p.s. let op de eerste foto. Dit is de afstand dat de bunker wordt verplaatst op naar schatting 14/15 juli a.s.
Het stukje kantinebunker, met de muurschilderingen gaat men proberen te redden. Als eveneens de pantseronderdelen uit de 621.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Janus X »

Het verkrikken van die bunker is een knap staaltje werk hoor Heren !
Zo zouden we het graag veeeeeel vaker zien !

Gr, Ramon

PdK schreef:Gisteren (8 juli) werd er door de Stichting Vesting Hoek van Holland nog snel een laatste geïmproviseerde rondleiding door het complex georganiseerd. Ongeveer 20 geïnteresseerde uit het Westland kwamen kijken.

Wat foto's.

Groeten, peter

p.s. let op de eerste foto. Dit is de afstand dat de bunker wordt verplaatst op naar schatting 14/15 juli a.s.
Het stukje kantinebunker, met de muurschilderingen gaat men proberen te redden. Als eveneens de pantseronderdelen uit de 621.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door a.weijerman »

tja.... soms kunnen we/ze inderdaad wel een opkrikkertje gebruiken :D
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door tim »

leuke technische snufjes ten behoeve van de bunkers laatste tijd ;)
zagen en schuiven, ik ben wel benieuwd of en hoe ze de krachten berekend hebben, of dat men het gewoon gaat proberen :?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
paling

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door paling »

PdK schreef:Hallo allemaal,

Ter info. Sinds vorige week vrijdag worden de 621, een 134 en kantinebunker van het complex gesloopt.
De laatste resterende 134 zal binnenkort een stukje worden verplaatst.

Gr, Peter
Las dit nieuws met veel plezier vorige week. Erg goed dat jullie je hiervoor hard hebben gemaakt!

Jammer dat de overigen zijn gesloopt. Was het geen optie om deze 2 af te laten zinken net zoals ze dit bij de Boerenlaan in 's-Gravenzande hebben gedaan? (overigens ben ik ook zeer benieuwd of deze ooit nog eens boven 'water' komen)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

paling schreef:
Las dit nieuws met veel plezier vorige week. Erg goed dat jullie je hiervoor hard hebben gemaakt!

Jammer dat de overigen zijn gesloopt. Was het geen optie om deze 2 af te laten zinken net zoals ze dit bij de Boerenlaan in 's-Gravenzande hebben gedaan? (overigens ben ik ook zeer benieuwd of deze ooit nog eens boven 'water' komen)
Het is vooral Stichting lid Pleun Vreugdenhil die zich ook op persoonlijke titel flink heeft ingezet voor de bunkers. Het was absoluut geen makkelijke strijd, waarin Pleun net als de tegenpartij alle mogelijkheden binnen onze demo-/bureaucratie heeft uitgeplozen en benut.

De mogelijkheid tot afzinken kwam pas in een laat stadium als idee naar voren. Toen was het eigenlijk al te laat. Maar of het ook werkelijk een mogelijkheid was valt zwaar te betwisten. De kleinste hoeveelheid van aanwezig beton, vlak naast of onder de nieuwe weg werd in het plan als ontoelaatbaar geacht. De 134 is daarom ook dermate ver opgeschoven dat hij geen invloed op de nieuwe weg(gebruikers) kan hebben.

Ik ben een tijdje weggeweest, maar als ik het goed heb begrepen is de bunker inmiddels verplaatst.

Gr, Peter
paling

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door paling »

Duidelijk. Dank voor je antwoord.

Maar hoe zit het met de bunker(s) bij de Boerenlaan in 's-Gravenzande? Ik dacht dat er daar 2 waren afgezonken, misschien een leuk project om die weer eens boven water te krijgen ;)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door tim »

geloof mij als ik zeg dat afzinken makkelijker is dan weer naar boven halen!!
het kostenplaatje zal er ook niet om liegen....

kan iemand mij vertellen wie de (hoofd) aannemer is?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

paling schreef:Duidelijk. Dank voor je antwoord.

Maar hoe zit het met de bunker(s) bij de Boerenlaan in 's-Gravenzande? Ik dacht dat er daar 2 waren afgezonken, misschien een leuk project om die weer eens boven water te krijgen ;)
Een sluitend antwoord moet je me even schuldig blijven. Maar als ik me het goed herinner zijn de bunkers aan de boerenlaan (Wn. 49); twee keer een 134 munitiebunker gesloopt op traditionele wijze. Dit destijds ivm met de aanleg van de Julianaweg.
De 621 en 134 aan de lange stukken (Wn. 52) zijn wel onder de grond verdwenen. Dus die liggen daar nog. Of de 667 van deze locatie ook is gezonken weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

Nog een toevoeging.

Van Wn. 52 (Lange stukken/Meloenlaan) zijn alle drie de zware bunkers onder de grond verdwenen. Een leuke getuigenverklaring; Toen de bunkers eenmaal waren afgezonken ontstond er een grote plas waarin werd gezwommen. Met een beetje zoeken kon je onderwater met je voeten de bunkers aantikken. Ze liggen dus mogelijk zo'n 2 meter onder de grond.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door AvB »

Het verschuiven van de 134 heeft nogal wat problemen opgeleverd. Tegen de verwachtingen in is tijdens het schuiven een kant gaan verzakken. De grond voor de bunker is van een minder dichte soort dan waar de bunker op staat. Deze grond werd opgestuwd waardoor de druk op de achterkant toenam en die kant de grond werd ingeduwd.
De hele installatie is opnieuw geplaatst en morgenochtend wordt een nieuwe poging gedaan het gevaarte te verplaatsen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Patrick

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Patrick »

Ooit hebben we het hier wel eens gehad over een versperring die in de Maasdijk gemaakt was door de Duitsers in de vorm van een gat in de weg. Ik heb nu positief antwoord van een ouwe Duitser (96) die hier gelegerd is geweest. Er was inderdaad een versperring in de vorm van een gat in de weg met houten balken eroverheen. Het gat is door de Duitsers zelf dicht gemaakt voordat ze vertrokken.

@Peter: ik zal toch nog eens vragen of we op bezoek kunnen bij die man. Hij schijnt nu toch weer helder te zijn!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”