Wn. 33 H (Oranjesluis)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

Toevallig kwam ik zojuist de volgende documenten tegen.
Delfland doet hierin verslag van het aanleggen van de eerder besproken versperring 'in' de Maasdijk. Leuk ook dat ze extra benadrukken dat het geen "coupure" betreft, zoals dat op andere plekken het geval was.

Daarnaast ook nog de Duitse sperrkalender uit de Kampfanweisung, waarin wordt gesproken over een 'Panzerfalle'
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door tim »

da's een flinke ''tankval''!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

Hallo allemaal,

Afgelopen woensdag 7 september is de gesloopt gewaande 634 tevoorschijn gekomen. Bij werkzaamheden in 2010 kwam al heel kort een hoek tevoorschijn, waaruit nog niet goed worden geconcludeerd hoeveel van de bunker resteerde. Later in maart 2011 werd echter een groot stuk van het (beschadigde) dak blootgelegd en kon worden vastgesteld dat de bunker grotendeels intact moest zijn. Daarna ging er voorlopig weer asfalt overheen.

Deze week moest i.v.m. de aanleg van riolering opnieuw de weg over de 634 worden opgebroken. En ditmaal werd ook de voorzijde van de bunker en een stukje gang blootgelegd. Toen de ingang vrijkwam werd meteen duidelijk dat de bunker volstond met water. Onder begeleiding van een munitiedeskundige is de bunker afgelopen donderdag leeggepompt, gecontroleerd en geïnventariseerd. Vandaag, vrijdag 9 september is de bunker weer geheel onder de grond verdwenen en afgesloten met een betonnen plaat.
Het is nog onduidelijk wat er precies met de bunker gaat gebeuren. Het kruispunt Oranjesluis gaat de komende tijd een ingrijpende transformatie tegemoet.

De staat van de bunker:
- De pantserkoepel is al kort na de oorlog verwijdert en stak oorspronkelijk mooi boven het maaiveld uit. Deze ruimte staat nu vol zand.
- De bunker is in zijn geheel een stukje verzakt, vermoedelijk door de diepe ligging in drassige grond.
- Aan de voorzijde van de bunker bevond zich een betonnen gang (80cm dak) onder de maasdijk door. Aan het einde van de gang zat een betonnen fundering voor een 3.7cm K.w.K Renault tankkoepel. De gang is vermoedelijk na de oorlog dicht gemetseld, maar later alsnog gesloopt. Alleen de ingang resteert nog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Bas de Mos »

Interieur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bas de Mos op 10 sep 2011, 02:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Bas de Mos »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bas de Mos op 10 sep 2011, 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

Bijna vergeten,

Morgen (zaterdag 10-9) staat er in het Westlandse en waarschijnlijk ook Haags katern een stuk in het AD over de opgegraven bunker.
Annelies

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Annelies »

Super dat de bunker nog bestaat!!!

Mooie foto's heren 8-)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Remco de Goede »

Dat is nog eens een aangename verassing. Ben gisteren nog even het dak wezen fotograferen :) . Peet je gaat toch nog wel wat voor de forumers regelen voordat ie gesloopt word ;)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Ruud »

Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door wattman »

Ik zie op de eerste plaats een "lichtelijk" verschil in fotografische techniek en kunde. Maar dat bedoel je niet, denk ik... 8-)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Ruud »

wattman schreef:Ik zie op de eerste plaats een "lichtelijk" verschil in fotografische techniek en kunde. Maar dat bedoel je niet, denk ik... 8-)
Nee, ik doelde op de telefonische bereikbaarheid. De KEV kasten zijn zo te zien (sorry Jan voor de terminologie :evil: ) tussen beide fotosessies in veiliggesteld.

g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 11 sep 2011, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door WimVe »

Ruud schreef:
wattman schreef:Ik zie op de eerste plaats een "lichtelijk" verschil in fotografische techniek en kunde. Maar dat bedoel je niet, denk ik... 8-)
Nee, ik doelde op de telefonische bereikbaarheid. De KEV kasten zijn zo te zien (sorry Jan voor de terminologie :evil: ) tussen beide fotosessies in veiligesteld.
g,Ruud
Dan zullen die "afsluiters" in de nooduitgang er ook wel niet meer zijn.....
"Veiliggesteld" een mooie omschrijving. Jammer genoeg nooit met een briefje erbij met wie en waar het heen gaat.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Sebastiaan »

Is het niet gewoon zo dat het AW Museum HvH deze KEV-kasten heeft veiliggesteld? Gezien de toekomst van het werk, misschien geen hele slechte keuze. Wat moet je dan? Laten zitten en al slechter laten worden dan dat het al was? KEV-kasten zaten in zoveel bunkers, dat ze vast weer ergens anders tentoongesteld worden.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door PdK »

WimVe schreef:
Dan zullen die "afsluiters" in de nooduitgang er ook wel niet meer zijn.....
"Veiliggesteld" een mooie omschrijving. Jammer genoeg nooit met een briefje erbij met wie en waar het heen gaat.
Niet te snel je conclusies trekken Wim... De afsluiters zijn nog gewoon aanwezig en overige voorwerpen zijn inderdaad veiliggesteld voor het AW Museum.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Bericht door Ruud »

PdK schreef:
WimVe schreef:
Dan zullen die "afsluiters" in de nooduitgang er ook wel niet meer zijn.....
"Veiliggesteld" een mooie omschrijving. Jammer genoeg nooit met een briefje erbij met wie en waar het heen gaat.
Niet te snel je conclusies trekken Wim... De afsluiters zijn nog gewoon aanwezig en overige voorwerpen zijn inderdaad veiliggesteld voor het AW Museum.

Groeten, Peter
Het was ook wel een schot voor open doel, ik steek de hand in eigen boezem :oops: ... Maar goed om te horen dat deze in de regio zijn gebleven!
Ik ben benieuwd of er Uberhaupt nog wat van te maken is want ze zagen er niet erg best uit.

En zomaar een 634 'ontdekken', blijft toch wel heel bijzonder en spannend. Jammer dat de ruimte onder de koepel vol zand ligt, zo weten we niet of er nog restanten van de koepel (inrichting) aanwezig zijn. Als deze gesprongen is dan kunnen we de ruimte onder de koepel zeker afschrijven.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”