Vinetaduin twee dagen open

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door KWD »

BunkerOwner schreef:
Blijf me verbazen over hoe een paar lakens over een bunker 'kunst' genoemd kan worden. Bekruipen me meteen allemaal gevoelens van 'waarschijnlijk hebben we er zelf nog grof voor betaald ook'....
Kun je na gaan hoe erg het al is. Oud gedienden, bunkerliefhebbers, avonturiers, en mensen die gewoon van zoiets prachtigs willen genieten.... Helaas: u bent afhankelijk van ... kunstenaars.
Ik snap je gedachte wel, wat is kunst en wat is geen kunst in ieder z'n ogen is dat weer heel iets anders
Voor jou was het inpakken van S6 eerder met iemands anders veren pronken wat ik begrijpelijk vind.

De hele opzet van dat weekend was een kennismaking met verschillende kunstenaars op een voor ons zo bijzondere en historische plek waar je normaal gesproken geen toegang zou hebben, in mijn aankondiging vertelde ik ook dat Vineta het canvas was waarop de kunstenaars hun presentatie voerden en dat er de mogelijkheid bestond dubbel ervan te genieten. Onze hobby als bunkerliefhebbers was op dat moment even naar de achtergrond geschoven en was niet het hoofdzakelijk doel van die dag.

Ik weet als geen ander dat je gauw met iemand anders wordt vergeleken (kijk maar naar mijn Avatar) terwijl ik het uit een hele andere invalshoek bekijk, misschien als je ernaar gevraagd had aan de persoon had je waarschijnlijk een simpele uitleg gekregen, dus is jou mening nu gebaseerd op een gevoel van een goedkope imitatie misschien bedoelde hij (de kunstenaar) er wel heel iets anders mee dan wat Jij ervaarde.

Gedurende dat weekend fungeerde ik als vrijwilliger en ik mocht de mensen uitleg geven al was dat vaak niet nodig omdat men toch al wist waar Vineta voor stond en welke betekenis het had in de geschiedenis, al helemaal vond ik het erg om de bunkerliefhebbers die er maar voor een doel op bezoek kwamen duidelijk te maken dat de openstelling een andere betekenis had dat weekend en hun te weerhouden illegaal bunkers op het terrein te betreden.

Ik benader een bunker weer uit een hele andere hoek meer uit architectonische waarde en vormgeving en stel mij zelf vaak de vraag van hoe, wat en waarom en kan heel erg genieten van een ronde hoek op een toch wel rechthoekig voorwerp, wat eigenlijk weer een modernificatie is van het Muiderslot en Loevenstein die gebouwd zijn voor dezelfde doeleinde alleen in een ander tijdperk.

Begrijp mij goed ik waardeer je mening en wees blij dat je die hebt een ieder denkt er weer anders over.
Het is zoals Peter zegt je zal altijd wel bij iemand op de tenen gaan staan als hun hobby in het verweer komt
en voor andere doeleinde wordt gebruikt, Vineta is er nog steeds de kunstenaars doen hun kunstje ergens anders waar men het wel of ook niet begrijpt wat ze bedoelen.

Wij bunkerliefhebbers vinden deze bouwwerken mooi of prachtig genoeg om hele SD kaarten mee vol te schieten.
Maar de generatie die de Oorlog heeft meegemaakt vinden het ondingen en zouden ze liever allemaal slopen
helaas vormen ze een onderdeel van onze geschiedenis en dienen dan ook vaak als waarschuwing waar Oorlog toe kan leiden.

Gr Klaas-Willem
BunkerOwner

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door BunkerOwner »

Erg duidelijk Klaas-Willem,dank.
Had er iets anders tegenaan moeten kijken inderdaad en het is niet m'n bedoeling geweest iemand te schofferen.

Ik kan er altijd slecht tegen als iets dat van ons allemaal hoort te zijn (historische objecten), wordt 'geclaimd'. Daar zit bij mij het venijn.

En natuurlijk is het een uitgelezen kans om zoiets moois te bezichtigen, ook al moet het dan op die wijze, zeker als er anders weinig mogelijkheden zijn.

Kunst is voor iedereen anders, ook daar heeft iedereen gelijk in. Ik kan niet warm worden van wat lakens over een bunker en heb dan zoiets van: laat die bunker zien!!! dat is pas kunst!. Ik vergeet daarbij inderdaad de mensen die niets dan nare herinneringen hebben aan deze objecten en die door zo'n kunstdag er een andere kijk op hebben.

Nogmaals dank voor de toelichting and keep up the good work!
Laatst gewijzigd door BunkerOwner op 20 mei 2013, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door tim »

De kunstenaars waren gelukkig ook overtuigd van de dubbele werking.
Zonder bunkerliefhebbers was het daar een stuk stiller geweest.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door KWD »

Zonder bunkerliefhebbers was het daar een stuk stiller geweest.
Hé Tim wat dacht je hiervan zonder Duitsche Bezetting waren er ook geen
Bunker liefhebbers geweest meer Kazematten liefhebbers en was stilte verbroken
door het geluid van zangvogeltjes in de Natuur en een briesje door de bomen.

Klaas-Willem
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door Ruud »

KWD schreef:
Zonder bunkerliefhebbers was het daar een stuk stiller geweest.
Hé Tim wat dacht je hiervan zonder Duitsche Bezetting waren er ook geen
Bunker liefhebbers geweest meer Kazematten liefhebbers en was stilte verbroken
door het geluid van zangvogeltjes in de Natuur en een briesje door de bomen.

Klaas-Willem
Ha leuke kant gaan we op .... versterken!

OFF TOPIC:

Afgelopen week in IJmuiden met een bioloog op pad geweest voor een natuurtoets op de plaats waar de uitbreiding voor het Seehund project plaats gaat vinden, dit is een onderdeel van de vergunningsaanvraag van WN2000. De bioloog gaf aan dat de natuurwaarde in dat gebied nu zeer laag is, maar na de werkzaamheden hoog zal worden. Er komt bij het ontgraven oud zand naar boven waaardoor de natuur zich goed zal ontwikkelen en zeldzame plantensoorten terug komen ....

Info project: http://www.bunkermuseum.nl/docs/sponsor ... ei2011.pdf

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door tim »

Ruud, geweldig plan!
ik begrijpe het nog niet helemaal: is het de bedoeling de seehund te restaureren? of wil je em als opengewerkt model tentoonstellen?

Heeft john in Zeeland niet ook een seehund (in stukjes)?
lijkt me gaaf om op te knappen zo'n ding.. gaat wel heel veel tijd in zitten als je het casco netjes wilt doen :geek:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door KWD »

Voor wie nog niet genoeg had van het inpakken
staat er bij "t Woud aan de Woudseweg allerlei spul ingepakt in plastic
speciaal voor Boerol
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door Ruud »

tim schreef:Ruud, geweldig plan!
ik begrijpe het nog niet helemaal: is het de bedoeling de seehund te restaureren? of wil je em als opengewerkt model tentoonstellen?

Heeft john in Zeeland niet ook een seehund (in stukjes)?
lijkt me gaaf om op te knappen zo'n ding.. gaat wel heel veel tijd in zitten als je het casco netjes wilt doen :geek:
Wrak blijft wrak, conserveren en aankleding vd ruimte doet de rest.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”