Tankmuur Hoek van Holland

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

De tankmuur in Hoek van Holland is zo'n 1400 meter lang, 2 tot 4 meter hoog, 2 meter dik en aan prikkeldraad was geen gebrek. Veel mensen in Hoek van Holland hebben echter geen flauw idee dat deze muur nog altijd grotendeels onder de oude duinen ligt.

In de muur bevinden zich van Noord naar zuid 1 x 667, 3 x 631b, 1 x schijnbunker, 2 x 625b en 1 x 611. Daarvan is de 667 helaas gesloopt.

Het oorspronkelijke plan was de tankmuur te laten aansluiten met het 'Innere Landfront' in het noorden en vermoedelijk ook in het zuiden met de 625 aan de Emma Boulevard (naast huidige Expo gebouw). Dat is echter nooit meer gerealiseerd.
Aan de voorzijde van de muur is ook nog een bescherming tegen stuifzand opgeworpen. Op luchtfoto's na de herfst van '44 lijkt deze alleen alweer volledig ondergestoven.

Uiteraard ontging de tankmuur en de bijbehorende bunkers ook de geallieerden niet op de luchtfoto's. De schijnbunker (nummer 5 van boven) leek wel levensecht en had aan de voorzijde een opgeschilderd schietgat.

Het werd weleens tijd voor plaatjes.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Ja prachtig stukje Atlantikwall en gelukkig nog bijna geheel intact. :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Ties »

Wat een plaatjes! :D
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Hey Peter...,

Wat een waanzinnige beelden, top!

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Zit er een opening in de muur bij "Het deel dat de M.Fl.B. Nordmole omsluit (rechts)"?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

AvB schreef:Zit er een opening in de muur bij "Het deel dat de M.Fl.B. Nordmole omsluit (rechts)"?
Hey Arthur,

Dat lijkt inderdaad wel zo, maar dit is alleen een verdikking/verhoging. Hier gaat de muur namelijk weer naar de 4 meter.
Vlak achter de schijnbunker stond ook nog wel een MG opgesteld. Precies op het punt waar de muur even op zijn laagst is. Hierdoor lijkt er ook een gat in te zitten.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Optische illusie zie ik nu ja, hij loopt er tegenaan. Heb je ook foto's gevonden van de muur met op de achtergrond de MarKostand?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

AvB schreef:Optische illusie zie ik nu ja, hij loopt er tegenaan. Heb je ook foto's gevonden van de muur met op de achtergrond de MarKostand?
Zo'n foto staat in het boekje van Piet Heijstek, 'Ten midden van bunkers en mijnenvelden'. Heb je die? Wel een heel mooi gezicht!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Nee heb ik helaas niet.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
bunkerboy
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:56
Locatie: Maassluis

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door bunkerboy »

Mooi, kan ik komend jaar, de rondleidingen perfectioneren door de juiste bewapening van de 611 en 625b te kunnen vertellen, wat een gave platen, geen idee ervan dat deze bestonden.
Zo denk ik wel meer, er moeten nog talrijke W.O.ll foto's zijn die de meesten van ons nog nooit gezien hebben.
Wie weet wat voor moois er nog opduikt.
Gr, Henk.
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door aad-G »

Mooie foto's Peter.
Nog steeds aan het verzamelen over Hoek van Holland.
Het stuk muur ten Noorden van de 625B wat nu dik onder het zand ligt heb ik nog gezien, gekanteld op +/- 30 Gr. naar buiten met de steunberen schuin omhoog.
Gebruikersavatar
ww2
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2015, 16:29
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door ww2 »

aad-G schreef:Mooie foto's Peter.
Nog steeds aan het verzamelen over Hoek van Holland.
Het stuk muur ten Noorden van de 625B wat nu dik onder het zand ligt heb ik nog gezien, gekanteld op +/- 30 Gr. naar buiten met de steunberen schuin omhoog.
Oud bericht om zo te beantwoorden, maar ...

Het weg zakken is gekomen door de waternoods ramp in `53 volgens mijn vader (@ 73)
Beter een lelijke bunker dan een gesloopte bunker
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Mir »

Klopt ww2, dat is algemeen bekend ;)
DBB
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2016, 15:58

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door DBB »

Kent iemand de huidige status van de verdedigingswerken direct ten noorden van de Badweg rond de opgeblazen tankmuur? De gemeente gaat binnenkort een deel van het duin afgraven ivm de aanleg van de nieuwe metro lijn en men wil een deel van de tankmuur blootleggen aan de noordzijde. Ik vraag me af hoeveel van de overige daar gelegen werken nog aanwezig zijn (zal overigens maar een beperkt gebied zijn wat weggehaald zal worden ivm de verplichte zichtlijnen van de metro bestuurders richting de Strandboulevard).
Olieman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2015, 17:47

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Olieman »

Hallo DDB,

nadat, door een flinke storm eind jaren '50, weer een deel van de duinen was weggeslagen heeft Rijswaterstaat vóór de duinvoet een V-vormige sleuf laten graven die daarna met bitumen is bekleed. Ik ben daar als kind vaak naar wezen kijken. De achtergelegen tankmuur met geschutsbunker is daarna geheel onder het zand begraven en beplant met helmgras. De muur plus bunker moeten daar dus nog geheel intact liggen.
Recht zo die gaat!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”