Tankmuur Hoek van Holland

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
DBB
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2016, 15:58

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door DBB »

Aanleg asfaltglooiing Monster (Bron: RWS kustfoto)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

DBB schreef:Kent iemand de huidige status van de verdedigingswerken direct ten noorden van de Badweg rond de opgeblazen tankmuur? De gemeente gaat binnenkort een deel van het duin afgraven ivm de aanleg van de nieuwe metro lijn en men wil een deel van de tankmuur blootleggen aan de noordzijde. Ik vraag me af hoeveel van de overige daar gelegen werken nog aanwezig zijn (zal overigens maar een beperkt gebied zijn wat weggehaald zal worden ivm de verplichte zichtlijnen van de metro bestuurders richting de Strandboulevard).
Leuk dat deze discussie gevoerd wordt.

Naar verwachting wordt de fundering van de tankmuur gevonden tot ongeveer waar hij gesloopt is, maar mogelijk komt ook de oplopende glooiing van de muur bloot. Een Tobruk zal geraakt worden en vlak achter de muur bevond zich nog een VF bunker voor een Flakopstelling. Maar deze is als het goed is al gesloopt.
Verder kunnen er verassingen zijn. Zoals een schuilplaats uit 1914-1918 of lichte Duitse bouwwerken uit de periode 1940-1942 welke kwamen te vervallen.

Ik heb weleens een overzicht gemaakt met verschillende luchtfoto's en de gegevens van de Duitse kaart. Daarop ingetekend het gesloopte stuk muur.
Ook voeg ik een foto toe van vlak de afronding van de asfaltglooiing.

Er is nog een voorstel gedaan vanuit Stichting Stelling 33 en Stichting Vesting Hoek van Holland om de tunnelelementen achter het Atlantikwall Museum te gebruiken om een tunnel onder de nieuwe spoorlijn te maken. Dit omdat er straks geen verbinding meer is tussen het voorduin en de van dixhoorndriehoek. De gemeente buigt zich als het goed is nog over dit voorstel.
Ook is overwogen om de zuidelijke 631b (Scheinbunker) te ontgraven, maar deze ligt over de grens in het Natura 2000 gebied. Dit maakte de zaak een stuk lastiger.

Groeten, Peter
wn16b3.jpg
A141y.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

tim schreef:G hoogstwaarschijnlijk zonder koepel?
Ik vrees het ook Tim. Eigenaardig is wel dat het BRV de G kazematten heeft opgemeten, terwijl deze echt heel dicht achter de tankmuur lagen, zo niet te dicht. Op luchtfoto's zijn ze vanaf 1943 (voor zo ver ik ze heb) niet zichtbaar.

De S kazematten liggen er waarschijnlijk nog wel. De meest zuidelijke is in gebruik genomen en keek over de tankmuur heen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Bunkertju »

Prachtig overzicht Peter :D
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door KWD »

Deze anzichtkaart of een deel ervan laat ongeveer hetzelfde zien als de foto van Peter de Krom alleen nu met strandtenten de twee paaltjes geven het begin aan of het eind het is maar hoe je het bekijkt van de Tankmuur van de 625b weer.
Het Gat tussen de Muur.jpg
Zo zie je ook dat de 625 direct op het stand stond
Tankmuur.jpg
Deze ansight laat de situatie van de tankmuur zien voordat deze werd afgeschuind naar de Badweg toe die toen nog bestond uit planken op het zand.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Dag heren...,

Leuke aanvullingen! Aantal zaken toch weer nieuw voor mij, ook jou overzichtsfoto Peter.

Thanx Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door KWD »

Deze anzichtkaart heb ik wel eens eerder geplaatst in een ander Topic maar je krijgt wel de indruk hoe het eruit heeft gezien, je kan het nauwelijks voor stellen als je de huidige situatie kent.
625b aan het Strand.jpg
Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Metox
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 jun 2016, 19:05
Locatie: Nachtrichtenstand Alkmaar.

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Metox »

Behoort deze bunker ook tot dit deel van Hoek van Holland ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ad Ardissimum Paratus
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door tim »

Deze bunker lag op het strand voor Nordmole.
Het was volgens mij een opstelling voor 4 centimer FlaK tegen tiefflieger met een onderkomen er onder
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door KWD »

Praat en denk mee over de toekomst van badplaats hoek van holland, Kom op 6 oktober naar de informatie-avond in de Hoekstee

Toeristisch Recreatief Ontwikkelperspectief Rotterdam aan Zee

Hoe moet Hoek van Holland zich de komende jaren ontwikkelen tot een badplaats die het hele jaar interessant is om te bezoeken? De gemeente heeft met bijdrage van veel belanghebbenden een Toeristisch Recreatief Ontwikkelperspectief Rotterdam aan Zee opgesteld. In dit stuk geeft de gemeente Rotterdam aan wat volgens haar goede keuzes zijn voor de badplaats Hoek van Holland en welke rol de gemeente daarbij wil spelen.

U kunt meepraten over de toekomstvisie
Nadat alle belanghebbenden hun mening hebben kunnen geven wordt deze visie naar het college van B en W gestuurd. De gebiedscommissie in Hoek van Holland vindt het belangrijk dat iedereen kan meepraten over deze toekomstvisie.

Informatie-avond
Op 6 oktober wordt in de Hoekstee een informatie-avond georganiseerd waarbij de gemeente graag reacties ophaalt en informatie geeft over de vervolgstappen.
Download hier de PDF voor meer informatie
http://www.rotterdam.nl/toekomstbadplaatshoekvanholland

Bijeenkomst op donderdag 6 oktober om 19.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
LCC de Hoekstee
 Mercatorweg 50 
Hoek van Holland
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Royk »

wauw, wat een paar prachtige foto's. Ik probeer me in te beelden hoe dat eruit gezien moet hebben. Afgelopen weekend reed ik even naar de hoek en zag dat er een stuk tankmuur bloot is komen te liggen door het afgraven. Had ik maar even een foto gemaakt :roll:

Ik heb even een foto geleend hierboven om aan te geven wat nu zichtbaar is. Er staat ook ik ook een tobruk in het vierkantje helemaal naakt.

dus mocht je nog willen kijken moet je misschien snel zijn want ze zijn daar druk bezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Royk »

KWD schreef: 09 jul 2016, 02:00 Met een plaatje erbij wordt het alleen maar duidelijker met dank aan Tim waarvan ik ooit de rechterhelft van heb verkregen
XVII_gg_ff_02_03.jpg

gr Klaas-Willem
Wat een toffe plaat is dit zeg. Wat zijn er nog een hoop bunkers onder het duinzand. Zouden ze het ooit nog eens bloot leggen??
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Ik zal nog wat meer actuele beelden plaatsen:

Roy, jouw inschatting op de tekening klopt redelijk. In werkelijkheid is er nog zo'n 20 meter meer bloot gekomen richting het noorden. Inclusief restanten voor de bunker voor Flak (inmiddels gesloopt).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door Royk »

Toffe foto's zeg. Mocht je even van dichtbij foto's maken of zweefde je tussen ze door met je drone? :P

De metro komt echt helemaal tot aan het strand nietwaar?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tankmuur Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Peter, is dat groene spul anti-onkruid? Ik zag het ook in Utrecht bij een bouwplaats.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”