Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door KWD »

Gedurende de twee dagen dat Vineta open was en de voorbereiding daarvoor
verbaasde ik mij iedere keer over het rooster wat men omhoog kon zetten en hierdoor
een soort van slotgracht te maken.

Op dat moment had ik niet of niet meer de kennis in pacht dat er meer achter zat
ook de combinatie van een rooster met erboven een klimkoker vond ik al zo raar.
Toch maar weer is opgezocht in het boek van John Verbeek - Kustversterkingen 1900-1940 en idd
er zit meer onder veel meer dan het oog kan waarnemen.

op blz 188 en 189 van dit bovengenoemde boek staat de volgende omschrijving
De commandopost bevatte de volgende ruimten

Bovenverdieping
een buitenportaal, een gang die tevens fungeerde als gassluis, een klimkokerportaal, het vertrek van de batterijcommandant en een afstandmeterlokaal.

Onderverdieping
bevatte de werkkamer en 'n logieslokaal

De toegang tot het werk werd gevormd door een klimkoker, in deze koker was een neerklapbaar rooster aangebracht voor het betreden en verlaten van het gebouw; normaal was dit rooster omhooggeklapt.
De kijksleuf van de commandopost fungeerde als nooduitgang.

De onderverdieping was dus via de aanwezige klimkokerportaal te betreden zie foto en die zit volgens mij vol met zand misschien een suggestie deze eens uit te graven tenzij er een andere doorgang is ?

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
russische metselaar

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door russische metselaar »

heb ik uitgegraven .leuken spullen kwamen er uit .helaas geen ingang naar een onderverdieping.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door PdK »

Ik twijfel nog altijd of de onderste verdieping wel is gerealiseerd :)

De Duitsers zouden de muur hebben doorbroken om zo een ingang aan de achterzijde te realiseren. De klimkoker loopt onder de ophaalbrug echter schuin af naar beneden waardoor geen ruimte overblijft voor een afdaling. Maar dat kan een Duitse aanpassing zijn.
russische metselaar schreef:heb ik uitgegraven .leuken spullen kwamen er uit .helaas geen ingang naar een onderverdieping.
Hoe diep was de put denk je? En was er echt een bodem?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door tim »

Hoi peet, als er een verdieping onder heeft gezeten ga ik er vanuit dat de duitsers deze wel in gebruik hadden genomen..
Met die tagesraum direct naast de bunker is er ook gee plek voor een ingang naar de onderverdieping.

Ik zeg; foutje van verbeek
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door BunkerKB »

Foutje van Verbeek of de tekeningen waren in concept. En niet gebouwd vanwege de kosten. Uiteindelijk staan er tekeningen in hetzelfde boek van een bunkercomplex op Batterie Heerenduin in IJmuiden. Deze zijn in tekeningen bekend maar nooit gebouwd vanwege de hoge kosten.

groetjes Ron
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door aad-G »

toren.jpg
Het lijkt mij meer met het luik opgeklapt, de bedoeling is om de vijand te misleiden.
Diegene die dan via de ladder afdaalt plettert naar beneden door de ontbrekende sporten naar de onderliggende put.
Bij de drie torengebouwen voor de kanonnen zit ook nog een schietopening op de hoogte van dit luik om indringers van de ladder te schieten.
Op tekening doorgang van 2 naar 4 en 5. ( tekening uit het boek van J.R.VERBEEK)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door ducatim901 »

In de vuurleidingspost zit aan de binnenkant naast de deur een roller waar een kabel over heeft gelopen.
Deze zat hoogstwaarschijnlijk vast aan de loopplank over de "valkuil", zo kon men de plank van binnenuit ophalen.
Lekker veilig zo met de deur dicht en een andere optie om de plank te laten zakken of heffen was er ook niet, zoals al aangegeven is de doorgang zoals je nu binnenkomt een Duitse aanpassing, met de deur open kon men de plankier niet heffen alleen als deze gesloten was en die installatie zat aan de binnenzijde naast de deur.
De onder verdieping is niet gebouwd, waarschijnlijk een te hoog kosten plaatje, tekening in boek van De Heer Verbeek is overgenomen van een planningstekening.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door aad-G »

Die katrollen dienen wel degelijk voor het optrekken van het luik.
In een van de torengebouwen zit nog compleet de takel en staalkabel om het luik op te trekken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door tim »

Best bijzonder die toepassing. .
Net zoals sommige panzerwerken in Duitschland
Het schietgat voor de ingangsverdediging is daarentegen waardeloos uitgevoerd met de gladde kanten!
Mooie kogelvanger..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door KWD »

Is dit de enige in zijn soort of is hij ook nog elders gebouwd dan wel misschien in een andere uitvoering
langs de kust? Zo niet, is het dan niet verstandig om de gehele Nederlandse batterij V op te geven als rijksmonument ?
Kunnen we Peter Heijkoop vragen om te lobbyen omdat hij daar nu eenmaal de meeste ervaring mee heeft.
Gr Kw
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Batterij V (Vuurleiding - Commandopost)

Bericht door Janus X »

KWD schreef:Is dit de enige in zijn soort of is hij ook nog elders gebouwd dan wel misschien in een andere uitvoering
langs de kust, zo niet is het dan niet verstandig om de gehele Nederlandse batterij V op te geven als rijksmonument ?
Kunnen we Peter Heijkoop vragen om te lobbyen omdat hij daar nu eenmaal de meeste ervaring mee heeft.
Gr Kw

Ik weet het niet zeker of het precies de zelfde was maar de Nederlandse batterij Dishoek had ook een vuurleidingspost, als het goed is 2 zelfs ?

Gr, Ramon

Ik heb het ff nagekeken maar het was maar 1 post en volgens tekening heel anders dan die in HH.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”